RTL Nederland blij met fikse beperking reclame bij NPO

RTL Nederland is blij met het plan van politiek Den Haag om de NPO tot 20.00 uur reclamevrij te maken. Het is een stap in de goede richting. Dat laat de commerciële zendergroep weten aan de NOS. RTL wil eerst het totale plan van minister Arie Slob afwachten, maar is voorzichtig enthousiast. “We pleiten al langer voor een sterke onderscheidende publieke omroep, maar eentje die niet marktverstorend is. Het idee om reclame te beperken zou een stap in de goede richting zijn.

Mediadeskundige Ruud Hendriks vindt het niet zo gek dat RTL hier blij mee is. Hij spreekt van een cadeau voor de commerciëlen: die zenders worden direct meer waard, stelt hij. “Als ik John de Mol of RTL was, zou ik de vlag uitsteken en een rondedans om de tafel doen.

Adverteerders kunnen in de vooravond straks alleen nog maar adverteren bij RTL en SBS. Media-onderzoeker Piet Bakker zegt, ook bij de NOS: “RTL en John de Mol hebben de champagne waarschijnlijk uit de kast gehaald.”

Fons van Westerloo, voormalig baas van RTL én SBS, denkt daar hetzelfde over. Hij zegt in de Volkskrant: “Bij de commerciële omroepen zal natuurlijk de vlag uitgaan, want het geld moet ergens naartoe. Maar het kan ook ten voordele zijn van onder meer advertenties bij de digitale pers, onder meer voor de Persgroep.

Evert Bronkhorst, strateeg van mediabureau Vizeum, denkt dat vooral buitenlandse partijen gaan profiteren. “De reclamebudgetten moeten ergens naartoe gaan, maar Talpa en RTL zullen die niet alleen kunnen opstrijken. Zij mogen ook maar een beperkte hoeveelheid reclame uitzenden vanwege de mediawet.”

Ik ben bang dat vooral advertentieplatforms zoals Google en Facebook zullen profiteren.”

Lees ook:
NPO wil reclamevrij en af van dure ledencampagnes (18 januari)
Adverteerders willen geen reclamevrije publieke omroep (20 januari)
Telegraaf op voorpagina: ‘Coalitie wil reclamevrije NPO’ (16 februari)
STER fel tegen afschaffen reclame: ‘Ondoordacht’ (20 februari)
Shula Rijxman trekt verzoek voor reclamevrije NPO in (17 maart)
‘Coalitie wil NPO reclamevrij tot acht uur ‘s avonds’ (21 mei)
NPO 1, 2 en 3 worden reclamevrij tot 20.00 uur (5 juni)
NPO vindt plan voor reclamevrij tot 20.00 uur onzalig (5 juni)
‘Radiozenders NPO worden níet reclamevrij’ (vandaag)
‘NPO 3 gaat verder onder nieuwe naam Regio 3’ (vandaag)
PowNed gaat voor 700.000 euro leden werven (vandaag)
‘Tv-abonnementen duurder door reclamevrije NPO’ (vandaag)

Foto: RTL

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen