SBS 6-leiding snoeihard over Guido Weijers: ‘Zonde van het geld’
Het scheelde niet veel of de tv-oudejaarsconferences van Guido Weijers waren helemaal nooit van de grond gekomen. SBS 6 vond het aanvankelijk namelijk maar ‘zonde van het geld’.
Guido Weijers kon gisteren heuglijk nieuws bekendmaken: hij is door RTL 4-baas Peter van der Vorst opnieuw gecontracteerd om de oudejaarsconference voor die zender te verzorgen. Het is alweer de elfde keer dat hij dat doet en dat is een record: nog niet eerder deed een cabaretier dat zó vaak in ons land.
Guido bij SBS 6
Wat niet iedereen zich meer zal herinneren, is dat deze traditie geboren is op SBS 6. Tina Nijkamp, voormalig directeur van die zender, herinnert zich de begintijd in 2006 nog goed. “Irene van den Brekel, nu de producent van Arjen Lubach, klopte in 2006 aan bij de SBS-groep”, vertelt ze op haar kanaal.
Door haar enthousiasme en het inzicht van oud-SBS-bobo Eric van Stade werd die conference gekocht, aldus Tina. “Het was een primeur: nog nooit eerder zond een commercieel station in Nederland een oudejaarsconference uit.”
Zonde van het geld
Aanvankelijk zou het op Veronica worden uitgezonden, vertelt Tina. “Maar al snel bleek hun budget niet toereikend en moest SBS 6 het uitzenden. Wij van team-SBS 6 vonden dat eigenlijk zonde van het geld, want op 31 december is er weinig te verdienen. Adverteerders willen namelijk graag tot en met 24 december adverteren.”
Er werd gevreesd dat de kosten niet op zouden wegen tegen de baten. “De oudejaarsconference kostte ons evenveel als zes afleveringen Wegmisbruikers, en dat voor een eenmalige uitzending. Met frisse tegenzin programmeerden we het en de uitkomst is bekend: 1,3 miljoen kijkers. Wauw.”
Traditie geboren
Guido’s traditie was toen geboren. “We wisten niet wat we zagen en dus werd de bakker gebeld voor slagroomtaart en bestelden we de jaren erna vanzelfsprekend opnieuw de ‘commerciële’ oudejaarsconference van Guido Weijers.”
Waar is het misgelopen? “Helaas maakte Guido na vijf keer de overstap naar de KRO, want meer kansen: hij kreeg daar ook een eigen programma. Dat mislukte en na één keer KRO nu dus straks voor de vijfde keer bij RTL 4.”
Guido op Instagram: