Wendy van Dijk ziet Ministars floppen: ‘Wát een kijkcijferravage!’

Het is weer huilen met de pet op voor Wendy van Dijk. Haar gloednieuwe vrijdagavondshow Ministars, die ze samen met vriendin Britt Dekker presenteert, is een flop. “Dit is echt een ravage.”

Wendy van Dijk en Britt Dekker © William Rutten

Het was gisterenavond een ouderwets spannende tv-avond: tegenover NPO 1’s niet al te succesvol begonnen musicalshow Op Zoek Naar, begonnen RTL 4 en SBS 6 met respectievelijk Chantal’s Pyjama Party en Ministars. De strijd was bijzonder spannend. Zó spannend dat NPO 1 zelfs besloot het reclameblok vóór Op Zoek Naar te schrappen.

‘Wát een avond!’

Zo’n ingreep is heel bijzonder voor een publieke tv-zender, weet tv-kenner Tina Nijkamp. Een reclameblok opheffen gebeurt niet zomaar. “Dat heb ik nog niet eerder gezien bij de NPO. Dit heeft een prijskaartje van zo’n 50 duizend euro. Dit is nogal een commerciële-televisie-ingreep”, zegt ze op haar analysekanaal.

Heeft het gewerkt? Nou, nee. Sterker nog: alle drie de shows scoren magertjes. “Wat een avond. En wat een kijkcijferravage. GEEN miljoen kijkers op prime time voor NPO 1, RTL 4 én SBS 6. De kijker zit NIET te wachten op Op Zoek Naar, Chantal’s Pyjama Party en Ministars.”

De grote winnaar blijkt niet het grote familie-amusement, maar NPO 2’s docuserie Het Water Komt met 954 duizend kijkers (19 procent marktaandeel). “Historische kijkcijfers dit.”

Chantal op twee

Chantal Janzen staat op de tweede plek met 865 duizend kijkers (17 procent) voor haar pyjamagedoe. “In de commerciële doelgroep 20 tot 54 jaar wel een mooie 27,5 procent marktaandeel. Daar zal RTL 4 tevreden over zijn. Maar het is behoorlijk schrikken voor Chantal en RTL 4 qua totale kijkcijfers.”

Vorige week scoorde Ruben Nicolai op hetzelfde tijdstip immers nog ruim twee miljoen kijkers met The Masked Singer. Het brons op prime time is voor Frits Sissing met 727 duizend kijkers (15 procent) voor Op Zoek Naar. Iets meer dan vorige week. “Maar dat mag ook wel na de noodgreep om een reclameblok weg te halen.”

Wendy uit top 25

En waar is Wendy van Dijk met haar tv-show Ministars? Die volgt op flink wat afstand, na vele andere prime-time-titels als Nieuwsuur (688 duizend), 112 Vandaag (413 duizend) en De 10 Vragen (407 duizend). Haar show blijft steken op 376 duizend kijkers (8 procent) en dat is natuurlijk wel echt sneu voor Wendy, die al tijden aan het kijkcijferinfuus ligt.

Tina, de voormalig zenderbaas van SBS 6, spreekt van een ‘groot drama’ voor de zender. Ze wijst ook op het lage aandeel in de commerciële doelgroep: 6 procent. “Dat is echt weinig en ook nog eens de laagste score van de dag in die doelgroep voor SBS 6. Wat een nachtmerrie. Ongelooflijk laag kijkcijfer. Had dit niet verwacht.”

Voor dit tv-verzinsel van John de Mol is niet alleen Wendy aan het werk gezet, maar ook haar co-host Britt Dekker en juryleden rapper Snelle, Rolf Sanchez en Miss Montreal. Die sterrencast wordt nu op een pijnlijke wijze in het hemd gezet door de kijker. De verwachting is niet dat de kijkcijfers nog stijgen; die dalen namelijk meestal na de eerste aflevering.

Kijkcijfers

De kijkcijfers van vrijdag 6 januari 2023 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.051.00001. NPO1 / 21.4%
02. Studio Sport (NPO1) 1.113.00002. RTL4 / 16.8%
03. Schaatsen EK (NPO1) 1.060.00003. NPO2 / 14.4%
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.039.00004. SBS6 / 8.9%
05. Het Water Komt (NPO2) 954.00005. Vero / 5.9%
06. Chantal’s Pyjama Party (RTL4) 865.00006. NPO3 / 4.6%
07. Journaal 18:00 (NPO2) 841.00007. RTL5 / 4.4%
08. RTL Boulevard (RTL4) 747.00008. RTL7 / 3.8%
09. Op Zoek Naar (NPO1) 727.00009. RTL8 / 2.9%
10. BinnensteBuiten (NPO2) 708.00010. NET5 / 2.2%
11. EenVandaag (NPO2) 708.00011. ESPN / 1.8%
12. Nieuwsuur (NPO2) 688.00012. BBC / 1.1%
13. Jinek (RTL4) 667.00013. Discov / 0.9%
14. Editie NL (RTL4) 658.00014. N.geog / 0.9%
15. Meldpunt (NPO2) 585.00015. Paramount / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 40,4%
02. RTL Nederland 28,7%
03. Talpa TV 17,1%

Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Op1 (561 duizend), Hart van Nederland (519 duizend), Shownieuws (483 duizend), Tijd voor MAX (414 duizend) en HLF8 (331 duizend).

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Heeft Britt Dekker eigenlijk ook niet gewoon de boot gemist?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Groeit Jan Versteegh ooit uit tot een A-ster?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen