NPO vindt plan voor reclamevrij tot 20.00 uur onzalig

De NPO is absoluut niet blij met het plan van politiek Den Haag om de publieke omroep tot 20.00 uur reclamevrij te maken. Het is een verkapte bezuinigingsmaatregel. Dat laat de omroep weten in een reactie. Het schrappen van de reclame op televisie en internet kost 60 miljoen euro, maar Den Haag wil maar 40 miljoen euro bijlappen. “Als de berichten in de media kloppen, betekent dit opnieuw een forse bezuiniging voor de publieke omroep“, zegt een woordvoerder.

De publieke omroep van Shula Rijxman vindt die extra bezuinigingen vreselijk. “Er was al sprake van minder budget door teruggelopen reclame-inkomsten en dit plan zou betekenen dat er straks nóg minder reclame-inkomsten zijn, met als gevolg een nóg grotere bezuiniging. Dat gaat dan absoluut ten koste van goede en geliefde programma’s en maakt de publieke omroep minder slagvaardig.

Volgens de NPO lijken de plannen ook in strijd met het regeerakkoord ‘waarin wordt gepleit voor een sterke publieke omroep’. “Maar vooralsnog heeft de minister de plannen nog niet bevestigd en wachten we dus nog even af waar hij mee gaat komen.

De Bond van Adverteerders (BVA) is ook ‘ontzettend teleurgesteld’. Directeur Henriette van Swinderen noemt het ‘onnodig en onwenselijk’. “Er wordt geen probleem mee opgelost en uiteindelijk zijn er alleen maar verliezers.”

Merken kunnen specifieke doelgroepen -zoals ouderen- niet meer goed bereiken, tv wordt onbetaalbaar voor kleinere organisaties en start-ups en miljoenen euro’s lekken weg naar buitenlandse techpartijen.”

NPO loopt zo’n 70 miljoen aan inkomsten mis en meer dan de helft van de kijkers is niet bereid hier meer belasting voor te betalen. Kortom: een onbegrijpelijk plan, slecht voor mensen, slecht voor merken.

Lees ook:
NPO wil reclamevrij en af van dure ledencampagnes (18 januari)
Adverteerders willen geen reclamevrije publieke omroep (20 januari)
Telegraaf op voorpagina: ‘Coalitie wil reclamevrije NPO’ (16 februari)
STER fel tegen afschaffen reclame: ‘Ondoordacht’ (20 februari)
Shula Rijxman trekt verzoek voor reclamevrije NPO in (17 maart)
‘Coalitie wil NPO reclamevrij tot acht uur ‘s avonds’ (21 mei)
NPO 1, 2 en 3 worden reclamevrij tot 20.00 uur (5 juni)

Foto: NPO

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen