NPO vindt plan voor reclamevrij tot 20.00 uur onzalig

Geplaatst op Wed 05 Jun 2019 om 21:20

De NPO is absoluut niet blij met het plan van politiek Den Haag om de publieke omroep tot 20.00 uur reclamevrij te maken. Het is een verkapte bezuinigingsmaatregel. Dat laat de omroep weten in een reactie. Het schrappen van de reclame op televisie en internet kost 60 miljoen euro, maar Den Haag wil maar 40 miljoen euro bijlappen. “Als de berichten in de media kloppen, betekent dit opnieuw een forse bezuiniging voor de publieke omroep“, zegt een woordvoerder.

De publieke omroep van Shula Rijxman vindt die extra bezuinigingen vreselijk. “Er was al sprake van minder budget door teruggelopen reclame-inkomsten en dit plan zou betekenen dat er straks nóg minder reclame-inkomsten zijn, met als gevolg een nóg grotere bezuiniging. Dat gaat dan absoluut ten koste van goede en geliefde programma’s en maakt de publieke omroep minder slagvaardig.

Volgens de NPO lijken de plannen ook in strijd met het regeerakkoord ‘waarin wordt gepleit voor een sterke publieke omroep’. “Maar vooralsnog heeft de minister de plannen nog niet bevestigd en wachten we dus nog even af waar hij mee gaat komen.

De Bond van Adverteerders (BVA) is ook ‘ontzettend teleurgesteld’. Directeur Henriette van Swinderen noemt het ‘onnodig en onwenselijk’. “Er wordt geen probleem mee opgelost en uiteindelijk zijn er alleen maar verliezers.”

Merken kunnen specifieke doelgroepen -zoals ouderen- niet meer goed bereiken, tv wordt onbetaalbaar voor kleinere organisaties en start-ups en miljoenen euro’s lekken weg naar buitenlandse techpartijen.”

NPO loopt zo’n 70 miljoen aan inkomsten mis en meer dan de helft van de kijkers is niet bereid hier meer belasting voor te betalen. Kortom: een onbegrijpelijk plan, slecht voor mensen, slecht voor merken.

Lees ook:
NPO wil reclamevrij en af van dure ledencampagnes (18 januari)
Adverteerders willen geen reclamevrije publieke omroep (20 januari)
Telegraaf op voorpagina: ‘Coalitie wil reclamevrije NPO’ (16 februari)
STER fel tegen afschaffen reclame: ‘Ondoordacht’ (20 februari)
Shula Rijxman trekt verzoek voor reclamevrije NPO in (17 maart)
‘Coalitie wil NPO reclamevrij tot acht uur ‘s avonds’ (21 mei)
NPO 1, 2 en 3 worden reclamevrij tot 20.00 uur (5 juni)

Foto: NPO








38 Reacties op “NPO vindt plan voor reclamevrij tot 20.00 uur onzalig”


  1. Baron

    Kut voor ze joh
    Nou, helemaal oprotten dan maar
    0 euro gemeenschapsgeld
    Ga maar commercieel

  2. Johan

    Het is inderdaad een vreemd verhaal mbt de reclame. Een oplossing voor een niet-bestaand probleem. Wat dus geen oplossing is aangezien het de belastingbetaler alleen maar meer kost. NPO niet blij, adverteerders niet blij en de burger niet blij….

  3. Meneer Kaktus

    Ik schrok me een hoedje toen ik het nieuws hoorde, maar na een stevig diner bij de belastingontduik-via-een-Servische-connectie-Thai in Amsterdam-Oost ben ik weer helemaal het mannetje!

  4. Dwight Power

    Ah wat zielig, minder geld voor linkse indoctrinatie en propaganda.

  5. Ad

    Niets mis met reclame (ook niet voor 20.00 uur), maar ga met de STER maar eens rond de tafel om te kijken hoe ze dat bij de Vlaamse VRT doen. Korte, niet storende reclames en in aantal en tijd flink beperkt in een blokje. Blokken reclame met lengtes tot wel zeven minuten bij de Nederlandse publieken, zijn geen uitzondering, zeker rond populaire programma’s.
    En als er toch bezuinigd moet worden, stop stilaan eens met het absurd hoge aantal reisprogramma’s. Ik zie er het vernieuwende niet van af, waarmee de publieken zich toch willen profileren.

  6. Loerebul

    Wat ik al zei, aan belastinggeld verslaafde incompetente non-valeurs. Weg met die varkens die uit de staatsruif vreten.

  7. Flexi

    Hahaha Shula, nu blijkt dat je helemaal niets te zeggen hebt over je eigen NPO.

  8. Paolo

    De publieke omroep moet zich ernstig beraden en op zoek naar een ander model. Een verdienmodel zal helaas niet mogelijk zijn vrees ik. Geen eenvoudige opgave zo lijkt mij. In deze tijden waar we overspoeld worden met goedkope bagger tv met een bedroevend laag niveau moet just kwaliteit overeind blijven om een dagelijks rust moment te vinden dat het midden houdt tussen leerzaam en vertier. Dat kan niet met de zoveelste talentenjacht of met een eiland vol met adolescente blaaskaken wiens hormonen door hun keeltjes gieren. Kwaliteit graag.

  9. Stille

    Waarom wel de omroepen handhaven? Die kosten nog het meeste geld met al hun baasjes en afdelingen? Onbegrijpelijk en NIET uit te leggen deze plannen.

  10. Flexi

    Kwaliteit is een subjectief begrip. Wat voor jou kwaliteit is, is voor een ander oninteressant en andersom.

  11. Job

    Ze heeft gelijk. Die reclame voor 20 uur hindert niemand en levert een aardige stuiver op. Belachelijke plannen.

  12. Flexi

    Hoe weet jij nou dat het niemand hindert? Kun jij in de hoofden van iedereen kijken?

  13. Xavier

    Dan maar geen voetbal aankopen.

  14. Shoebalina

    Ik vind het echt niet kunnen dat de reclames niet meer vertoond worden voor 20.00 uur. Alle ouderen missen zo cruciale informatie over o.a. wat te doen bij vaginale stank enzo.

  15. Harry

    kappen nou met dat gezeik van de publieke omroep !
    Ga eens aan het werk , schrap een net ,en manage de zenders als een bedrijf !

  16. Sander

    Alle omroepen met alle gebouwen, directies etc opheffen, regionale omroepen met al hun gebouwen, directies, studio’s opheffen en per regio een blok na het journaal. BBC model. NPO3 weg. Dat gaat zoveel geld besparen wat naar programma’s kan waarmee nog maar twee netten hoeven worden gevuld.

  17. Harry

    @Sander …helemaal eens !

  18. Olé

    En ik vind de hele NPO onzalig!!!!!!

  19. Olé

    Met die enge Rijxman en Klein erbij!!!!!!!

  20. Shaniquilia van der Putten™©

    Wat een heerlijk nieuws.

  21. Annoniemus

    Tuurlijk vinden ze dat erg bij NPO , want dan kunnen ze niet meer sjoemelen met publieke geld , ze zijn goed daar met creatief rotzooien/verkwisten met geld van een ander !!

  22. Tim H

    Geen belastinggeld naar de omroep. Zelf eigen broek ophouden.

  23. weethetbeter

    Nou ,dat wordt moeilijk voor Mathijs van Niekerk onze autocue lezer met zijn salaris van 560.000 duizend euro !!!!!!Dan maar besparen op voetbal !!!

  24. OMG

    Ach daar is roeptoeter Shula Rijxman weer om meteen aan te kondigen te schrappen in programmering. Maar eens kritisch kijken naar de eigen organisatie… ho maar. Dat ze eerst maar eens geld gaat zoeken in die talloze onnodige bestuurslagen, management, faciliteiten en overhead. Ik weet zeker dat daar een miljoentje of 50 te vinden is.

  25. Ray

    Betekent dat dat er volgend jaar geen ramadanmaardoendan-conference komt? Wat erg, zeg.

  26. Maaike

    @OMG
    Ga maar uit van 150.

  27. gerdien

    Het is inderdaad een onbegrijpelijk plan dat niet is bedoeld om de NPO beter te maken -die doet het trouwens zeker in vergelijking met de commerciëlen maar ook met vergelijkbare buitenlandse zenders-helemaal niet slecht- maar om andere partijen tevreden te stellen. Er zit geen visie achter, het slaat werkelijk nergens op.

  28. #NPO kijker#

    WNL/Telegraf hebben gewonnen.

    Er gaat meer zendtijd en geld naar het extreem rechtse WNL van Wilders, Baudet en Rutte.

  29. OMG

    @Gerdien

    Van welke assistent ben jij de assistent bij de NPO?

    Want dat is zoals het er bij de NPO aan toe gaat. Assistenten hebben assistenten. Elke manager (en dat zijn er héél véél) heeft een personal assistent / secretaresse. Elke omroep z’n eigen HR en IT afdeling, faciliteiten, bestuur, directie etc.

    Je hoeft aan de kwaliteit van de NPO totaal niets te veranderen door gewoon enkel zeer hard in de overhead te saneren. Want die overhead, maakt geen programma’s.

  30. Deadly Viper

    Kan Shula Zeikman eindelijk eens onrslagen worden en komt het salaris vrij om de bezuinigingen op te vangen.

  31. Jelle

    Jongens, als het goed is houdt de NPO tientallen (honderden?) miljoenen over omdat er een zender minder gevuld hoeft te worden. Lijkt me dat die gemiste stermiljoentjes geen probleem zijn.

  32. Karel

    Weg met Shula

  33. Deadly Viper

    Weg met die dame

  34. Veadly Diper

    Weg met die tang

  35. aloha

    misschien maar eens een avondje uit eten in Tycoon, het restaurant van Frans, om er even over te babbelen?

  36. Peter

    Dit wordt weer een compromis; reclame tot 18.30 uur.

  37. Henk

    Als ze hun eigen steentje bij kunnen dragen d.m.v. inkomsten uit de reclame, wat is er dan daar mis mee? Dit welles-nietes spelletje kost ook geld.

  38. toxilogic

    De rand debielen die dankzij het bizarre MC beleid dat je hier ongeidentificeerd mag posten zijn weer lekker bezig hier, slaven van het grootkapitaal echter ze zijn zo ontstellend dom dat ze het niet eens beseffen. Tijd om een verplichte IQ test te doen voordat je stem recht krijgt, en als je niet in staat bent om een partner te bevredigen –ook geen stemrecht.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.