Chantal Janzen zwaait kijkcijferflop uit: ‘Hier komt geen vervolg op’

Chantal Janzen wordt weleens getipt als de nieuwe tv-koningin, maar ze rijgt al jaren kijkcijferflops aan elkaar. Gisteren zwaaide ze er alweer eentje uit: de panelshow Fout Maar Goud.

Chantal Janzen © RTL

Het is ongelooflijk hoeveel mislukte programma’s Chantal Janzen al op haar naam heeft staan. Alleen al in de afgelopen vijf jaar zag ze talloze titels floppen: van Janzen & Van Dijk tot &Chantal, van Chantal Komt Werken tot Doe Het Lekker Zelf en van Chantals Pyjama Party tot Chantals Beauty Camper. Er is niets dat echt beklijft.

Chantal zwaait flop uit

De afgelopen weken was Chantal op zender met de panelshow Fout Maar Goud, maar ook dat was een regelrecht kijkcijferdrama met op het dieptepunt slechts 393 duizend kijkers. Gisteren sloot het programma af met een score van 574 duizend kijkers (12 procent marktaandeel) op RTL 4, niet genoeg voor een plekje in de kijkcijfer top 15.

Het zal voor Chantal best lastig zijn dat ze de zoveelste flop uitzwaait. Heeft ze gewoon elke keer pech met de verkeerde formats of zijn de verwachtingen gewoon een beetje te hoog gespannen? Ze werd jarenlang gezien als de nieuwe tv-koningin in spe, als de opvolger van Linda de Mol, maar zit dat er eigenlijk wel in?

‘Komt niet terug’

Eén ding is zeker: Fout Maar Goud komt niet meer terug, denkt kijkcijferexpert Tina Nijkamp. “Pas op plek zestien met slechts 574 duizend kijkers de laatste aflevering Fout Maar Goud met Chantal Janzen. Denk niet dat er vervolg op komt: te lage kijkcijfers en het veroorzaakt een dip in de programmering”, weet ze.

De premisse is ook gewoon slecht, aldus Tina. “Het thema ‘guilty pleasures’ bestaat vooral in de hoofden van tv-bladen en radiomakers. Veel mensen vinden Glenn Medeiros met Nothing Is Gonna Change My Love For You gewoon een prachtig nummer en vinden dat in Het Foute Uur op de radio gewoon mooie liedjes langskomen.”

Koningsbrugge

Jeroen van Koningsbrugge was de winnaar op prime time met 1 miljoen kijkers (22 procent) voor Kamp Van Koningsbrugge. Direct erna kwam Dit Was Het Nieuws uit op 916 duizend kijkers (20 procent).

SBS 6 pakt dankzij Vandaag Inside (717 duizend en 16 procent) zilver op prime time, en pas daarna volgt RTL 4 met Chantal Janzen.

De andere meest bekeken titels op prime time waren NPO 2’s Nieuwsuur (571 duizend en 13 procent), NPO 3’s KVW (551 duizend en 11 procent) en SBS 6’s Het Roer Om (504 duizend en 11 procent).

Kijkcijfers

De kijkcijfers van donderdag 20 oktober 2022 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.664.00001. NPO1 / 23.4%
02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.165.00002. RTL4 / 16.8%
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.139.00003. SBS6 / 9.9%
04. EenVandaag (NPO1) 1.103.00004. NPO2 / 8.6%
05. Kamp Van Koningsbrugge (NPO1) 1.028.00005. Vero / 7.3%
06. De Avondshow met Arjen Lubach (NPO1) 935.00006. NPO3 / 4.7%
07. Dit was het nieuws (NPO1) 916.00007. RTL5 / 4.6%
08. RTL Boulevard (RTL4) 883.00008. NET5 / 3.7%
09. Vandaag Inside (SBS6) 717.00009. RTL8 / 3.3%
10. Editie NL (RTL4) 712.00010. RTL7 / 2.4%
11. Op1 (NPO1) 705.00011. ESPN2 / 1.4%
12. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 703.00012. ESPN / 1.4%
13. Met het mes op tafel (NPO2) 693.00013. Discov / 1.2%
14. Jinek (RTL4) 624.00014. Paramount / 1.0%
15. Arsenal – PSV (Vero) 616.00015. FOX / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 36,7%
02. RTL Nederland 27,9%
03. Talpa TV 21,5%

Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Tijd voor MAX (563 duizend), Khalid & Sophie (562 duizend), Hart van Nederland (553 duizend), Shownieuws (337 duizend), HLF8 (226 duizend), Een jaar van je leven (223 duizend) en Lingo (156 duizend).

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Is Chantal Janzen al die jaren misschien een beetje overschat als tv-belofte?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Groeit Jan Versteegh ooit uit tot een A-ster?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen