Kritiek op Sywert: ‘Niet deskundig genoeg voor Op1’

De NPO 1-talkshow Op1 incasseert flink wat kritiek vanwege het uitnodigen van opiniemaker Sywert van Lienden om te praten over de Moria-deal. Hij is niet deskundig genoeg. Dat zeggen critici op Twitter. De deal over de opvang van honderd mensen uit het afgebrande migrantenkamp in Griekenland is kritisch ontvangen door Sywert. Hij wijst erop dat het zelf aangestoken branden zijn waarbij de brandweer is gehinderd in het bluswerk, en dat je hier ‘nimmer aan moet willen toegeven’.

Sywert wordt al jaren beschimpt op Twitter vanwege een blunder die hij in januari 2016 maakte in De Wereld Draait Door: hij stelde dat 1 op 20 tot 30 allochtonen verdacht zijn van zedendelicten, ‘maar bleek er een 0 naast te zitten’, gaf hij later toe.

Een bepaalde groep mensen ziet Sywert sindsdien het liefst gecanceld. Zij ergeren zich er enorm aan dat hij gisteren in Op1 zat. Zo retweette Farid Azarkan: “Waar komt toch die wonderlijke gewoonte vandaan om ‘opiniemakers’ uit te nodigen in plaats van mensen die enige kennis van feiten en achtergronden hebben?

En Nieuwsuur-journalist Rudy Bouma: “Opiniemaker. Deskundigen op?

Argos-journalist Eric Arends: “Sywert gaat de kwestie dadelijk in Op1 van álle kanten belichten.

AD-columniste Nynke de Jong: “Wat zal ik vanavond eens doen? Vroeg naar bed? Of twee fonduevorken in mijn oogbollen steken omdat ik zo nodig een talkshow wilde kijken?

NRC-columniste Lamyae Aharouay: “Meer dan alleen opiniemaker: hij schrijft mee aan het verkiezingsprogramma van het CDA.”

Volkskrant-journalist Thomas Hogeling: “Toch ook wel weer ’s lachen eigenlijk? Dat ie weer aan zo’n tafel zit? Gaat ie dingen zeggen als ‘laten we het houden bij de feiten’ en ‘het kan niet zo zijn dat’ en ‘je ziet nu heel veel emotie in het debat’, wij beetje twitteren. Over twee dagen komt ie terug, over onze tweets.”

Villamedia-journalist Nick Kivits: “Zo werkt dat dus op televisie. Je roept als opiniemaker de ene dag iets totaal idioots op Twitter en de dag erna mag je aanschuiven bij een talkshow, want hé, je naam staat in de rolodex en talkshowredacties zijn te lui om mensen met verstand van zaken te bellen..”

Politiek commentator Jurjen van den Bergh van De Nieuws BV: “Waanzin. Er zijn tientallen hoogleraren, kenners en belangenbehartigers uit te nodigen. En dan neem je iemand zonder kennis die de afgelopen dagen de ‘Griekse kwaliteitskranten’ las, eerder zijn feiten niet op orde had en ook nu selectief shopt en context mist. Zonder tegenspraak.

RTL-journalist Roel Geeraedts: “Wat ik echt maar dan ook echt storend vind is dat wat tweets van Sywert (…) leidt tot een uitnodiging voor een talkshow. Ik zie vaak genoeg zelfverklaarde opiniemakers standpunten innemen die bovenal gericht zijn op media-aandacht. Zodra het een ‘ding’ wordt op twitter springen de talkshowredacties erop. Armoe.

Sywert zelf noemt dat onzin. Hij zegt in een reactie aan Roel: “Al jarenlang sla ik uitnodigingen af. Over dit onderwerp bv gisteren nog bij Op1 en Goedemorgen Nederland, nav die tweet. Zit er helemaal gratis ende voor niets. Puur omdat ik het belangrijk vind. Qua reputatie ‘kost’ het alleen maar geld.

Een fragment:

Foto: NPO

75 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Sarien Helgers
september 12, 2020 12:46

Sywert sloeg de spijker op de kop! Bovendien, de echte vluchtelingen worden de dupe van criminele zogenaamde asielzoekers die hier niks te zoeken hebben.

Gast
Imprimatur
september 12, 2020 09:52

Ik werk al meer dan 25 jaar in wereld van vreemdelingenrecht. Heb gezien dat de overheid er een soepzooi van gemaakt heeft. Met name de directe inmenging van de politiek heeft heel veel kapot gemaakt. politici en de media van linkse/progressieve garnituur hebben meer kwaad dan goed gedaan. Ik kan alleen maar bevestigen dat Sywert gelijk heeft. Mensen gaan ver om iets gedaan te krijgen. De overheid is chantabel gebleken als het gaat over asielzoekers/vluchtelingen. Telkens maar weer.

Gast
anoniem
september 11, 2020 20:13

Heb even snel door de uitzending geskipt.. Vond het vermoeiend om naar te kijken en een interviewer die meer met een one man show bezig lijkt te zijn.. :-)

Gast
Johan
september 11, 2020 16:28

Opzouten met die zogenaamde vluchtelingen. Weg met de NPO.

Gast
Sem
september 11, 2020 16:21

Die zal binnenkort ook wel door de NPO en de rest van de media kaltgestellt en gecanceld worden.

Gast
opa
september 11, 2020 16:08

Rotterdam is ook in brand gestoken weet je wel maar wel geholpen, en Rottjeknor is geworden wat het nu is , Pakistan!

Gast
Klaas
september 11, 2020 16:04

De illegale migranten hebben zelf hun eigen kamp in de brand gestoken en de brandweer gehinderd.

Wat de media niet vertellen dat verreweg de meese asielzoekers illegale migranten zijn die om financiele/ economisch redenen naar Noord/West Europa reizen.

Uitkeringen , gratis huizen, enzovoorts hebben een grote aanzuigende werking op deze veelal jonge mannen. En ze weten precies in welk land wat te halen is.

Gast
BertRoermond
september 11, 2020 15:33

Die Sywert heeft meer dan volkomen gelijk, maar eigenlijk denk ik er nog veel extremer over. Wij kunnen hier gewoonweg niet de hele wereld opvangen, er zijn simpelweg geen banen en geen huizen voor deze mensen. Ze hollen ons sociaal en medisch stelsel uit. Ze hebben nooit geen cent bijgedragen aan onze potten en nemen vanaf dag 1 volle scheppen uit deze potten. Je hoeft geen wiskundige te zijn om te weten hoe dit gaat aflopen met ons sociaal stelsel. Het meest stuitende van dit alles is, is dat de ECHTE vluchtelingen niet tot hier weten te komen, de profiteurs snijden hen de pas af.

Gast
jmp
september 11, 2020 13:40

Dat begrijp ik, de waarheid over dat kamp is door links Nederland al lang en breed vakkundig onder het tapijt geveegd. Natuurlijk mag meneer Sywert dit niet zeggen van het clubje van extreem links Nederland. Dat het waar is wat hij zegt doet daarbij niet terzake. De club zichzelf vluchtelingen noemende gelukzoekers steken eigen handig de boel in de fik en ja hoor, daar het leger linkse moraalridders trapt er massaal in en zet de deuren wagenwijd open om deze figuren te belonen voor hun misdaden. De boel in de fik steken hoort namelijk onder de noemer criminaliteit.

Gast
Eveline
september 11, 2020 13:30

Zoveel oorlogsgebieden eindeloos Syrië Libanon tetsjenie, afghanistan
Jemen moslims uit zo Azië, ga maar door.
Wij waren ook ooit oorlogsgebied, onthou dat alleen hulp van buiten deze mensen kan helpen, totdat blijvender hulp gevonden wordt.
We kunnen wel proberen ons af , op te sluiten, maar dat lukt niet meer en biedt schijnveiligheid , we moeten deze vrij kleine aarde voor zoveel mensen beter organiseren, te beginnen met de beginselen van humanitair en behoorlijk bestuur, zoals gezameijk afgestoken in de laatste twee eeuwen, en allereerst een mensonwaardige situatie aan de randen van ons europa direct te stoppen..

Gast
Donald
september 11, 2020 13:15

@Sabine
Dat is makkelijk lullen van Segers als je wachtgeld en pensioen gewaarborgd zijn. Vervolgens pakken ze kleine middenstanders aan maar de multinationals blijven overal buiten schot. Schijnheilige nep christen die Segers.

Gast
Ali B.
september 11, 2020 12:49

Hè Sywert, flikker!

Gast
Tycho Graagnat
september 11, 2020 12:47

StefanV
vr 11 sep 2020 om 9:30,

Niets aan toe te voegen. Exact zo is het. Kiezen voor het wenselijke en mainstream geluid en bang voor eventuele gevolgen op social media bij het ventileren van een eerlijke mening. Laat Nynke rustig prikken hoor en voorts enkele kinderen ( straks de grote familie er nog bij) opnemen op een fries boerderijtje.

@Max,

Zo humaan van Gert-Jan Segers, zo prijzenswaardig van die man. Waarom mogen we dan nog altijd niet zelf op een makkelijkere en ook humane manier uit het leven stappen op het moment dat we zelf verkiezen.
Neenee, dan is onze ‘gristelijke’ partij er opeens met een opgestoken vingertje en moet ik zogenaamd eerst toestemming van Dhr. Segers.
Kinderen daar laten ‘lijden’is inhumaan en hoe noem je dit dan???

Gast
Sabine
september 11, 2020 12:38

Goede uitzending van Op1 gister. Interessante discussies.
Ook mooi betoog van Gert-Jan Segers dat het individualisme te ver gaat en dat economie en bedrijfsbelang niet meer voorop zouden moeten staan.

Gast
Laura
september 11, 2020 12:37

Aan de personen die reageren te zien, heeft Sywert groot gelijk. Die vluchtelingen maken alleen kinderen, omdat zij weten dat zij het Westen daarmee kunnen chanteren. Als er bommen op mijn hoofd vallen, is het laatste waar ik aan denk kinderen maken.

Gast
Gerda
september 11, 2020 12:25

Weeskinderen van 16? Ja ze vallen nogal klein die mensen he? Dat wordt nog wat..Zoek het maar eens uit..Weeskinderen van elke leeftijd mogelijk, want weinigen hebben nog familie..

Gast
Maarte
september 11, 2020 12:24

Als Akwasi weer zijn mond opendoet heeft de PVV er weer een zetel bij. Idem Sylvana Simons. Idem als er stennis is over de de brand op Lesbos. Idem als BLM tot rellen leidt. Zo graven ze hun eigen graf.

Gast
Patty b
september 11, 2020 12:20

Weeskinderen die aangeven 16 te zijn terwijl ze ergens in de 20 zijn. Vervolgens blijken ze ook geen wees te zijn.

Gast
Sywert van Lienden
september 11, 2020 12:15

Weeeehhhhhhhh MIJN TESLA DOET HET NIET MEER weeeehhhhhhhhhhhhhh

Gast
Ad
september 11, 2020 12:14

@ Frans

Je bent zelf een debiel.

Gast
Zomaar een persoon
september 11, 2020 12:13

@Gerda – Wat er aan de hand is? Dat WNL de afzender is. Daar mag je koorballen verwachten, dat past bij de identiteit van die omroep.

Gast
Gerda
september 11, 2020 12:10

Ja het gaat om weeskinderen toch?

Gast
Echt links
september 11, 2020 12:08

@ Simon
50 (wees)kinderen betekent als velen uit een gezin komen, misschien 20 ouders en amper grootouders. Die zijn meestal al dood.

Gast
Gerda
september 11, 2020 12:08

Sander was een misgreep, Jort is the hell, nu halen ze de meest verschrikkelijke koorbal Sywert er in..Wat is er toch aan de hand???

Gast
Frans
september 11, 2020 12:05

@ Ad je bent zelf een debiel.

Gast
Arseen
september 11, 2020 12:03

Een VVD ( niet mijn partij) met OOK zwakke knietjes (beste chris?) zoals ik hier eerder schreef.
Straks verschijnt de Stemwijzer weer online met een aantal stellingen. Maar van links tot rechts maken ze hun eigen mooie woorden niet waar. Dus???
En dan zie je (Amerika) dat mensen tegenover elkaar komen staan. En dat is nog gevaarlijker en een voedingsbodem voor escaltie(s).

Gast
Frank Zweers
september 11, 2020 11:58

Wat een klojo. Zonder enige kennis van zaken bazelt die alle dingen aan elkaar. Ongelofelijk dat zo iemand een podium krijgt op de nationale televisie.

Gast
chris?
september 11, 2020 11:47

Sywert met een typisch VVD geluid.

Gast
Arseen
september 11, 2020 11:35

My prayer: Sywert for President!!

Gast
Ad
september 11, 2020 11:21

Wat een debiel. Nodig dit soort randafval niet uit aub.

Gast
everziethetgoed?
september 11, 2020 11:17

Suprise. Heel goede aflevering Op1. Alle reacties tonen juist hoezeer Sywert gelijk had. Ook Jort Kelder is een aanwinst bij WNL. We horen links al genoeg – eigen “oogballen willen uitsteken met fonduestokken” omdat je een nuchtere mening niet aankan, dat is best griezelig.

Gast
Henk
september 11, 2020 11:15

Die mensen waren ontevreden in hun eigen land, ontevreden waar ze opgevangen werden en ontevreden in landen zoals Turkije. Wat haal je dan binnen?
Beter is het om te investeren in het voorkomen van burgeroorlogen in andere landen dan om telkens weer groepen te verwelkomen. Bovendien komen onze eigen mensen in de knel.

Gast
anonymous
september 11, 2020 11:13

Ze bedoelen dat hij een verkeerde mening heeft, dat mag niet bij de NPO.

Gast
Donald
september 11, 2020 11:04

Stel je eens voor dat Sywert vaker aanschuift en de waarheid blijft vertellen over criminele economische vluchtelingen. Dat moeten we echt niet willen hoor, dat speelt Wilders nog in de kaart!

Gast
nico
september 11, 2020 10:43

Een dikke vette TIEN voor Sywert deze man had groot gelijk.

Gast
Frans
september 11, 2020 10:35

Met zulke gasten gaat het eindelijk de goede richting uit met Op 1.

Gast
Simon
september 11, 2020 10:31

50 kinderen => 100 ouders => 400 grootouders etc.

Gast
Sherlock
september 11, 2020 10:27

Hij had thuid iets gehoord (voordeur/woonkamer) en bleef het herhalen. Wat een halve tamme.

Gast
Morten
september 11, 2020 10:27

Misdaad loont, dat blijkt wel weer. Bespottelijk dat ze als beloning dan een plek in Europa krijgen. Op de boot terug naar kust van herkomst.

Straks steken ze hier de boel in de fik als ze hun zin niet krijgen. En dan? Nog meer pamperen om ze maar tevreden te houden? Of mogen ze dan eindelijk bij Clau…. samen met hun tientallen nareizigers.

Gast
Martin
september 11, 2020 10:24

Het is zo simpel: al die gasten, die zgn. vluchtelingen, zijn behept met het virus Islam.
Wij hebben de klok zij de tijd. De islamisering zet door … en we slapen lekker verder.
Ook van binnen uit, in Nederland, werkt het zo.

En velen slapen verder …. uw nageslacht zal trots zijn op u.

Gast
Annoniemus
september 11, 2020 10:10

Het eerste wat “vluchtelingen” roepen als ze één stap in Europa zijn is, waar is mijn iPhone , waar zijn mijn sigaretten en drank en waar zijn mijn drugs !!!!!!!!!

Gast
Klaaswaal
september 11, 2020 10:05

Goeie gozer, die Siewert. Heeft natuurlijk helemaal gelijk.

Gast
Tycho Graagnat
september 11, 2020 10:04

Met deze domme zet van de overheid ( door overstag te gaan) is het Hek l(letterlijk en figuurlijk) van de dam.
Wat een ‘lulletje rozewater’ niveau daar aan het Binnenhof.

Gast
Vonzipper
september 11, 2020 10:03

Van mij zijn ze welkom mits ze er voor iedere nieuwe vluchteling, drie uitgeprocedeerde en overlastgevende kansloze criminelen uit tyfen

Gast
🗣(wordt vast verwijderd...)
september 11, 2020 09:58

Sywert heeft gelijk!

Gast
Mike
september 11, 2020 09:54

Klopt het is aangestoken en je moet absoluut niemand van daar hier heen halen.

Nederland is trouwens overbevolkt.

Gast
Practicus
september 11, 2020 09:52

Als ze zo gemakkelijk naar Nederland enz. kunnen, dan kun je toch net zo eenvoudig alle geluk zoekende mensen terugsturen naar hun eigen land. Daar zijn ze ook veilig. Dan blijft er hooguit 15 procent over die Griekenland tijdelijk opvangt met hulp van de EU totdat het weer veilig wordt in Syrië enz.

Gast
Leisure Suit Larry
september 11, 2020 09:51

Bedenk hoe je als gezin zelf zou willen vluchten uit je armoede.
* Zoek op je foon het land met de zwakste regering en veel gratis geld (ze hebben niks te vreten maar wel de laatste ifoon)
* Stuur je oudste zoon vooruit om de boottocht te maken. Het geld ervoor heb je reeds gestolen van je nóg armere buurman
* Laat je zoon de opvang in de fik steken als het niet snel genoeg gaat.
* Nu je zoon in NL zit ga je achterover leunen totdat NL jou en jouw hele familie komt halen voor je gratis huis/geld/Miele.
* Als dank ga je een museum leegjatten want slavernijverleden.
C’est ça!

Gast
Maatje te groot
september 11, 2020 09:46

Volkomen gelijk had die man. Wet 100 gelukzoeker meer erbij Gevolgd straks door de hele familie. En let op goed voorbeeld doet volgen

Gast
Arseen
september 11, 2020 09:46

Weet je nog?? van Lienden namens het Laks en zijn rgelematige bijdragen aan DWDD destijds als poltiek commentator. Hij viel meteen op. Een slimme en geschoolde jongeman met zeer veel potentie.
Ik zie in hem een ‘Rutte’ 2.0 of 3.0 in de zeer nabije toekomst.
En natuurlijk heeft hij een punt dat ‘het in de hens steken’ een pressiemiddel is en niet moet worden getolereerd. Maar daar gaan de zwakke knietjes.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen