Meilandjes knallen door miljoen: ‘SBS 6 scoort opeens echt goed’
De Meilandjes zijn vier jaar na hun debuut op SBS 6 nog altijd onverminderd populair. Ze knalden gisteren weer eens door de miljoengrens. “Die zender scoort momenteel echt goed!”
Al lange tijd voorspellen critici hun naderende ondergang, maar daar komt niets van terecht: de Meilandjes zijn nog altijd onverminderd populair. Ze wisten gisteren 1,012 miljoen kijkers (19 procent marktaandeel) te boeien op SBS 6 en daarmee versloegen ze met ruime cijfers Help Mijn Man Is Klusser op RTL 4, goed voor 753 duizend kijkers (15 procent).
SBS 6 in de lift
Het valt Tina Nijkamp, kijkcijferkenner en de voormalig zenderbaas van SBS 6 op, dat het de laatste tijd helemaal niet zo slecht gaat met de familiezender van John de Mol. “Het valt toch wel steeds meer op dat SBS 6 momenteel gewoon echt goed scoort op prime time”, zegt ze op haar kijkcijferjuicekanaal Life of Tina.
Ze vervolgt: “Steenrijk Straatarm doet het aardig en ook Het Roer Om op donderdag beleefde recordcijfers. Ook Miljoenenjacht en Wie Ben Ik scoren top. Alleen de vrijdag (Avastars) en zaterdag (Marble Mania) scoren (ver) ondergemiddeld. Het gaat dus naast VI (985 duizend) ook steeds beter met de overige programmering.”
RTL 4 stelt teleur
De grote concurrent RTL 4 stelt de laatste tijd juist wat teleur, aldus Tina. “RTL 4 heeft prime time, vooral in de totaalcijfers, wel eens betere tijden gekend. Gelukkig begint Kopen Zonder Kijken weer op de maandag (17 april), want Help Mijn Man Is Klusser blijft in de totalen teleurstellen.”
Ze vervolgt: “Maar behalve de vrijdag en zaterdag scoort de hele week prime time momenteel onder de miljoen, rond de 600/700/800 duizend kijkers. Heel spannend dus ook wat bijvoorbeeld The Interior Project VIPS vanaf volgende dinsdag gaat scoren. Spannende weken voor RTL 4 komende tijd.”
Sterke vooravond
RTL 4 blijft desondanks hoge marktaandelen scoren. Hoe kan dat? “Gelukkig is hun vooravond zo MEGA dat de marktaandelen nooit onder druk staan.”
NPO 1 was gisteren overigens de winnaar op prime time met 1,2 miljoen kijkers (23 procent) voor Het Hoge Noorden en bijna 1,2 miljoen kijkers (24 procent) voor Tussen Kunst en Kitsch.
Kijkcijfers
De kijkcijfers van maandag 3 april 2023 (SKO):
Top 15 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) |
---|---|
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.902.000 | 01. NPO1 / 24.6% |
02. Hoge Noorden (NPO1) 1.209.000 | 02. RTL4 / 17.6% |
03. Tussen Kunst en Kitsch (NPO1) 1.189.000 | 03. SBS6 / 14.6% |
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.145.000 | 04. NPO2 / 10.2% |
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.026.000 | 05. RTL5 / 5.2% |
06. Chateau Meiland (SBS6) 1.012.000 | 06. RTL7 / 4.6% |
07. Vandaag Inside (SBS6) 985.000 | 07. NET5 / 3.9% |
08. EenVandaag (NPO1) 888.000 | 08. Vero / 2.6% |
09. Radar (NPO2) 847.000 | 09. RTL8 / 2.6% |
10. RTL Boulevard (RTL4) 798.000 | 10. NPO3 / 2.5% |
11. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 795.000 | 11. Discov / 1.2% |
12. Op1 (NPO1) 788.000 | 12. Paramount / 1.2% |
13. Help mijn man is klusser (RTL4) 753.000 | 13. BBC / 1.0% |
14. Editie NL (RTL4) 647.000 | 14. SBS9 / 0.7% |
15. BinnensteBuiten (NPO2) 634.000 | 15. Comedy / 0.6% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) |
Meer kijkcijfers bij: |
01. Publieke Omroep 37,3% | |
02. RTL Nederland 30,6% | |
03. Talpa TV 21,8% |
Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Hart van Nederland (598 duizend), Khalid & Sophie (592 duizend), Beau (581 duizend), Nieuwsuur (424 duizend), Shownieuws (393 duizend) en HLF8 (388 duizend).