Verhuizing De Slimste Mens pakt dramatisch uit: ‘Dit kost veel geld’

De verhuizing van kijkcijferhit De Slimste Mens naar NPO 1 pakt volgens kijkcijferkenner Tina Nijkamp ‘dramatisch’ uit. Ze wijst vooral op het enorme kijkersverlies van NPO 2.

Maarten van Rossem en Philip Freriks © KRO-NCRV

Maarten van Rossem en Philip Freriks zijn met hun goed bekeken spelshow De Slimste Mens verhuisd van NPO 2 naar NPO 1. Waar ze vorig jaar op de eerste maandag van januari ruim 2 miljoen kijkers scoorden, tikten ze gisteren op het hoofdpodium ruim 2,3 miljoen kijkers (42 procent marktaandeel) aan. Een megascore.

Fors kijkersverlies

De Slimste Mens zelf pakt op zo’n avond dus een winst van 300 duizend kijkers. NPO 1 wist vorig jaar op diezelfde maandag 1,3 miljoen kijkers te boeien met Droomhuis Gezocht, dus die zender zit dan op 1 miljoen kijkers winst. De verliezen aan de kant van NPO 2 zijn echter gigantisch.

NPO 2 wist gisteren op de oude plek van De Slimste Mens ‘slechts’ 388 duizend kijkers (7 procent) te bekoren met Joanna Lumley’s Wereldsteden. Dat betekent dat die zender ruim 1,6 miljoen kijkers verliest. Per saldo staat de publieke omroep door die verhuizing op een afname van zo’n 600 duizend kijkers.

Huilen met de pet op

Tina Nijkamp, kijkcijferkenner en voormalig zenderbaas van SBS 6, vindt de verhuizing dan ook een slechte zet. “Voor NPO 2 is het elke dag huilen met de pet op sinds De Slimste is verhuisd naar NPO 1. Deze verhuizing lijkt VEEL meer te gaan kosten dan dat het oplevert”, zegt ze op haar kijkcijferkanaal.

De effecten voor Nieuwsuur zijn ook niet goed. Dat programma profiteerde altijd enorm van de instroom van De Slimste Mens. “Ook Nieuwsuur scoort nu veel lager: 388 duizend kijkers in plaats van 500 tot 550 duizend kijkers.”

Nicolette en Rob

Tussen Kunst en Kitsch, dat na De Slimste Mens te zien was, pakte zilver op prime time met 1,6 miljoen kijkers (34 procent). Het brons is voor Familie Gillis: Massa is Kassa met 705 duizend kijkers (13 procent) op SBS 6.

Na Familie Gillis wist Rob Kemps met zijn interviewshow De 10 Vragen 581 duizend kijkers (13 procent) te vermaken. De commerciële concurrent RTL 4 wist met Nicolette Kluijvers De Grote Verbouwing 628 duizend kijkers (12 procent) te boeien.

Kijkcijfers

De kijkcijfers van maandag 2 januari 2023 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. De Slimste Mens (NPO1) 2.331.00001. NPO1 / 32.0%
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.199.00002. RTL4 / 17.9%
03. Tussen Kunst en Kitsch (NPO1) 1.647.00003. SBS6 / 10.5%
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.263.00004. NPO2 / 7.0%
05. Een huis vol (NPO1) 1.210.00005. Vero / 4.0%
06. Half acht nieuws (RTL4) 1.195.00006. NET5 / 3.9%
07. EenVandaag (NPO1) 1.164.00007. RTL7 / 3.4%
08. RTL Boulevard (RTL4) 1.052.00008. RTL5 / 3.2%
09. Op1 (NPO1) 913.00009. RTL8 / 2.8%
10. Editie NL (RTL4) 816.00010. NPO3 / 2.3%
11. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 809.00011. BBC / 1.3%
12. Jinek (RTL4) 780.00012. RTLZ / 1.2%
13. Zes uur nieuws (RTL4) 712.00013. Discov / 1.0%
14. Familie Gillis (SBS6) 705.00014. Paramount / 1.0%
15. Journaal laat (NPO1) 642.00015. TLC / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 41,3%
02. RTL Nederland 28,7%
03. Talpa TV 19,0%

Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer BinnensteBuiten (586 duizend), Lang Leve De Liefde (504 duizend), Hart van Nederland (476 duizend), Shownieuws (406 duizend) en HLF8 (330 duizend).

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Welke thuisbasis voor De Slimste Mens is volgens u verstandiger?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Groeit Jan Versteegh ooit uit tot een A-ster?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen