NPO wil reclamevrij en af van dure ledencampagnes

Geplaatst op Fri 18 Jan 2019 om 8:55

De NPO wil toewerken naar een reclamevrije publieke omroep. Daarnaast moet worden erkend dat het ledenaantal als fundament onder het bestel in de toekomst niet meer werkt. Dat heeft voorzitter Shula Rijxman gezegd tijdens haar nieuwjaarstoespraak. De Ster-inkomsten dalen rap en daarom vindt Rijxman het een goed moment om een reclamevrije omroep te overwegen. Ze wil samen met Den Haag kijken ‘hoe we die financiële afhankelijkheid van reclame kunnen afbouwen’.

Rijxman wil beginnen met een reclamevrije kinderprogrammering. “En ga na of dit vervolgens ook op onze online platformen kan worden doorgevoerd. Als dit werkt en dit ook vanuit Den Haag blijvend kan worden gecompenseerd, kunnen we doorpakken.

Verder moeten we volgens haar onderkennen dat het ledenaantal in de toekomst als fundament onder het bestel niet meer werkt. “Geef de bestaande omroepen, en dus ook de aspirant-omroepen WNL, PowNed en Human, een erkenning, ongeacht het ledenaantal en verlos ze zo van de noodzaak om veel geld te steken in ledenwerfcampagnes.

Het Nederlandse publiek heeft volgens Rijxman recht op de beste content: “Waarbij niet de grootte van de omroep telt, of het aantal leden, maar het beste programma. De vraag die daarbij hoort is of de huidige financiële garanties die er nu voor omroepen zijn, ook tot de juiste balans in de programmering leidt.

Foto: NPO, Michel Schnater








37 Reacties op “NPO wil reclamevrij en af van dure ledencampagnes”


  1. Freek

    Dat is niet een wens daar wordt de NPO toe gedwongen OMDAT het ledenaantal terugloopt. Een nieuw TV programma heeft negen van de tien keer nauwelijks voldoende kijkers om mee door te gaan. Dat ga je tegen door reclame en leden te lozen. Geen bemoeienis en kritiek van buiten meer. En uiteindelijk krijgen we dan nog meer goed bedoelde politiek correcte migranten TV.

  2. RTL

    Wat een FANTASTISCH idee!!!!

  3. Curryworst

    “De vraag die daarbij hoort is of de huidige financiële garanties die er nu voor omroepen zijn, ook tot de juiste balans in de programmering leidt.”
    Kort gezegd: meer belastinggeld naar de “inmisbare publieke omroep”.

  4. west

    @FREEK niet waar !! omroepverenigingen krijgen steeds meer 10 tjes leden
    en omroep MAX groeit het ledetal gestaag , was gisteren te horen bij BNR radio
    Trouwens de P.O. is sterker dan ooit , Wint het in alle opzichten van de com tv
    Laten we toch trots zijn op ons publieke bestel, kijk wat er in Turkijke en andere landen gebeurt, CENSUUR TV en je mond houden over alles
    Er zouden heel veel reageerders de bak in vliegen als ze in die dictatuurlanden zouden wonen , want wat er sons hier geschreven wordt ???? man man man zou maar uitkijken !

  5. StefanV

    Prima om kritisch te kijken naar het aantal omroepen en de noodzaak van ledenwerving. Beperk het aantal omroepen verder of doek ze volledig op. Maar ik zie niet in waarom de Publieke Omroep reclamevrij moet worden. De kosten hiervan komen rechtstreeks bij de belastingbetaler terecht.

  6. west

    Nou daar heb ik wel 250 euro per jaar voor over als de NPO geheel reclame vrij wordt

  7. Nanda

    ‘Reclamevrij’ wil zeggen dat de burger nóg meer gaat betalen voor de NPO via de belasting, of je nu naar die troep kijkt of niet, je betaalt er voor. In wezen is de NPO een betaalzender, zo’n 90 euro per jaar per burger. Pleur toch op Rijxman, zoek een baan!

  8. Deadly Viper

    @West

    Als commerciele zenders belastinggeld en advertentie inkomsten zouden krijgen dan waren ze ook sterker.

    Dan konden ze ook dure sportrechten kopen zonder winst te hoeven maken. En hoefden ze ook niet op doelgroepen te richten omdat ze niet afhankelijk van adverteerders waren.

  9. Woi!ter.

    Genoten van Naked Attraction.
    TLP wederom 3de…
    Veronica doet het beter!

  10. Zuid

    Maatschappelijk draagvlak van televisie neemt af en daarom wil de publieke omroep meer lalala belastinggeld ontvangen. Dat is natuurlijk de verkeerde richting.
    Dit is juist een mooi moment om ten minste een kanaal stop te zetten.

  11. Zuid

    Maatschappelijk draagvlak van televisie neemt af en daarom wil de publieke omroep meer belastinggeld ontvangen. Dat is natuurlijk de verkeerde richting.
    Dit is juist een mooi moment om ten minste een kanaal stop te zetten.

  12. Einstein

    Hoeft de belastingbetaler niks extra’s te kosten. Gewoon 1 kanaal weg, wat overbodige radioactiviteiten weg en wat mensen. Ik denk zelfs dat het budget dat over blijft voor relevante content dan groter wordt..
    RTL en SBS werken, alles je naar de kosten kijkt, voor minder dan 1/3 van de kosten van de NPO.. Dus wanneer je dat als uitgangspunt neemt en dat budget verdubbelt dan moet dat toch lukken..

  13. Zomaar

    @Deadly Viper
    Voor voetbal moet je al naar een zender die geld vraagt of hun inkomsten haalt uit reclame.

  14. Sven L.

    Als je stopt met het ledenprincipe, wat ik sowieso achterhaald vindt, dan hoef je ook geen campagne te voeren. Als je alles optelt en aftrekt, betalen de leden de campagne… Rondpompen van geld dus. Maargoed, het heeft intussen wel op de rekeningcourant gestaan.

  15. Deadly Viper

    @Zomaar

    Eredivisie samenvattingen, wedstrijden van Oranje en dan nog niet te beginnen over schaatsen, wielrennen, Olympische spelen enz.

    Kunnen ook makkelijk naar RTL7, EuroSport, Fox Sports of Ziggo Sport.

  16. Wim

    Nanda.
    De enige die troep uitzenden zijn de commerciële zenders.

  17. Sven L.

    Deadly Viper;

    Een samenwerking met bijv. RTL aangaande ‘Oranje’ zou ook een optie zijn. Start samen een joint venture; kosten en baten eerlijk verdelen; en de wedstijden verdelen.

  18. Wim

    Deadly Viper.
    Ik vindt het prima zo, en wat je zegt klopt niet.
    Iemand die KPN heeft kan geen Ziggo ontvangen wel kan hij via zijn KPN Ziggo sport kijken maar moet dar voor betalen.
    Daar komt bij vergeet niet dat wij de goedkoopste PO van Europa hebben.

  19. Peter

    Op zich vind ik de reclameblokken bij de NPO nog niet eens heel erg. Ze komen netjes tussen programma’s in. Het is pas echt irritant bij de commerciele omroepen om heel veel reclames middenin de programma’s te doen.

  20. Clemens Wenzel Nepomuk

    Shula schijnt – in een wanhopige poging de publieke opinie te beïnvloeden ten gunste van de rap stervende publieke omroep – op internet te opereren onder het pseudoniem “west”.

  21. A.van Wissen

    Als mevrouw nu eens begint om 2 tv zenders en 3 radiozenders te regelen in ons piep kleine taalgebied.

  22. Joop55

    Dit is een stap richting de vooruitgang, daarna nog het aantal Frans Bauer-shows saneren.

  23. Mike Inside

    Reclame vrije NPO zou goed zijn. Er moet een duidelijk verschil zijn tussen publieke en commerciele. NPO krijg ool belastinggeld. Dus dan geen reclame.

  24. Deadly Viper

    @Wim of je nou via KPN betaald of via de belasting betalen doe je sowieso. En anders via RTL7 of Eurosport.

  25. Wim

    Clement Wenzel Nepomuk.
    .
    De PO is nog nooit zo springlevend geweest als nu.
    Wat betreft kijkcijfers en marktaandelen slaan ze de commerciëlen elke dag flink om de oren.

  26. Deadly Viper

    @Wim jij kijkt naar 6+

    Commercielen kijken naar 20-54.

  27. Clemens Wenzel Nepomuk

    @ Wim
    De PO is nog nooit zo springlevend geweest als nu? Echt? Jij ziet ook nog bomvolle kerken op zondagmorgen en een gouden toekomst voor Hyves? Doe mij ook zo’n pilletje!

  28. Peter

    De NPO trekt hoop jong publiek. Ik Vertrek, BZV, HHB. Je moet eens zien hoeveel daar door jongeren over gepost wordt op de social media kanalen, daar zitten geen ouder en op. Die programma’s hebben een soort cultstatus voor de jongelui.

  29. Deadly Viper

    Je gaat mij niet wijsmaken dat Ik Vertrek, BZV, HHB heel hoog scoren in 20-34.

    Sowieso is social media geen graadmeter.

  30. Peter

    Jongeren kijken best wel veel NPO. Alleen de lineaire zenders worden via de stream op de NPO site of de app gekeken, omdat jongeren geen kabel abbo meer nemen. Dat is waar RTL en SBS in achterlopen. Die moeten hun lineaire zenders zo snel mogelijk via de site gaan streamen.

  31. Wim

    Zolang de adverteerders nog in de rij staan om na BZV en HHB het reclameblok mogen vullen zit het wel goed met die programma’s.

  32. west

    Deadly Viper Ten eerste er komt heel veel geld binnen bij RTL
    en die zijn:
    reclame inkomsten
    distributie gelden providers
    videoland
    bel sms inkomsten
    en alle andere vele diensten

    Als er niet zoveel geld naar de aandeelhouders gaan, kan RTL ook betere programma`s maken , Maar wat zijn betere programma`s ?.
    Alles wat men op de tv ziet, is globaal genomen het zelfde wat wereldwijd te zien is op tv zenders , of is er in de wereld een zender dat top tv maakt en anders is dan andere tv zenders? Neen
    Alleen uitzend technisch , dus beeldkwaliteit , kan er wel verschil in zitten in diverse landen
    In Nederland daarintegen hebben onze tv studio`s, en de facilitare bedrijven zoals NEP- en UNITED een hoog aanzien in de hele wereld, en worden ook internationaal ingezet !
    Daar mogen we best trost op zijn !!

  33. Pastoor van Puffelen

    Wil deze op geld beluste mevrouw weer geld? Niet geven!!!! Geen rooie cent!!!! Kijk naar haar verleden. Dat zij daar nog zit, onbegrijpelijk. Amen.

  34. west

    @ DE PASTOOR Neen in uw kerk de mensen dom houden ,en geld aftroggelen , daar bent u zeker wel goed in Hoorde laatst van een gelovige ,dat ze een 10e moest afstaan van haar jaarinkomen dus wie zijn de geld beluste??? Juist de kerk, een instituut voor sprookjesvertellers en graaiers !
    en sommige kerkinstelling zijn zeer hypocriet de protestanten en greformeerde mogen geen tv kijken , maar ze mogen wel kijken en luisteren naar de soap ze in de kerk opvoeren, en er nog voor moeten betalen ook!!

  35. Pastoor van Puffelen

    West, ik raad u aan een stevige pil te nemen, kalmeer en laat u niet gaan. U krijgt mijn zege hoor en mijn rekeningnummer. Ik wil graag geld van u. Ik ga een appartement in Canada kopen met lake Ontario view. Amen, mijn kerk en geldzakje staan altijd open voor zielen zoals Gij. Ik ben God en geen Duivel.

  36. Freek

    Wat Nanda zegt. Daarbij is het huidige budget ex reclame inkomsten al ruim genoeg om voldoende programma’s te maken. Het is niet bedoeld om een logge organisatie overeind te houden. Of om miljoenen aan consultans uit te geven. De helft van de salariskosten ging naar consultancy. Dat is absurd!

  37. prima voorstel

    Behalve het voorstel om powned en WNL direct toe te laten. Deze speeltjes van rechts Nederland zonder enige achterban , behoudens de Telegraaf dan, natuurlijk niet toelaten en deze geldgraaiers direct verbannen. Kunnen zo naar Talpa om zich samen met deze Fam Geldgraaiers te verenigen.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.