Shula Rijxman trekt verzoek voor reclamevrije NPO in

Shula Rijxman trekt haar verzoek voor een reclamevrije NPO in. Twee maanden nadat ze Den Haag opriep om de Ster op te heffen, pleit ze nu voor het behoud van de reclameblokken. Dat meldt het AD dit weekend. Rijxman heeft een brief geschreven naar mediaminister Arie Slob om de plannen te annuleren. De aanleiding is een onderzoek van GfK waaruit blijkt dat de meerderheid van tv-kijkend Nederland geen enkele moeite heeft met de aanwezigheid van reclame bij de NPO.

Slechts 24 procent is voor een NPO zonder reclame, waarbij de reclamegelden worden gecompenseerd door de overheid. Daar had Rijxman helemaal niet op gerekend. “De uitkomsten hebben de NPO en de omroepen verrast.

Ongeveer een kwart van het NPO-budget – zo’n 200 miljoen euro – komt van de Ster. De NPO en de omroepen willen dat nu laten, is te lezen in de brief aan Slob waar het AD de hand op heeft weten te leggen.

Wij zien graag dat de afhankelijkheid van reclame voor de omvang van ons budget wordt verkleind. Maar – mede met de uitkomsten van het publieksonderzoek in het achterhoofd – niet tot iedere prijs“, schrijven zij.

Een reclamevrij experiment rondom kinderprogrammering, online en on demand – zoals we dat eerder hebben gesuggereerd – is wat ons betreft uitsluitend opportuun wanneer er volledige zekerheid is over de publieke financiering in de komende concessieperiode. Als dat niet mogelijk is, zijn wij – mede in het licht van de nieuwe onderzoeksresultaten – geen voorstander van een reclamevrij experiment.”

Eerder pleitte Angela de Jong van het AD ook al voor het behoud van de reclameblokken, omdat ze anders helemaal nooit meer van de bank af komt.

Het AD-artikel ‘NPO komt terug op plan voor reclamevrije zenders’ kunt u lezen via Blendle.

Lees ook: NPO wil reclamevrij en af van dure ledencampagnes (18 januari)

Foto: Foto: NPO, Michel Schnater

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Heeft Matthijs van Nieuwkerk de piek van zijn carrière al bereikt?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen