Özcan Akyol en Tina Nijkamp luiden noodklok: ‘NPO 2 is vermoord’

Het begint er steeds meer op te lijken dat de verhuizing van De Slimste Mens van NPO 2 naar hoofdpodium NPO 1 een extreem grote vergissing was. “Ze hebben gewoon NPO 2 vermoord.”

Özcan Akyol en Tina Nijkamp © NPO

De verhuizing van De Slimste Mens van NPO 2 naar hoofdpodium NPO 1 pakt prima uit voor de quiz van Maarten van Rossem en Philip Freriks, maar overall kost het de publieke omroep ongelooflijk veel kijkers. De paar honderdduizend kijkers winst die De Slimste Mens pakt, valt namelijk in het niet bij het extreme kijkersverlies van NPO 2.

Historisch dieptepunt

Het dieptepunt tot nu toe is wel gisterenavond, zegt Tina Nijkamp in haar dagelijkse kijkcijferanalyse. Ze spreekt van een ‘kijkcijferramp’. “Een historisch kijkcijferdieptepunt voor NPO 2. Niet eerder scoorde de zender zo laag om 20.30 uur volgens mij. Slechts 90.000 kijkers voor Cornald Maas met een herhaling van Volle Zalen.”

Cornald portretteert in deze aflevering Frédérique Spigt. “Is dit programma niet te snel herhaald? Op 2 november was de eerste run, dat is pas twee maanden geleden? En waarom een herhaling zo prime time geprogrammeerd? (…) Hoe dan ook, de feiten zijn dat precies één jaar geleden NPO 2 nog 1,959 miljoen kijkers scoorde met De Slimste.”

‘NPO 2 is vermoord’

Özcan Akyol, die voor NPO 2 de programma’s De Geknipte Gast en Sterren op het Doek maakt, is verbijsterd. “Het is jammer dat ze bij de publieke omroep NPO 2 hebben vermoord. Die zender wordt nu behoorlijk irrelevant”, schrijft hij in de VARAgids. Hij blijft hoopvol: “Dat zullen ze wel weer repareren, de baasjes.”

De enige oplossing zou zijn om De Slimste Mens weer terug te verhuizen naar NPO 2. Dan zit die zender weer stevig in de lift, terwijl er op het hoofdpodium NPO 1 ook gewoon miljoenenscores behaald kunnen worden.

Carlo op twee

De grote winnaar van de avond was gisteren De Slimste Mens met 2,3 miljoen kijkers (39 procent marktaandeel) op NPO 1. Het meest bekeken alternatief was de Carlo Boszhard-show Married At First Sight met 965 duizend kijkers (18 procent marktaandeel) op RTL 4.

Verder trokken NPO 1’s Over Mijn Lijk (799 duizend en 17 procent), NPO 2’s Nieuwsuur (512 duizend en 11 procent) en SBS 6’s Je Huis Op Orde (458 duizend en 8 procent) het meest bekijks.

Kijkcijfers

De kijkcijfers van woensdag 11 januari 2023 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. De Slimste Mens (NPO1) 2.283.00001. NPO1 / 26.5%
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.131.00002. RTL4 / 18.4%
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.301.00003. SBS6 / 8.6%
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.127.00004. NPO2 / 7.3%
05. EenVandaag (NPO1) 1.039.00005. NPO3 / 4.5%
06. Married at first sight (RTL4) 965.00006. RTL5 / 3.7%
07. RTL Boulevard (RTL4) 901.00007. FOX / 3.6%
08. Over mijn lijk (NPO1) 799.00008. ESPN / 3.3%
09. Editie NL (RTL4) 796.00009. NET5 / 3.2%
10. BinnensteBuiten (NPO2) 784.00010. RTL7 / 3.0%
11. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 726.00011. Vero / 2.8%
12. Zes uur nieuws (RTL4) 725.00012. RTL8 / 2.4%
13. Op1 (NPO1) 715.00013. BBC / 1.4%
14. Khalid & Sophie (NPO1) 695.00014. Discov / 1.3%
15. Jinek (RTL4) 677.00015. Paramount / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 38,3%
02. RTL Nederland 28,1%
03. Talpa TV 14,9%

Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Tijd voor MAX (606 duizend), Hart van Nederland (516 duizend), Nieuwsuur (512 duizend), Shownieuws (412 duizend), I Love Vandaag Inside (373 duizend) en HLF8 (309 duizend).

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Moet De Slimste Mens weer terug naar NPO 2?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Groeit Jan Versteegh ooit uit tot een A-ster?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen