Marcel & Gijs halen Op1 in, Luuk Ikink pleit voor spoedige tv-exit
Er ligt een bom onder Op1: niet alleen rommelt het achter de schermen, maar ook de kijkcijfers zijn ruk. Zelfs Marcel & Gijs trok gisteren meer bekijks. Wat vindt Luuk Ikink ervan?
Het lijkt er steeds meer op dat Op1 na dit uitzendjaar van de buis verdwijnt, omdat er onder opperbobo Bert Huisjes een onhoudbare situatie is ontstaan op de werkvloer. En dat komt bovenop de kijkcijfers, die al geruime tijd bijzonder mager zijn. Zo keken er gisteren nog minder mensen naar dan naar het SBS 6-experiment Marcel & Gijs.
Op1 ingehaald
Waar Op1 bleef steken op 468 duizend kijkers (16 procent marktaandeel), noteerde Marcel & Gijs voor de tweede avond op rij de op een na meest bekeken uitzending tot nu toe: daar keken 493 duizend mensen (13 procent) naar. Als de belangrijkste talkshow van de publieke omroep minder kijkers trekt dan een probeersel op SBS 6, is dat een veeg tegen.
Kijkcijferkenner Tina Nijkamp schrijft: “Marcel & Gijs is na Jinek de nummer twee talkshow. De show heeft dus meer kijkers dan het in grote crisis verkerende Op1. Au. Ook maar 6,1 procent marktaandeel in de commerciële doelgroep 25 tot 54 jaar. Oei. De helft van Marcel en Gijs. En dat voor een uitzending van Charles en Carrie.”
Charles en Carrie
Charles Groenhuijsen en Carrie ten Napel zijn normaal gesproken juist een van de best bekeken duo’s, aldus Tina. “Het is CRISIS in kapitalen voor Op1.”
Nog lulliger voor Op1: zelfs het late NOS Journaal ná de uitzending had nog meer kijkers, namelijk 531 duizend kijkers (27 procent). Dat betekent dat mensen dus heel doelbewust om de talkshow heen zappen.
Wat vindt Luuk?
Wat vindt Luuk Ikink, media-expert en presentator van RTL Boulevard, ervan? Hij pleit voor het van de buis halen van Op1. “Wel een mooi moment om eens na te denken over de toekomst van Op1. De NPO heeft zo’n mooie talkshowgeschiedenis met Pauw & Witteman en Pauw. Die status heeft Op1 na al die jaren nog steeds niet. “
Hij denkt dat de tijd aangebroken is om de late avond van NPO 1 op de schop te gooien: “Misschien is het wel eens tijd voor wat nieuws. Meer personality, één host of een duo. Minder wisseling van de wacht. Wát een chaos bij Op1.”
Kijkcijfers
De kijkcijfers van woensdag 21 juni 2023 (SKO):
Top 15 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) |
---|---|
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.559.000 | 01. RTL4 / 21.3% |
02. Ik weet er alles van (RTL4) 809.000 | 02. NPO1 / 19.4% |
03. Journaal 18:00 (NPO1) 801.000 | 03. SBS6 / 11.2% |
04. Half acht nieuws (RTL4) 800.000 | 04. NPO2 / 8.3% |
05. Het Perfecte Plaatje op reis (RTL4) 776.000 | 05. RTL5 / 6.1% |
06. Jinek (RTL4) 705.000 | 06. NPO3 / 5.1% |
07. EenVandaag (NPO1) 622.000 | 07. Vero / 4.1% |
08. Mooiste meisje van de klas (NPO1) 615.000 | 08. NET5 / 3.6% |
09. Editie NL (RTL4) 591.000 | 09. RTL7 / 3.4% |
10. RTL Boulevard (RTL4) 567.000 | 10. RTL8 / 2.0% |
11. Journaal laat (NPO1) 531.000 | 11. Discov / 1.5% |
12. Hart van Nederland (SBS6) 510.000 | 12. TLC / 1.0% |
13. Zes uur nieuws (RTL4) 504.000 | 13. SBS9 / 1.0% |
14. Marcel & Gijs (SBS6) 493.000 | 14. Paramount / 0.9% |
15. Droom van de jeugd (NPO1) 482.000 | 15. N.geog / 0.8% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) |
Meer kijkcijfers bij: |
01. RTL Nederland 33,7% | |
02. Publieke Omroep 32,8% | |
03. Talpa TV 19,9% |
Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Kinderen kopen een huis (476 duizend), 112 Vandaag (449 duizend), Shownieuws (425 duizend), Nieuwsuur (418 duizend) en Maarten van der Weijden (377 duizend).