Adverteerders willen geen reclamevrije publieke omroep

Geplaatst op Sun 20 Jan 2019 om 10:05

Het plan van Shula Rijxman om haar NPO reclamevrij te maken wordt niet met gejuich ontvangen door de Bond van Adverteerders. Adverteerders én kijkers zijn er de dupe van. Dat zegt BVA-directeur Henriette van Swinderen in een persbericht. Als de NPO stopt met het uitzenden van reclame op radio, televisie en online, vallen minimaal 150 miljoen euro aan jaarlijkse reclame inkomsten weg. “De kijker en de belastingbetaler worden de dupe“, meent Van Swinderen.

Ze vervolgt: “Het betekent dat NPO ófwel minder programma’s kan maken of dat de overheid de NPO met 150 miljoen moet compenseren.”

Adverteerders willen de Ster-blokken niet kwijt, aldus de BVA. “De kanalen van de publieke omroep (radio, televisie en online) zijn voor adverteerders belangrijk om specifieke doelgroepen te bedienen. Vooral om doelgroepen die minder goed via andere media kunnen worden bereikt zoals senioren en hoger opgeleiden.”

Het wegvallen van advertentiemogelijkheden bij de NPO, betekent dat adverteerders op zoek gaan naar alternatieven. “Omdat TV nog steeds een van de meest kostenefficiënte media is, zal het de adverteerder meer gaan kosten om dezelfde kwalitatieve doelgroepen te bereiken.”

Welk probleem lost NPO op?

BVA vraagt zich af welk probleem het reclamevrij maken van de publieke omroep eigenlijk oplost. Henriette van Swinderen denkt niet dat de NPO zonder reclame beter wordt. “Kwaliteitsmedia als dagbladen zijn voor een groot deel afhankelijk van reclamegeld, maar redactioneel volledig onafhankelijk zonder inmenging van adverteerders.”

NPO stelt dat haar duurzaamheid onder druk staat doordat er geen zekerheid is over de hoogte van reclame-inkomsten. “De vraag is of volledige financiering door de overheid die zekerheid wél kan bieden. Dit lijkt in elk geval onwaarschijnlijk gezien de uiteenlopende ideeën hierover bij de politiek en de vele bezuinigingen die NPO in de afgelopen jaren vanuit Den Haag opgelegd heeft gekregen.”

 

Foto: NPO








43 Reacties op “Adverteerders willen geen reclamevrije publieke omroep”


  1. NatteNel

    Kijkers de dupe van? Er is niets irritanter dan die schijtreclame

  2. Reclame

    @ NatteNel ik zal je ff in je bek schijten.

  3. Maxer

    @Tante Nel: er is iets ergers dan reclame bij de PO, de programma onderbrekende reclames bij de CO.

    @Reclame: kunnen we het hier ook netjes houden, iedereen heeft recht op zijn/haar mening.

  4. Stan

    Ik zeg: behoud de STER op NPO1 en maak NPO 2 en 3 reclamevrij.

    Enerzijds maak je er zonder reclame echt publieke netten van. Anderzijds is de NPO met wat eigen inkomsten sterker richting Den Haag. Wat adverteerders er zelf van vinden is overigens volkomen irrelevant.

  5. Shaniquilia vd Put

    Hoe moeten de adverteerders anders de bejaarden bereiken. Die Tena Lady, brillen en gehoorapparaten moeten wel aan de man en vrouw gebracht worden hè!!

  6. Reclame

    @ Maxer je mag vastgebonden toekijken terwijl ik je vrouw hard in haar anale opening neem.

  7. Shaniquilia vd Put

    Schaf die linkse propagandistische NPO gewoon af en laat het over aan de commercielen. En als je dat pulp vindt, dan kijk je toch niet. Waarom moeten andere mensen verplicht voor jouw amusement betalen?? Kies en betaal je amusement lekker zelf.

  8. Huiskamer

    En Heineken wil dat we bier drinken.

  9. bonus

    We betalen allemaal voor de NPO en krijgen alleen maar extreem linkse kul en de stomste politiek correcte shit door onze strot geduwd. Klopt dit ?

  10. Ron

    Adverteerders/graaiers praten alleen in hun eigen straatje. Niet serieus te nemen dit. Gewoon doordrukken die plannen.

  11. klop

    Gewoon 170 miljoen kost het en dat mag de middenklasse ophoesten. Mensen in de bijstand, AOW en de top 5% betalen het niet. Waarom niet abo’s verkopen. O wacht, dan zijn ze duurder dan Netflix en moet er bezuinigd worden. Genoeg geld besteed aan deze linkse hobby.

  12. Maxer

    @Reclame: wie zegt dat ik een vrouw heb, jij denkt en reageert rechtlijnig.

  13. Shaniquilia vd Put

    Inderdaad klop, de middenklasse mag alle hobby’s van die linkse deugers betalen.

  14. Roland

    In België en Engeland is dit kennelijk geen probleem. Typisch gezeur om de eigen parochie. Wel moet er idd bezuinigd worden maar daar wordt de kijker niet de dupe van want die keek toch al niet. Dus NPO3 moet eruit en nog wat onbeluisterde radiozenders. Sowieso is dat nodig ook als reclame blijft.

  15. Sluwe Sjaak

    De kijker de dupe. Hahahaha, dit gaat om minder dan 10 euro per Nederlander.
    Nee, er is iets anders aan de hand: Het weghalen vam de reclame bij de NPO ondermijnt de onderhandelings positie van de adverteerder. Zeker als Talpa en RTL in de toekomst gaan samenwerken.

  16. Mediaatje

    Hoeveel meer weerstand wil je creëren voor de NPO? Door de belastingbetaler nog meer te laten betalen, reclame is niet eens zo erg tussen de programma’s door, geeft je een kleine pauze

  17. Wop

    Dat zou dus 8 euro per jaar per persoon meer zijn voor de belasting betaler. Een Netflix abbonoment. Eensch de content is daar beter maar ik denk dat men heel blij zou zijn met een reclame vrije NPO.

  18. Tim

    Ik neem aan dat de NPO de wegvallende reclameinkomsten met bezuinigingen gaat compenseren en dan zie ik het probleem niet.

  19. klop

    Wop
    Kinderen, uitkeringstrekkers, asielzoekers en ernstig zieken betalen geen belasting.

  20. Jan Hambon

    Schroef de lengte en het aantal reclames sterk terug. Zo kan het verlies beperkt worden en is het aangenamer kijken/luisteren.

  21. Shaniquilia vd Put

    Gewoon een abonnementsvorm van de NPO maken zoals Netflix. Eens kijken hoeveel roeptoeters die nu fan zijn van de NPO dan nog een abo op de NPO nemen.

  22. TopofFlop

    8 euro per jaar per persoon is geen Netflix abonnement. Dat kost al meer dan 8 euro per maand.

    Reclametijd op NPO verminderen en wat bezuinigen op het budget allebei doen. Zowel bij de radio (radio 2 en 3) als bij de televisie (NPO 1 en 3) zie ik nog voldoende bespaarmogelijkheden. Ook kan het aantal omroepen verder verminderd worden en de NOS en NTR rechtstreeks aan te laten sturen door NPO. Ook voetbal(samenvattingen) aan de commerciëlen overlaten.

  23. Arie

    Mevrouw van Swinderen zit helemaal fout.

    Dan gaan al die adverteerders, c.q. mensen die graag met hun bedrijf op TV willen komen, toch allemaal naar de commerciëlen !

    Zaak geregeld dus.

  24. anoniem

    Bond van adverteerders

    ik moest naam en telefoon nummers van mijn adverteerders aan mijn baas geven

    hij ging de adverteerders NEP na bellen

    nep respons

    meer weten ik heb het op de email 06 502 85 297

  25. Mediaprak

    Als de advertenties op de publieke zenders wegvallen en blijkt dat de besteding van Nederlanders niet wezenlijk veranderd wordt door advertenties en het voor MKB’s duidelijk wordt dat adverteren op radio en tv zenders niets toevoegd. Ofwel gericht adverteren (online) of via de ‘ouderwetse’ folders hebben meer effect.

  26. west

    inderdaad radioreclame is zo al weggegooid geld, maar reclame maken is ook zeen zaak van prèstige
    Bye the way STER inkomsten gaan niet allemaal naar de NPO ook gaan er miljoenen naar de geschreven pers, !en ze krijgen ook een deel van elk radio of tv zender die reclame maakt. Heel raar dat je daar nooit een negatieve reactie van leest! dus jan en alleman betalen indirect ook mee voor het uitbrengen van de krant !Dus ook maar een paar kranten opheffen zeker??

  27. Erik

    Linkse rotzooi op de buis, bah! Wat heb ik een afkeer van de npo gekregen zeg…

  28. hoe dan

    kijk je toech lekker niet ?😂😂😂😂😂

  29. sjaak

    Waarom zouden we als belastingbetaler nog meer moeten dokken voor die eenzijdige politiek correcte linkse zooi?
    Als je alleen die indoctrinatie al ziet van het NOS Staatsjournaal pro gelukszoekers pro Europa pro diversiteitsagenda en anti Trump en Brexit dan ben je toch gelijk al genezen van deze 3 hersenspoel kanalen. Bovendien maakt het tegenwoordig geen moer meer uit of je naar de EO de NOS of de VPRO kijkt.
    Allemaal dezelfde eenheidsworst en dezelfde politieke groen links agenda.

  30. Ed

    Ik hoef dan niet meer zo vaak naar het toilet

  31. Plopperdeplop

    Gewoon de NPO achter de decoder. Laat de kijkers van NPO maar betalen

  32. liefkleinhertje

    Het voordeel van die reclame blokken is dat je effe pauze hebt als die linkse grachtengordel teven Nederland lopen te hersenspoelen met hun gedram.

  33. onzinig dan maar meer subsidie

    Wat een onzin de kijker wil helemaal geen reclame. Reclame wordt met veel energie in stand gehouden door de reclame bureaus en de bn ‘ers die zich fors laten betalen voor grote onzinnigheid.

    Dat de co deze reclames uitbuiten is hun ding.

  34. A. Pola

    De gewone man mag zeker weer nie weten wat de beste margarine is!

  35. Henk

    En vergeet de onzinnige maar toenemende promo’s* van de NPO niet; die maken de reclameblokken nog veel langer en loodzwaarder. (*Kijk in de gids, in de krant of op teletekst wat er komt)

  36. aammehoela

    Neen TopofFlop, samenvattingen van het voetbal hoort juist bij de NPO. Dat hebben wij gezien met die “Tien” van John de Mol. Die irritante, walgelijke, ver vloekte, sch ijt reclames er tussendoor en dat wel 3×8 minuten. Vreselijke jaren waren dat. Gewoon tussen 7 en 5 voor 8 acht het voetbal, hierna om 8 uur het journaal. Anders duurt het tot half negen of erger nog als het bij de CO komt: samenvattingen later op de avond. Iets wat ze bij Fox en Ziggo graag zouden zien.

  37. west

    @ AANMEHOELA Iedereen weet het zo goed de zelfde personen als topofflop stonden te juichen toen de samenvattingen weer bij de NOS terug kwam
    Het zelfde met die figuren die zo graag het BBC model willen, maar hebben geen benul hoe dominant de BBC wel is met eigen publieke radio en tv zenders
    lokale en regionale en com zenders , en een begroting van vele BILJOENEN
    bbc is een grote machtige organisatie en heel machtig daar zijn Talpa RTL NEDERLAND en de NPO samen nog niks bij !
    ls we zoiets in ons land zouden hebben , dan bleef het niet bij ongeveer 10 pm
    aan belastingen

  38. west neem een pilletje en houd op met die onzin

    .

  39. BoerinBert

    Ik heb Netflix, Videoland en Npo Start Plus. Nu 3x raden waar ik het vaakst naar kijk. Npo Start Plus. Wie had dat ooit gedacht? Npo, dat is wel geld waard. En op Start Plus heerlijk zonder reclame. Briljant

  40. stombo

    Snelle reclame jongens zien hun te makkelijk gekregen inkomsten straks wegvallen. Reclame voor hoog opgeleiden die in een autistische vissekom leven? Teiltje!!

  41. Peter

    NPO start is ruk. Streams starten nooit

  42. Peter

    NPO Start Niet kan het beter heten

  43. toxilogic

    Waarom niet het duitse model (ARD/ZDF), uitsluitend reclame tussen 17u en 20u, kunnen de reklame boys toch nog wat verdienen. Met minder plaats in de blokken gaat de prijs ook omhoog en is het verschil aan inkomsten een stuk minder.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.