Hélène Hendriks plukt mogelijk vruchten van nieuwste Matthijs-dirt

Het zou zomaar kunnen dat Hélène Hendriks de vruchten plukt van de nieuwe dirt over Matthijs van Nieuwkerk. Mag zij straks alsnog namens SBS 6 naar Parijs? “Zou zomaar kunnen.”

Hélène Hendriks en Matthijs van Nieuwkerk © SBS

Niet alleen Hélène Hendriks, maar ook Matthijs van Nieuwkerk blijkt te werken aan een dagelijks programma tijdens de Olympische Spelen in Parijs. De presentatrice onthulde vrijdagavond in Vandaag Inside dat ze daar al van wist, omdat ze door de show van Matthijs niet zal kunnen uitzenden vanuit de Parijse hoofdstad. Waarom dat is, liet ze in het midden.

Zak met geld

Tina Nijkamp, de voormalig zenderbaas van SBS 6, benadrukt op haar analysekanaal dat Hélène riep dat zij ook ‘in de race was om [naar Parijs] te gaan’. “Het was een bijzin, maar het maakte veel duidelijk. Dat kan namelijk maar één ding betekenen: hier zit een hele grote sponsor achter met een zak geld.”

Ze vervolgt: “Die sponsor heeft een pitch uitgeschreven en RTL heeft gewonnen. Gebruikelijk bij tv. Ik herken dit ook bij bijvoorbeeld de oudejaarstrekking tijdens oud en nieuw met een aftelshow. De Nederlandse Loterij schreef dan ook altijd een pitch uit tussen RTL en SBS.”

Wat vindt sponsor?

RTL heeft zo’n pitch mogelijk gewonnen, maar geen sponsor zal geassocieerd willen worden met seksueel of fysiek grensoverschrijdend gedrag, aldus Tina. “Vraag nu: wat vindt die sponsor van de nieuwe aantijgingen? Of gaat de sponsor alsnog voor SBS 6 kiezen? Zou zo maar kunnen. En dan gaat dit programma voor RTL 4 NIET door.”

Tina is ‘heel benieuwd’ wie die sponsor is. “Vermoedelijk is dat De Nederlandse Loterij. Zij zijn hoofdsponsor van TeamNL en zijn dol op pitches uitschrijven.”

Veel te duur

De Nederlandse Loterij is het bedrijf achter onder meer de Staatsloterij, Lotto, Euro Jackpot en Lucky Day. Willen zij wel door met Matthijs? “Anders dan bij de NPO krijgt Matthijs bij RTL te maken met adverteerders en eventueel branded content in programma’s. Anders dan bij de NPO, die geld krijgt van overheid, leven commerciële zenders daarvan.”

Matthijs heeft dus niet alleen een zender, maar ook een sponsor te overtuigen. “Het Olympische Spelen-programma is vermoedelijk helemaal of voor een groot deel gefinancierd door een adverteerder of adverteerders. Anders zou het ook veel te duur worden voor RTL in de zomer. Kost dan meer dan dat het oplevert.”

Toch naar Hélène?

Als de sponsor het programma met Matthijs tóch niet ziet zitten vanwege deze nieuwste ophef, dan zou het kunnen dat er opnieuw een pitch wordt uitgeschreven en Hélène alsnog in de prijzen valt.

Het zou sowieso een veiliger alternatief zijn: de kans dat Hélène straks in een of ander rapport genoemd wordt is uiterst klein en bovendien is ze bij veel meer mensen geliefd dan Matthijs.

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen