Shula Rijxman trekt verzoek voor reclamevrije NPO in

Shula Rijxman trekt haar verzoek voor een reclamevrije NPO in. Twee maanden nadat ze Den Haag opriep om de Ster op te heffen, pleit ze nu voor het behoud van de reclameblokken. Dat meldt het AD dit weekend. Rijxman heeft een brief geschreven naar mediaminister Arie Slob om de plannen te annuleren. De aanleiding is een onderzoek van GfK waaruit blijkt dat de meerderheid van tv-kijkend Nederland geen enkele moeite heeft met de aanwezigheid van reclame bij de NPO.

Slechts 24 procent is voor een NPO zonder reclame, waarbij de reclamegelden worden gecompenseerd door de overheid. Daar had Rijxman helemaal niet op gerekend. “De uitkomsten hebben de NPO en de omroepen verrast.

Ongeveer een kwart van het NPO-budget – zo’n 200 miljoen euro – komt van de Ster. De NPO en de omroepen willen dat nu laten, is te lezen in de brief aan Slob waar het AD de hand op heeft weten te leggen.

Wij zien graag dat de afhankelijkheid van reclame voor de omvang van ons budget wordt verkleind. Maar – mede met de uitkomsten van het publieksonderzoek in het achterhoofd – niet tot iedere prijs“, schrijven zij.

Een reclamevrij experiment rondom kinderprogrammering, online en on demand – zoals we dat eerder hebben gesuggereerd – is wat ons betreft uitsluitend opportuun wanneer er volledige zekerheid is over de publieke financiering in de komende concessieperiode. Als dat niet mogelijk is, zijn wij – mede in het licht van de nieuwe onderzoeksresultaten – geen voorstander van een reclamevrij experiment.”

Eerder pleitte Angela de Jong van het AD ook al voor het behoud van de reclameblokken, omdat ze anders helemaal nooit meer van de bank af komt.

Het AD-artikel ‘NPO komt terug op plan voor reclamevrije zenders’ kunt u lezen via Blendle.

Lees ook: NPO wil reclamevrij en af van dure ledencampagnes (18 januari)

Foto: Foto: NPO, Michel Schnater

24 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Hendrik Sihasulewanepatty
maart 17, 2019 18:47

En sjoela is ook nog PVDA lid ,dat po mensje.

Gast
roevka
maart 17, 2019 17:40

Gaat nooit gebeuren. Het zijn alleen grote bedrijven die kunnen adverteren op ‘onze’ nationale tv. Als de politiek het goed voor had met met de burger zou er meer aandacht moeten zijn voor het leegvissen van de lokale markt. Kleine ondernemers hebben nauwelijks nog een eerlijke kans. En werkt de globalisering in de hand. En dat is waar onze regering voor staat: vrije marktwerking = globalisering. #NWO

Gast
David S. Cohen
maart 17, 2019 17:24

a JEW, Jip heeft volkomen gelijk.
En die NPO-dame blijft maar bietsen om gemeenschapsgeld om enerzijds absurd hoge salarissen van medewerkers te kunnen bekostigen, anderzijds op te kunnen blijven concurreren met een paar commerciële omroepen, terwijl dat niet de taak is van een publieke omroep.
En vijandige wereld?
’t Is maar wat je er zelf van maakt. In jouw geval, denk ik, niet erg veel.
Derhalve zal jouw succes behoorlijk meevallen, lees: tegenvallen.

Gast
a JEW
maart 17, 2019 17:15

Antisemitische Jip (10:20), dat komt omdat we succesvol, intelligent en rationeel opereren in een vijandige wereld!

Gast
Freek Konings
maart 17, 2019 17:14

Reclame weg? Dus m’n vrouw mag zeker weer niet weten wat de beste margarine is.

Gast
Lies
maart 17, 2019 16:44

@Polak N: okeeeee dan….. Ik zit even achter mijn oor te krabben. Ben ik wellicht ook voor geprogrammeerd? Is er iets aan te doen volgens u?

Gast
Polak N
maart 17, 2019 16:40

@Jip Sun 17 Mar 2019 om 10:20
U bent het levende bewijs dat Germanen, arabieren, perzen, alle Slavische volkeren en latino’s antisemitisch geprogrammeerd zijn. Brr!

Gast
Henk
maart 17, 2019 15:09

Als het in een ander land zou gebeuren dan zou iedereen er schande van spreken.

Gast
ℙluk van de ℙetteflet Ⓟ
maart 17, 2019 13:39

Jort Kelder maakt toevallig uitstekende tv-programma’s.
Die zijn tenminste het kijken waard, vrij van banaliteiten en platvloersigheden.
Probeer maar. Als het je niet bevalt kun je gewoon weer terug naar SBS6.

Gast
Mart
maart 17, 2019 12:31

Ik bedoel dus J Kelder.

Gast
Mart
maart 17, 2019 12:30

Nu hoe kan de Vriend van Rutte een prog hebben hij zal hem alleen maar verdedigen.

Gast
CreaBea
maart 17, 2019 12:16

arme AT5. Zou ze zo haar beleid hebben bepaald voor AT5 destijds
eerst er voor gaan en dan 360 graden draaien.

Gast
P v VO...
maart 17, 2019 11:52

luister. kijkonderzoeken/ rapporten zijn altijd onbetrouwbaar .Onze lokale omroep had na een onderzoek nog meer luisteraars dan de regionale zender , ja wie betaald krijgt wat het wil
Daarom scoren lokale radio zenders op papier zo goed!! ook in een piep klein dorpje in Drente waar ik regelmatig kom heeft de lokale zender een markt aandeel die heel groot is
ja ja… de inwoners – die wonen in 20 huizen , een kerk, cafe een kapper en een supermarkt , ze luisteren allemaal , op 102.6 FM en in de ether 89.6
succes programmas zijn op ENSLOKAAL 20.00 -1100 uur Boer Gijs draad ze grijs lok0ale sterren die de hitparade nooit halen maar Gijs wel betalen
dan mer dan met Miep in de hooiberg een ero …tisch prigramma voor de eenzame die ook wel eens een groen blaadje lust dus een soort BOER ZOEKT H…..OER

Gast
Nick en Garfunkel
maart 17, 2019 11:40

Ik ga voortaan alleen nog Code Oranje stemmen.

Gast
Sum Ting Wong
maart 17, 2019 11:29

indentiteitspolitiek maakt veel kapot.

Gast
Roland
maart 17, 2019 11:12

Dus als zij GfK dat onderzoek drie maanden geleden had laten uitvoeren had ze het voorstel nooit gedaan? En dat leidt onze omroep. Tragisch zo’n dame.

Gast
Sum Ting Wong
maart 17, 2019 10:54

Ik heb namelijk ook een tijdje voor een onderzoeksbureau gewerkt en we vulden maar wat in als de mensen niet thuis waren of als ze niet wilden meewerken. En de mensen die wel wilden meewerken kon ik door toon en vraagstelling elke gewenste richting opsturen.

Gast
Sum Ting Wong
maart 17, 2019 10:52

Zulke onderzoeken zijn onbetrouwbaar en manipuleerbaar. Je geeft een gewenste uitslag aan en je krijgt het bijbehorende onderzoekje. Ik trap er iig niet in.

Gast
Corrie K.
maart 17, 2019 10:41

Als nevenfunctie heeft het genie ook:
STER, Lid Bestuur

Gast
Curryworst
maart 17, 2019 10:39

De reclameblokken zijn handig als plaspauze. Of om even koffie te zetten of om een biertje uit de koelkast te trekken.

Gast
ℙluk van de ℙetteflet Ⓟ
maart 17, 2019 10:38

Bovendien zijn reclameblokjes vaak nog betere tv dan de programma’s waar ze tussendoor gestrooid worden. Zonder reclame wordt het wel héél saai.

Gast
Maxi
maart 17, 2019 10:25

Het heeft natuurlijk niks met dat onderzoekje te maken maar
alles met de VVD die natuurlijk die 200 mln niet wil compenseren.

Gast
Jip
maart 17, 2019 10:20

Mark, de joodse lobby.

Gast
Mark
maart 17, 2019 10:18

Hoe zo iemand deze functie kan bekleden is echt een raadsel.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen