STER fel tegen afschaffen reclame: ‘Ondoordacht’

Geplaatst op Wed 20 Feb 2019 om 11:55

STER-baas Frank Volmer verzet zich hevig tegen het plan van de NPO en van Den Haag om de reclameblokken bij de publieke omroep af te schaffen. Dat is te lezen in  AD. NPO-baas Shula Rijxman wil een reclamevrije NPO, maar dan wel als Den Haag volledig compenseert. Daar is de politiek nu over aan het praten. Dom, vindt Volmer. “200 miljoen euro per jaar van de STER is veel geld. Minister Arie Slob zou van dat bedrag elke basisschool van een extra leerkracht kunnen voorzien.

Volmer begrijpt niet waarom je afscheid zou willen nemen van zo veel geld. “Het zou onverstandig zijn als hij afscheid neemt van inkomsten die zorgen voor een solide basis onder de mediabegroting.”

Uiteindelijk zal Den Haag de geldkraan weer willen dichtdraaien, vreest Volmer. Hij vreest voor de toekomst van kijkcijferhits als Boer Zoekt Vrouw en Heel Holland Bakt. “Als ik naar het huidige politieke klimaat kijk, schat ik namelijk in dat het afschaffen van reclames níet zal worden gecompenseerd.

Maar de BBC bewijst toch dat een reclamevrije publieke omroep heel fijn is? “Vergeet niet dat de BBC véél meer geld krijgt van de overheid dan de NPO hier. Daarnaast, de voertaal is natuurlijk Engels, waardoor ze makkelijker series van eigen bodem kunnen doorverkopen aan het buitenland.”

Die extra inkomsten heeft de NPO niet, aldus Volmer. Om de publieke omroep enigszins onafhankelijk te houden van Den Haag, moeten de reclameblokken daarom bestaan, adviseert hij.

Het AD-interview met Frank Volmer kunt u hier lezen.

Foto: BNNVARA








14 Reacties op “STER fel tegen afschaffen reclame: ‘Ondoordacht’”


  1. Zomaar

    Als de STER verdwijnt is er ook geen behoefte meer aan een STER baas.

  2. Roxanne

    Helemaal mee eens

  3. Ron

    Tuurlijk zegt hij dat. Allemaal belangen die dan verdwijnen.

  4. Baron

    Zelfs al was onze voertaal Engels, dan nog zijnde Nederlandse producties kutter dan kut en niet te vreten.

  5. StefanV

    Volledig eens met deze STER-man. Reclame bij de publieke omroep brengt een mooi bedrag in het laatje. Dat is geld dat niet door de belastingbetaler hoeft te worden opgehoest, cq. geld dat zinnig kan worden geïnvesteerd in de samenleving.

  6. wauter

    Eens met deze man.

  7. Sven L.

    Men kijkt alleen maar naar het eigen belang. Bestuur van de NPO, deze STER bobo, producenten. Alles draait om geld en kijkcijfers bij de NPO. Is gewoon een veredelde CO geworden in de afgelopen tien jaar.

    Bezem erdoor. Kwaliteit op plek 1, of er nou 300.000 kijkers kijken, of 900.000.

  8. IkeaBeest

    Mark Rutte liegt net zo veel als Trump

    En daar reageren de Nederlandse media toch heel wat minder heftig op!

  9. L.

    Helemaal mee eens. Daarnaast is de reclame ook altijd een fijn moment tussen 2 programma’s heen en dus wat mij betreft niet storend, zoals bij de commerciëlen waar het programma wordt onderbroken.

  10. Henk

    Normale landen hebben publieke omroepen zonder reclame.

    De VRT* van onze zuiderburen is daarom een zeer prettige omroep. *Overigens zendt de VRT een piepklein beetje reclame uit, maar die spotjes duren maar een paar seconden en zijn dus niet storend.

  11. Jantje

    Ja prima maar dan kan het niet meer zo zijn dat er nog miljoenen belastinggeld gaan naar hyper commerciele sportrechten. Dus geen commerciele sporten meer of die uitzonderen, dus wel nog met reclame financieren.
    Ook moet het volledig archief ontsloten worden en vrij toegankelijk voor alle Nederlanders en moet iedereen ook moet iedereen gratis toegang hebben tot alle thema kanalen

  12. Reageerder

    @Henk, en dat zijn vaak spotjes voor het algemeen nut zoals bij ons postbus 50

  13. Aphex Twin

    De ster waar ik vaak mee te maken heb blijft gelukkig.

  14. Reagerard

    Aphex Twin, de ster van je vriend

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.