‘Poging tot censuur door Talpa Radio is kansloos’

Het is volstrekt kansloos dat Talpa Radio via een advocaat heeft geprobeerd om de berichtgeving op Mediacourant gecensureerd te krijgen. Dat hebben media-advocaat Remco Klöters en STER-directeur Frank Volmer gezegd op BNR Nieuwsradio. Talpa Radio was maandag erg gepikeerd over de kop ‘Giel draait Jackson: ‘Ergere dingen dan kindermisbruik’’, omdat dat het imago van Radio Veronica-dj Giel Beelen zou schaden. Andere media voerden soortgelijke koppen.

Beelen deed in een vroege uitzending op Radio Veronica de ongepaste uitspraak dat er ‘vreselijkere dingen zijn’ dan kindermisbruik. Onder druk van sidekick Jeroen Latijnhouwers kwam hij daar direct op terug, maar toen was de schade al aangericht.

Omdat Beelen zijn uitspraak vrij snel introk, vindt Talpa Radio de kop niet terecht. Een persvoorlichter van de radiotak van Talpa verzocht daarom om de kop te wijzigen. Het gebeurt wel vaker dat persvoorlichters verzoeken om berichtgeving aan te passen – persvoorlichters zijn tegenwoordig vooral imagomanagers – maar dat wordt uitsluitend ingewilligd als er een fout in de berichtgeving is geslopen. Dat is hier niet het geval: Beelen heeft dit letterlijk gezegd en het is niet zo dat hij zich versprak. Wél ging Mediacourant uiteraard in op het verzoek van Talpa om hun reactie te publiceren.

Wat daarna gebeurde is in de vijftienjarige geschiedenis van Mediacourant redelijk uniek: Talpa Radio nam het Amsterdamse advocatenkantoor Visser Schaap & Kreijger in de arm om de berichtgeving gecensureerd te krijgen. De kop zou Beelen ten onrechte in een kwaad daglicht stellen en dat zou onrechtmatig zijn.

De gevolgen van de ‘onjuiste weergave’ zouden groot zijn voor Beelen. Het advocatenkantoor wees onder meer op de reacties onder het artikel op Mediacourant en het feit dat andere media de berichtgeving hebben overgenomen.

Het advocatenkantoor gaf Mediacourant maandagmiddag tachtig minuten de tijd om de kop van het artikel aan te passen. Dat is uiteraard niet gebeurd, en sindsdien is het stil vanuit Talpa Radio. Er volgden ook geen excuses voor deze schandelijke aanpak.

Schandelijk

Wat de aanpak van Talpa Radio zo schandelijk maakt is de dominante positie van Talpa in het Nederlandse medialandschap en de verantwoordelijkheden die het bedrijf van John de Mol heeft om de persvrijheid en vrijheid van meningsuiting in ons land te bewaken. Vorig jaar nam Talpa het persbureau ANP over.

Er gaan al langer geruchten dat journalisten bij Talpa niet kunnen zeggen wat ze willen. Zo verwijt AD’s Angela de Jong Talpa-presentator Albert Verlinde ‘met een enorm slot op de mond te praten’ als het Talpa-zaken betreft. Zijn SBS 6-collega Evert Santegoeds werd vorig jaar zelfs twee weken op non-actief gezet door John de Mol, omdat hij een zelf vergaard nieuwtje over Talpa had onthuld, namelijk dat Frank Dane de opvolger zou worden van Edwin Evers bij Radio 538.

Nu zit Talpa nog vooral in de softjournalistiek met titels als 6 Inside, Hart van Nederland en Shownieuws, maar De Mol heeft al aangekondigd in samenwerking met het recent aangekochte ANP een groot nieuwsplatform te willen bouwen. Zo’n platform is natuurlijk volstrekt ongeloofwaardig als Talpa het niet zo nauw neemt met de persvrijheid.

‘Talpa is kansloos’

Eén ding is zeker: in deze specifieke kwestie over de Beelen-kop op Mediacourant is Talpa volstrekt kansloos, zegt media-advocaat Remco Klöters op BNR Nieuwsradio. “Ik denk niet dat dit Talpa iets gaat opleveren. Het is in de jurisprudentie ook uitgemaakt dat een kop een stuk minder genuanceerd mag zijn dan een heel artikel. Er zit natuurlijk wel een grens aan. Een kop mag niet misleiden en er mogen geen aperte onjuistheden in zitten, maar er mag in een heel kort bestek wel een heel duidelijk standpunt in worden genomen. Het is wel van belang dat de inhoud van het artikel de kop niet volledig ontkracht, maar dat is hier ook niet het geval. In het artikel staat heel duidelijk uitgelegd wat hier gebeurd is, dus ik zie geen problemen in die kop.

STER-directeur Frank Volmer, voormalig baas van De Telegraaf, vindt de actie van Talpa ook belachelijk. “Het lijkt me een kansloze actie van Talpa. Ik geloof dat ze hiermee Mediacourant veel meer publiciteit geven dan ze anders gehad zouden hebben.

BNR-presentatrice Diana Matroos: “Is het niet heel bijzonder dat zij zich lijken te bemoeien met wat journalisten schrijven en met de inhoud, wat je ook van welke website vindt?

Frank Volmer: “In dit geval heeft iedereen kunnen horen wat er precies gezegd is, dus dan vindt iedereen het ook heel logisch dat je deze kop boven het artikel zet. Een kop is altijd wat minder genuanceerd dan het hele artikel. Iedereen die daar in zijn geheel naar geluisterd heeft, kan zelf de nuance aanbrengen. Ik denk dat het vrij kansloos is.

Reactie Talpa

Ondanks de tot nu toe prima verhoudingen met Talpa heeft het mediabedrijf niets meer laten weten. Er volgden zoals gezegd ook geen excuses voor deze bizarre censuurpoging.

Het lijkt erop dat Talpa nog steeds achter zijn aanpak staat. BNR-verslaggever Madelief van Haarlem belde met Talpa en kreeg de volgende reactie: “De kop boven het artikel pretendeert dat dit de conclusie is van het gesprek dat Giel met zijn collega’s had. De conclusie is juist dat er geen ergere dingen zijn en dit kwam in het artikel van de Mediacourant onvoldoende naar voren.

Lees ook:
Giel draait Jackson: ‘Ergere dingen dan kindermisbruik’ (maandag)
Giel Beelen heeft spijt van relativeren kindermisbruik (maandag)
Beau vindt Giel lomp, VI vindt Talpa-collega te ver gaan (dinsdag)
Albert Verlinde is Talpa-spreekpop: zwijgt over Giel (dinsdag)
Giel Beelen: ‘Mijn uitspraken zijn uit zijn verband gerukt’ (dinsdag)

Foto: Radio Veronica, William Rutten

Meer in Talpa

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Martien Meiland klaagt voortdurend over de fans die hem miljonair hebben gemaakt. Wat vindt u daarvan?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen