Telegraaf op voorpagina: ‘Coalitie wil reclamevrije NPO’

De Telegraaf denkt dat een reclamevrije publieke omroep dichterbij is dan ooit. ‘Coalitie: NPO reclamevrij’, kopt de anti-NPO-krant vandaag op zijn voorpagina. De reclameinkomsten van de publieke omroep staan al jaren onder druk. Den Haag is dit keer met 40 miljoen extra over de brug gekomen, maar dat is geen structurele oplossing. “Geen wonder dat er nu nadrukkelijk wordt gekeken naar het compleet schrappen van de Ster-reclames“, meldt de krant op basis van inside information.

Het totaalbudget van de NPO is 740 miljoen euro. Daarvan komt zo’n 150 tot 180 miljoen euro van de Ster. “Het gat kan op verschillende manieren worden opgevuld, klinkt het in Den Haag.”

Er worden meerdere opties besproken door coalitiepartners VVD, CDA, D66 en CU. Volgens De Telegraaf gaat het bijvoorbeeld om het schrappen van radiozenders, NPO 3 of omroep NTR.

D66 denkt meer aan kabelaars die extra betalen of omroepen toestaan bij te verdienen via YouTube en Netflix, meldt de krant.

Het gewoonweg ophogen van de rijksbijdrage aan de publieke omroep ligt volgens ingewijden daarbij ook op tafel, niet voor de volle mep van 150 tot 180 miljoen euro, maar wel een deel daarvan. De VVD bezorgt dat pukkeltjes.”

Vandaag wordt er topberaad over gevoerd op het ministerie. Over vier weken moet er meer duidelijkheid zijn, aldus De Telegraaf.

Het Telegraaf-artikel ‘Reclamevrij: wie zal dat betalen?’ kunt u lezen via Blendle.

Foto: Telegraaf

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen