RTL Nederland blij met fikse beperking reclame bij NPO

Geplaatst op Thu 06 Jun 2019 om 10:30

RTL Nederland is blij met het plan van politiek Den Haag om de NPO tot 20.00 uur reclamevrij te maken. Het is een stap in de goede richting. Dat laat de commerciële zendergroep weten aan de NOS. RTL wil eerst het totale plan van minister Arie Slob afwachten, maar is voorzichtig enthousiast. “We pleiten al langer voor een sterke onderscheidende publieke omroep, maar eentje die niet marktverstorend is. Het idee om reclame te beperken zou een stap in de goede richting zijn.

Mediadeskundige Ruud Hendriks vindt het niet zo gek dat RTL hier blij mee is. Hij spreekt van een cadeau voor de commerciëlen: die zenders worden direct meer waard, stelt hij. “Als ik John de Mol of RTL was, zou ik de vlag uitsteken en een rondedans om de tafel doen.

Adverteerders kunnen in de vooravond straks alleen nog maar adverteren bij RTL en SBS. Media-onderzoeker Piet Bakker zegt, ook bij de NOS: “RTL en John de Mol hebben de champagne waarschijnlijk uit de kast gehaald.”

Fons van Westerloo, voormalig baas van RTL én SBS, denkt daar hetzelfde over. Hij zegt in de Volkskrant: “Bij de commerciële omroepen zal natuurlijk de vlag uitgaan, want het geld moet ergens naartoe. Maar het kan ook ten voordele zijn van onder meer advertenties bij de digitale pers, onder meer voor de Persgroep.

Evert Bronkhorst, strateeg van mediabureau Vizeum, denkt dat vooral buitenlandse partijen gaan profiteren. “De reclamebudgetten moeten ergens naartoe gaan, maar Talpa en RTL zullen die niet alleen kunnen opstrijken. Zij mogen ook maar een beperkte hoeveelheid reclame uitzenden vanwege de mediawet.”

Ik ben bang dat vooral advertentieplatforms zoals Google en Facebook zullen profiteren.”

Lees ook:
NPO wil reclamevrij en af van dure ledencampagnes (18 januari)
Adverteerders willen geen reclamevrije publieke omroep (20 januari)
Telegraaf op voorpagina: ‘Coalitie wil reclamevrije NPO’ (16 februari)
STER fel tegen afschaffen reclame: ‘Ondoordacht’ (20 februari)
Shula Rijxman trekt verzoek voor reclamevrije NPO in (17 maart)
‘Coalitie wil NPO reclamevrij tot acht uur ‘s avonds’ (21 mei)
NPO 1, 2 en 3 worden reclamevrij tot 20.00 uur (5 juni)
NPO vindt plan voor reclamevrij tot 20.00 uur onzalig (5 juni)
‘Radiozenders NPO worden níet reclamevrij’ (vandaag)
‘NPO 3 gaat verder onder nieuwe naam Regio 3’ (vandaag)
PowNed gaat voor 700.000 euro leden werven (vandaag)
‘Tv-abonnementen duurder door reclamevrije NPO’ (vandaag)

Foto: RTL








34 Reacties op “RTL Nederland blij met fikse beperking reclame bij NPO”


  1. Wanstaltige Wolter

    Eens. Veronica doet het dan beter.

  2. Robert

    In Nederland hebben we ge-we-di-ge commerciële tv-zenders.
    Zie foto.
    Bagger.
    Rotzooi.
    Troep.
    Veel te veel De Mol.
    Elkaar na-apen.

    Bah.

  3. MediaPrak

    Marktverstorend? Als je uitzendt met een Luxemburgse licentie is het wel heel hypocriet om je met het Nederlandse omroepbestel te bemoeien.

  4. TV

    Deze foto is toch gewoon puur goud!

  5. Enzo Voorthuijsen

    “RTL Nederland is blij met het plan van politiek Den Haag om de NPO tot 20.00 uur reclamevrij te maken.” En zal derhalve meer bekeken worden dan reclamezenders als RTL en TALPA. Hallelujah!

  6. Sven L.

    Ze moeten niet zo vroeg juichen (Talpa voorop).

    Tarieven zullen zullen heus wel wat stijgen, maar adverteerders zijn ook geen ‘Malle Eppie’ . Groot stuk van het budget zal naar Internet vloeien. Als je daar niet goed zichtbaar bent, verdien je nog niks extra.

  7. west*

    inderdaad ,en ook wat zijn ze blij , hoe naief , maar het is juist slecht voor RTL
    Sommige media experts hadden dat al maanden eerder geschreven op diverse media sites, RTL en TALPA wisten dat al lang, doen net of zij de winnaars zijn ??

  8. joost

    IK vind de nieuwe maatregelen onvoldoende.

    Ten eerste vind ik het onjuist dat er belasting geld wordt betaald aan omroepen, die zelf “hun broek niet kunnen ophouden”.
    Als al die omroepjes, met b.v. een bescheiden leden aantal van 50.000 door kunnen gaan met het maken van onzinnige programma’s ( zoals b.v. wakker nederland een oppervlakkige zeurderige omroep zonder toegevoegde waarde) is dit zonde van onze belasting geld.

    Laten de omroepen voor 100% hun eigen bedrijf runnen, zoals zovelen in dit land het ook moeten, door leden een hoge contributie te laten betalen ( en niet die omroep Max van de sluwe Slagter met zn 7,50 per jaar lidmaatschap. Van zo’n bedrag word je nooit lid worden van een 4e klas voetbalclub)
    Alle omroepen van Tros t/m Vara:
    1. zelf je eigen bedrijf runnen d.m.v. hoge contributie voor jullie leden;
    2. ga zelf maar achter sponsors aan;
    3. stop met die overdreven hoge salarissen;
    4. stop met al die reisverenigingen van jullie medewerkers;
    5. val mij als belastingbetaler niet lastig om voor jullie hobby’s te moeten betalen.

  9. Henk K.

    @MediaPrak Daar hebben de Nederlandse staat en de NPO zelf voor gezorgd. Zij wilde een monopolie op de Nederlandse televisie en de Luxemburgse licentie van RTL is daar het resultaat van.

  10. Joost

    Sven L.: Malle Eppie, hij is hier!
    Zie 10.53.

  11. Floortje Dessing

    As npo me lickets nie meer koop, ga ik wel naar RTL. Dat rijmt, hihi

  12. Anny

    @MediaPrak met je eens.

    Gisteren aan de desk, een of andere (zogenaamde) mediadeskundige, had het over de langdurige reclamebloks van 7 minuten bij de NPO. Als iemand geen recht heeft te spreken over de lengte van reclameblokken is het RTL wel. Die duren soms 10 minuten en blijven maar tijdstippen aangeven van begin programma’s die niet kloppen.

  13. Sven L.

    @mediaprak;

    Lubbers heeft toch zelf een hek om Nederland gebouwd eind jaren 80? Anders was TV10 er nu gewoon nog geweest.. om maar wat te noemen.

  14. rogier

    Leuke beslissing,

    – 40 miljoen extra wat de gewone man gaat betalen
    – minder groot programma-aanbod
    – meer betalen bij kabelmaatschappij

    Leve dit kabinet!!

    NPO, schrap als eerste het reclameprogramma Politieke Partijen!!

  15. #NPO kijker#

    Met dank aan: WNL-Bert Huisjes/Telegraf want die hebben gewonnen.

    Er gaat meer zendtijd en geld naar het extreem rechtse WNL van Wilders, Baudet en Rutte. Aantal leden doet er niet meer toe.

    Ik ga mijn lidmaatschap maar opzeggen. Heeft totaal geen waarde meer. Geef het wel aan een goed doel zoals vluchtelingenhulp.

  16. Sjaak

    Van die 3 kanalen staatstelevisie kan je er 2 afschaffen en op de resterende zender wat informatieve en educatieve TV. Waarom moet ik belasting betalen om Wie is de mol of koekjesbakken uit te zenden? Dat is geen staatstaak. Net zo min als 8 uur grachtengordelnieuws.

  17. anymousin

    @rogier, precies en dat realiseren vele reaguurders zich niet. Er is er maar 1 die dupe van: minder aanbod van “leuke” programma’s, maar wel meer betalen.

    Dit kabinet (en voorgaande) bezuinigen alles kapot. Dan heb ik het niet alleen over dit onderwerp.
    Veel ellende in de huidge maatschappij is mede oorzaak van jarenlange bezuinigingen door de geweldige kabinetten in afgelopen decennia.

  18. Sven L.

    @Anymousin;

    Mwah.. ligt wel genuanceerder toch?

    Waarom zou de overheid (dus wij) moeten opdraaien voor het mismanagement van de NPO? Ze hebben geld zat. Echt meer dan zat. Ze maken alleen verkeerde keuzes.

    Overheid probeert de NPO (mijn inziens) te dwingen om secuurder om te gaan met hun budget. Niks mis mee. Op lange termijn een goede beslissing; nu even door de zure appel heen.

  19. anymousin

    @Sven L. en jij werkt bij de NPO, dat je dit allemaal zo goed weet?

    Beste stuurlui staan altijd aan de wal.

  20. Sven L.

    Je hoeft niet bij de NPO te werken om te zien dat het een geldverslindende organisatie is. In het bedrijfsleven was dergelijk bestuur allang weggestuurd.

    1. Weg met het omroepsysteem. Het is 2019.
    2. Weg met die ‘eilandjes’. Zendercoördinatoren, programmabazen, managers. Alles rechttrekken en onder 1 paraplu indelen.

    Moet je eens zien hoeveel van die ‘verloren’ veertig miljoen je terughaalt.

  21. Ben Zine

    @Sven L.: wanneer gaat de overheid een keer beter om met hun “budget”? Ach nee dat hoeft helemaal niet, ze verhogen de belastingen gewoon en huren om dat te realiseren gewoon weer wat extra ambtenaren in.

  22. Sven L.

    @ Ben Zine; dat is een ander hoofdstuk. Je moet overal kritisch naar kijken maar het gaat nu even over de NPO.

  23. Peter

    De halfslachtige, visieloze politiek, maar ook de NPO zelf zijn debet aan dit soort berichtgeving. Schaf alle reclame af en kom met een plan voor nieuwe aanwas, dus hoe jongeren te bereiken in plaats van regionale zenders een platform te bieden dat ze al hebben. Ik kan toch al kijken naar AT-5, RTVNH etc etc

  24. OMG

    @Sven L.

    Goed om te zien dat ik niet de enige ben die kritisch is op het bestedingsgedrag van de NPO. Maar zodra je hier kritiek hebt op de NPO, ben je een RTL en Talpa lover…

    Ik ben het helemaal met je eens dat de NPO totaal verkeerde keuzes maakt. Een grote slok van het budget wordt besteed aan organisatie en overhead ipv aan programmering. Wanneer er bezuinigd moet worden, wordt het eerst gekeken naar programmering, terwijl juist dát de kerntaak is. Ook nu weer is de reactie van roeptoeter Shula Rijxman dat ze nu écht in de programmering gaan snoeien.

    Ik denk dat je op een schrikbarend hoog bedrag komt als je alle omroepen in elkaar zou schuiven tot 1 organisatie. Met nog 1 enkel bestuur, directie en faciliteiten. Niet meer elke omroep in een afzonderlijk pand met eigen HR, IT, staf, bestuur, directie, assistenten etc. Alles centraal op 1 plek. Het zuilensysteem kun je gewoon nog ‘intact’ laten door een fatsoenlijke redactieraad, met vertegenwoordiging van alle lagen van de bevolking, te laten beslissen over de programmering.

    De NPO heeft z’n eigen kuil gegraven.

  25. Sven L.

    @ OMG; hèhè ! Eindelijk iemand die ook verder nadenkt.

    De discussie omtrent de NPO wordt zo vaak doodgeslagen, wat ze zelf overigens doen. Het gaat altijd over geld en over kijkcijfers. Secundaire zaken als je het mij vraagt. NPO moet éérst naar de inhoud kijken, altijd.

  26. Matthijs de zakkenvuller

    @OMG

    “Ik denk dat je op een schrikbarend hoog bedrag komt als je alle omroepen in elkaar zou schuiven tot 1 organisatie. Met nog 1 enkel bestuur, directie en faciliteiten. Niet meer elke omroep in een afzonderlijk pand met eigen HR, IT, staf, bestuur, directie, assistenten etc. Alles centraal op 1 plek. Het zuilensysteem kun je gewoon nog ‘intact’ laten door een fatsoenlijke redactieraad, met vertegenwoordiging van alle lagen van de bevolking, te laten beslissen over de programmering”

    Misschien moet je er dan meteen even bij uitleggen dat gevolg dan wel is dat 1000+ mensen hun baan kwijt zijn.
    Dat het enthousiasme voor dit soort maatregelen niet zo heel erg groot is bij de medewerkers van de PO is wel te begrijpen.

    Net zoiets als met eventuele samenvoeging tot super-provincies in Nederland, was iedereen wel voorstander van behalve de mensen die in de provinciebestuur zaten

  27. Sven L.

    @ Mathijs de zakkenvuller;

    Jouw argument (1000+ ontslagen) is geen valide reden om niet te hervormen. Als we zo zouden denken kunnen we net zo goed terug naar de jaren ’80.

  28. Jo

    Zo doe maar des te minder kijk ik naar die commerciële zenders met al die reclame om de 5 min. Als je naar een film kijkt. Walgelijk.

  29. Mats van Bergen Henegouwen

    Sven L.

    Dat is het natuurlijk niet, maar als je er werkt denk je daar wel net even anders over

  30. OMG

    @Matthijs de zakkenvuller

    Dat zal best zo zijn, maar vanuit economisch perspectief is het goedkoper om 1000+ in WW te hebben, dan duurbetaald bij de NPO ;)

    Daarnaast, de mensen die wel écht iets kunnen, hebben met gemak een andere job. Er zijn talloze mediabedrijven die aan de weg timmeren.

  31. toxilogic

    Ronduit bizar die gristen minister had beter kunnen kijken hoe de Duitsers het doen- uitsluitend reclame VOOR acht uur, zou ook een prima model voor de NPO kunnen zijn. Maar ja

  32. Mats van Bergen Henegouwen

    Of je nu een beetje mag lanterfanteren bij de NPO of keiharde knaken moet verdienen bij de commerciëlen is wel net even anders.
    Zie al die politici, er is er bijna geen één die in het bedrijfsleven gaat werken.
    Allemaal veilig bij (semi) overheid.
    Geld verdienen of andermans geld uitgeven zijn twee hele verschillende dingen.

  33. MediaPrak

    Er is geen enkel excuus voor RTL ‘Nederland’ om een ‘Nederlandse’ licentie aan te vragen (als Talpa heeft). Of moet het de vele voordelen zijn mbt sluikreclames waar door de Luxemburgers niet echt op gelet wordt. En is dit de werkelijke reden waarom een fusie met Talpa niet bespreekbaar is…

  34. laurens

    Reclame: het grootste wegzap moment op TV! Laten we wel wezen.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.