Net5 op sterven na dood: ‘Wat zal Linda de Mol hiervan vinden?’

De tv-zender Net5, onderdeel van het media-imperium van John de Mol, is op sterven na dood. En eigenlijk had dit dé speeltuin moeten worden van zijn zus Linda. “Hoe kijkt zij erop terug?”

Linda de Mol © Net5

Het was ooit de bedoeling dat Net5 een grote tv-zender zou worden waar met name vrouwen zich thuis voelen. Linda de Mol werd ingezet als kapitein: zij kreeg in 2019 de sleutels van de vrouwenzender in handen en als de de facto zenderbaas strikte ze Merel Westrik om hét boegbeeld te worden. Hoe dat is afgelopen, weten we allemaal.

Net5-horrorscores

Het prestigeproject Ladies Night flopte genadeloos, van de andere programma’s die onder de LINDA.-vlag werden gemaakt weet niemand meer de naam en de tv-carrière van Merel ligt al jaren onaangeraakt in de vangrail. En Net5? Dat is nu een verzamelplek geworden van films, herhalingen en genres die nauwelijks meer lineair gekeken worden.

Kijkcijferfluisteraar Tina Nijkamp richt haar schijnwerpers vandaag op de horrorscores van Net5. Het station kwam gisteren met slechts één uitzending over de 100 duizend kijkers heen, namelijk met de filmherhaling How To Lose A Guy In 10 Days. Daar keken op prime time 121 duizend mensen (3 procent marktaandeel) naar.

Wat vindt Linda?

Het is echt slecht, vindt Tina. Ze noemt Net5 een ‘probleemzender’. “Eigenlijk scoort niks goed. Hoe zou Linda de Mol eigenlijk terugdenken aan haar Net5-avontuur? Het zal toch pijn doen dat het niet gelukt is van de vrouwenzender weer een succes te maken. En nu elke dag dit soort cijfers te zien.”

Toen Linda vertrok bleef nog wel het labeltje van de LINDA. achter, maar dat is nu ook maar weggehaald. “Het hele Powered by LINDA. lijkt sinds twee maanden van de zender verdwenen.”

Hélène redt SBS 6

SBS 6, de grote broer van Net5, doet het in de zomer goed met de Hélène Hendriks-talkshow De Oranjezomer om half tien, maar het uitzenden van herhalingen om half negen slaat momenteel niet aan. “SBS 6 scoort al de hele week bar slecht met hun herhalingen”, schrijft Tina op haar analysekanaal.

De meeste kijkers schakelen om half negen in op RTL 4, waar B&B Vol Liefde wordt uitgezonden. Daar keken gisteren 956 duizend mensen (23 procent) naar.

Kijkcijfers

De kijkcijfers van donderdag 20 juli 2023 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.900.00001. NPO1 / 29.1%
02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.510.00002. RTL4 / 19.9%
03. EenVandaag (NPO1) 1.125.00003. SBS6 / 11.7%
04. De Avondetappe (NPO1) 1.057.00004. NPO2 / 6.6%
05. Het Gevoel van de Vierdaagse (NPO1) 1.012.00005. RTL5 / 5.3%
06. B&B Vol Liefde (RTL4) 956.00006. RTL8 / 3.5%
07. Studio Sportzomer (NPO1) 942.00007. RTL7 / 3.1%
08. Kamp van Koningsbrugge (NPO1) 895.00008. NET5 / 2.8%
09. Ik weet er alles van (RTL4) 818.00009. NPO3 / 2.3%
10. Half acht nieuws (RTL4) 810.00010. Vero / 1.8%
11. Tour de France (NPO1) 789.00011. RTLZ / 1.3%
12. De Oranjezomer (SBS6) 769.00012. Paramount / 1.1%
13. Renze (RTL4) 669.00013. Discov / 1.1%
14. Hart van Nederland (SBS6) 668.00014. SBS9 / 0.8%
15. RTL Boulevard (RTL4) 643.00015. BBC / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 38,0%
02. RTL Nederland 33,2%
03. Talpa TV 17,1%

Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Nieuwsuur (516 duizend), 112 Vandaag (461 duizend), Shownieuws (437 duizend), Stegeman op de Bres (434 duizend), Silent Witness (426 duizend).

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Vindt u Net5 een relevante tv-zender?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen