NPO wil reclamevrij en af van dure ledencampagnes

De NPO wil toewerken naar een reclamevrije publieke omroep. Daarnaast moet worden erkend dat het ledenaantal als fundament onder het bestel in de toekomst niet meer werkt. Dat heeft voorzitter Shula Rijxman gezegd tijdens haar nieuwjaarstoespraak. De Ster-inkomsten dalen rap en daarom vindt Rijxman het een goed moment om een reclamevrije omroep te overwegen. Ze wil samen met Den Haag kijken ‘hoe we die financiële afhankelijkheid van reclame kunnen afbouwen’.

Rijxman wil beginnen met een reclamevrije kinderprogrammering. “En ga na of dit vervolgens ook op onze online platformen kan worden doorgevoerd. Als dit werkt en dit ook vanuit Den Haag blijvend kan worden gecompenseerd, kunnen we doorpakken.

Verder moeten we volgens haar onderkennen dat het ledenaantal in de toekomst als fundament onder het bestel niet meer werkt. “Geef de bestaande omroepen, en dus ook de aspirant-omroepen WNL, PowNed en Human, een erkenning, ongeacht het ledenaantal en verlos ze zo van de noodzaak om veel geld te steken in ledenwerfcampagnes.

Het Nederlandse publiek heeft volgens Rijxman recht op de beste content: “Waarbij niet de grootte van de omroep telt, of het aantal leden, maar het beste programma. De vraag die daarbij hoort is of de huidige financiële garanties die er nu voor omroepen zijn, ook tot de juiste balans in de programmering leidt.

Foto: NPO, Michel Schnater

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Begrijpt u dat Maxime Meiland niet echt geliefd is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen