Shula Rijxman trekt verzoek voor reclamevrije NPO in

Geplaatst op Sun 17 Mar 2019 om 10:15

Shula Rijxman trekt haar verzoek voor een reclamevrije NPO in. Twee maanden nadat ze Den Haag opriep om de Ster op te heffen, pleit ze nu voor het behoud van de reclameblokken. Dat meldt het AD dit weekend. Rijxman heeft een brief geschreven naar mediaminister Arie Slob om de plannen te annuleren. De aanleiding is een onderzoek van GfK waaruit blijkt dat de meerderheid van tv-kijkend Nederland geen enkele moeite heeft met de aanwezigheid van reclame bij de NPO.

Slechts 24 procent is voor een NPO zonder reclame, waarbij de reclamegelden worden gecompenseerd door de overheid. Daar had Rijxman helemaal niet op gerekend. “De uitkomsten hebben de NPO en de omroepen verrast.

Ongeveer een kwart van het NPO-budget – zo’n 200 miljoen euro – komt van de Ster. De NPO en de omroepen willen dat nu laten, is te lezen in de brief aan Slob waar het AD de hand op heeft weten te leggen.

Wij zien graag dat de afhankelijkheid van reclame voor de omvang van ons budget wordt verkleind. Maar – mede met de uitkomsten van het publieksonderzoek in het achterhoofd – niet tot iedere prijs“, schrijven zij.

Een reclamevrij experiment rondom kinderprogrammering, online en on demand – zoals we dat eerder hebben gesuggereerd – is wat ons betreft uitsluitend opportuun wanneer er volledige zekerheid is over de publieke financiering in de komende concessieperiode. Als dat niet mogelijk is, zijn wij – mede in het licht van de nieuwe onderzoeksresultaten – geen voorstander van een reclamevrij experiment.”

Eerder pleitte Angela de Jong van het AD ook al voor het behoud van de reclameblokken, omdat ze anders helemaal nooit meer van de bank af komt.

Het AD-artikel ‘NPO komt terug op plan voor reclamevrije zenders’ kunt u lezen via Blendle.

Lees ook: NPO wil reclamevrij en af van dure ledencampagnes (18 januari)

Foto: Foto: NPO, Michel Schnater








24 Reacties op “Shula Rijxman trekt verzoek voor reclamevrije NPO in”


  1. Mark

    Hoe zo iemand deze functie kan bekleden is echt een raadsel.

  2. Jip

    Mark, de joodse lobby.

  3. Maxi

    Het heeft natuurlijk niks met dat onderzoekje te maken maar
    alles met de VVD die natuurlijk die 200 mln niet wil compenseren.

  4. ℙluk van de ℙetteflet Ⓟ

    Bovendien zijn reclameblokjes vaak nog betere tv dan de programma’s waar ze tussendoor gestrooid worden. Zonder reclame wordt het wel héél saai.

  5. Curryworst

    De reclameblokken zijn handig als plaspauze. Of om even koffie te zetten of om een biertje uit de koelkast te trekken.

  6. Corrie K.

    Als nevenfunctie heeft het genie ook:
    STER, Lid Bestuur

  7. Sum Ting Wong

    Zulke onderzoeken zijn onbetrouwbaar en manipuleerbaar. Je geeft een gewenste uitslag aan en je krijgt het bijbehorende onderzoekje. Ik trap er iig niet in.

  8. Sum Ting Wong

    Ik heb namelijk ook een tijdje voor een onderzoeksbureau gewerkt en we vulden maar wat in als de mensen niet thuis waren of als ze niet wilden meewerken. En de mensen die wel wilden meewerken kon ik door toon en vraagstelling elke gewenste richting opsturen.

  9. Roland

    Dus als zij GfK dat onderzoek drie maanden geleden had laten uitvoeren had ze het voorstel nooit gedaan? En dat leidt onze omroep. Tragisch zo’n dame.

  10. Sum Ting Wong

    indentiteitspolitiek maakt veel kapot.

  11. Nick en Garfunkel

    Ik ga voortaan alleen nog Code Oranje stemmen.

  12. P v VO...

    luister. kijkonderzoeken/ rapporten zijn altijd onbetrouwbaar .Onze lokale omroep had na een onderzoek nog meer luisteraars dan de regionale zender , ja wie betaald krijgt wat het wil
    Daarom scoren lokale radio zenders op papier zo goed!! ook in een piep klein dorpje in Drente waar ik regelmatig kom heeft de lokale zender een markt aandeel die heel groot is
    ja ja… de inwoners – die wonen in 20 huizen , een kerk, cafe een kapper en een supermarkt , ze luisteren allemaal , op 102.6 FM en in de ether 89.6
    succes programmas zijn op ENSLOKAAL 20.00 -1100 uur Boer Gijs draad ze grijs lok0ale sterren die de hitparade nooit halen maar Gijs wel betalen
    dan mer dan met Miep in de hooiberg een ero …tisch prigramma voor de eenzame die ook wel eens een groen blaadje lust dus een soort BOER ZOEKT H…..OER

  13. CreaBea

    arme AT5. Zou ze zo haar beleid hebben bepaald voor AT5 destijds
    eerst er voor gaan en dan 360 graden draaien.

  14. Mart

    Nu hoe kan de Vriend van Rutte een prog hebben hij zal hem alleen maar verdedigen.

  15. Mart

    Ik bedoel dus J Kelder.

  16. ℙluk van de ℙetteflet Ⓟ

    Jort Kelder maakt toevallig uitstekende tv-programma’s.
    Die zijn tenminste het kijken waard, vrij van banaliteiten en platvloersigheden.
    Probeer maar. Als het je niet bevalt kun je gewoon weer terug naar SBS6.

  17. Henk

    Als het in een ander land zou gebeuren dan zou iedereen er schande van spreken.

  18. Polak N

    @Jip Sun 17 Mar 2019 om 10:20
    U bent het levende bewijs dat Germanen, arabieren, perzen, alle Slavische volkeren en latino’s antisemitisch geprogrammeerd zijn. Brr!

  19. Lies

    @Polak N: okeeeee dan….. Ik zit even achter mijn oor te krabben. Ben ik wellicht ook voor geprogrammeerd? Is er iets aan te doen volgens u?

  20. Freek Konings

    Reclame weg? Dus m’n vrouw mag zeker weer niet weten wat de beste margarine is.

  21. a JEW

    Antisemitische Jip (10:20), dat komt omdat we succesvol, intelligent en rationeel opereren in een vijandige wereld!

  22. David S. Cohen

    a JEW, Jip heeft volkomen gelijk.
    En die NPO-dame blijft maar bietsen om gemeenschapsgeld om enerzijds absurd hoge salarissen van medewerkers te kunnen bekostigen, anderzijds op te kunnen blijven concurreren met een paar commerciële omroepen, terwijl dat niet de taak is van een publieke omroep.
    En vijandige wereld?
    ‘t Is maar wat je er zelf van maakt. In jouw geval, denk ik, niet erg veel.
    Derhalve zal jouw succes behoorlijk meevallen, lees: tegenvallen.

  23. roevka

    Gaat nooit gebeuren. Het zijn alleen grote bedrijven die kunnen adverteren op ‘onze’ nationale tv. Als de politiek het goed voor had met met de burger zou er meer aandacht moeten zijn voor het leegvissen van de lokale markt. Kleine ondernemers hebben nauwelijks nog een eerlijke kans. En werkt de globalisering in de hand. En dat is waar onze regering voor staat: vrije marktwerking = globalisering. #NWO

  24. Hendrik Sihasulewanepatty

    En sjoela is ook nog PVDA lid ,dat po mensje.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.