Lage kijkcijfers Nick & Simon, Bridget Maasland rekende op meer

Nick & Simon lijken na hun breuk als muzikaal duo niet meer in trek bij de kijker. Is het hun geloofwaardigheid? Is men er gewoon moe van? Bridget Maasland rekende in elk geval op méér.

Bridget Maasland en Nick & Simon © RTL, HEUS

Ze willen niet meer met elkaar zingen, zijn toe aan een nieuwe uitdaging, maar willen nog wél door met hun tv-programma’s. Heeft het er iets mee te maken dat die snoepreisjes voor de televisie bijzonder lucratief zijn en je er relatief weinig tijd aan kwijt bent? Vast en zeker. Maar wil de kijker eigenlijk nog wel? Nou, niet echt.

Nick & Simon floppen

De palingpartners uit Volendam zijn gisteren met hun reisleider Kees Tol begonnen aan een nieuwe muzikale reissoap: Nick, Simon & Kees: The Beatles. Na de 1 miljoen kijkers (22 procent marktaandeel) voor de Hemelvaart-editie van The Passion, bleven er slechts 615 duizend mensen (13 procent) hangen voor Nick & Simon.

Dit moet volgens Tina Nijkamp een grote teleurstelling zijn. “Nick & Simon als duo zien, is toch raar zo kort na hun afscheidsconcerten”, denkt ze. “Je krijgt als kijker het idee dat dit programma al heel lang geleden is opgenomen. Als iets wat niet meer is.”

Kees als gangmaker

Je voelt als kijker het ongemak, aldus Tina. “Kees is wel heel erg de centrale figuur en gangmaker. Doet hij overigens zeer goed. Maar zowel Nick en Simon communiceren vooral met Kees en opnieuw (bijna) niet met elkaar. Klopt gewoon niet.”

En ze vraagt zich af of de keuze voor The Beatles wel handig is. “The Beatles is misschien te lang geleden, alleen mensen boven de 65 waren jong toen de band megapopulair was. Wellicht had een serie over bijvoorbeeld Queen of Spice Girls wat meer en ook jongere kijkers getrokken.”

Bridget verwachtte meer

Bridget Maasland had er veel meer van verwacht. Voor de kijkcijferrubriek van de BLVD Podcast zette ze in op 950 duizend kijkers. “Iets onder het miljoen, denk ik, of er tegenaan. Wel een succes, zeker. Want dit soort dingen kunnen zij gewoon heel goed. En daarin zijn ze ook nog heel geloofwaardig.”

Collega Rob Goossens zette zelfs in op 1,1 miljoen kijkers: “En dat heeft er ook mee te maken dat ze uit The Passion komen. En de NPO 1-kijker is gewoon wat ouder. Die zijn zelf nog in Blokker geweest toen The Beatles daar optraden. Dus ik denk dat het gewoon een heel groot succes gaat worden.”

Het dichtstbij zat hun collega Annemarie de Kunder, die inzette op 400 duizend kijkers. Rob: “Dat is heel weinig. Ik denk niet dat je deze gaat winnen, maar wie weet.”

Kijkcijfers

De kijkcijfers van donderdag 18 mei 2023 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.825.00001. NPO1 / 18.7%
02. AZ – West Ham (Vero) 1.050.00002. RTL4 / 15.5%
03. The Passion (NPO) 1.011.00003. SBS6 / 13.3%
04. Half acht nieuws (RTL4) 920.00004. Vero / 12.9%
05. Mr. Frank Visser Doet Uitspraak (SBS6) 780.00005. NPO2 / 6.0%
06. Vandaag Inside (SBS6) 772.00006. RTL5 / 4.3%
07. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 686.00007. RTL8 / 3.9%
08. Secret Duets (RTL4) 633.00008. NET5 / 3.3%
09. Journaal 18:00 (NPO1) 618.00009. NPO3 / 3.1%
10. Nick, Simon en Kees: The Beatles (NPO1) 615.00010. RTL7 / 2.6%
11. EenVandaag (NPO1) 560.00011. ESPN2 / 1.9%
12. RTL Boulevard (RTL4) 546.00012. Paramount / 1.3%
13. Jinek (RTL4) 517.00013. BBC / 0.8%
14. BinnensteBuiten (NPO2) 467.00014. FOX / 0.8%
15. Sportjournaal (NPO1) 456.00015. Discov / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Talpa TV 30,2%
02. Publieke Omroep 27,8%
03. RTL Nederland 27,2%

Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Shownieuws (446 duizend), Hart van Nederland (428 duizend), Op1 (420 duizend), Nadia (416 duizend), Een jaar van je leven (396 duizend) en Nieuwsuur (332 duizend).

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen