Robert ten Brink flopt op RTL 4: ‘Au, hier gaat hij slecht van slapen’

Het zeldzame uitstapje van Robert ten Brink buiten zijn tv-klassiekers All You Need Is Love en Weekend Miljonairs om is geen succes. “Au, au, au. Dit is de laagste RTL 4-score in maanden!”

Robert ten Brink © RTL

Robert ten Brink is op de buis met een gloednieuw tv-programma: Opvoeden Doe Je Zo. Het is iets heel anders dan hij normaal gesproken doet en de kijker lijkt dat niet te pikken. De eerste aflevering trok gisteren niet meer dan 467 duizend kijkers (11 procent marktaandeel) naar RTL 4, een buitengewoon teleurstellende score.

‘Au, au, au!’

Televisiekenner Tina Nijkamp, die jarenlang aan het roer stond van SBS 6, vindt het sneu voor Robert. “Au, au, au. Het nieuwe programma van Robert ten Brink is wel heel slecht bekeken en flopt. Ook in de commerciële doelgroep 20 tot 54 jaar scoort het ver onder gemiddeld met 14,6 procent.”

Geen enkel ander RTL 4-programma scoorde gisterenavond zo’n laag marktaandeel in de commerciële doelgroep, legt Tina uit. “Het is ook het laagste marktaandeel op prime time voor RTL 4 in maanden. Dit wordt een lange zit voor RTL 4 en ook voor Robert. Het programma klopt ook niet.”

Wat is er mis?

In Opvoeden Doe Je Zo duikt opvoedcoach Anne-Marie Stevens in verschillende opvoedstijlen bij diverse gezinnen thuis. Een slecht format, vindt Tina. “Oef. Wat was dit een tenenkrommend programma. Belerend maar vooral ook niet kloppend. Denk dat Robert, die sowieso al weinig nieuwe titels doet, hier heel erg slecht van slaapt.”

Ze vervolgt: “De verschillende ‘opvoedstijlen’ zijn duidelijk bedacht door de redactie en niet wetenschappelijk onderbouwd, want waarin verschilt een open minded opvoeding van een gedisciplineerde opvoeding en van een regelvrije opvoeding? Elke ouder combineert toch sowieso van alles? En waarom elkaar beoordelen? Klopt niet.”

Robert vernederd

Robert is flink vernederd door de concurrentie. Maar liefst drie programma’s deden het gelijktijdig beter: NPO 1’s Opsporing Verzocht (929 duizend en 22 procent), SBS 6’s URK! (635 duizend en 15 procent) en NPO 2’s Krabbé Zoekt Kahlo (590 duizend en 14 procent).

De winnaars om half tien waren We Zijn Er Bijna met 1,4 miljoen kijkers (31 procent) op NPO 1, Vandaag Inside met 811 duizend kijkers (19 procent) op SBS 6 en Jinek met 754 duizend kijkers (22 procent) op RTL 4.

Kijkcijfers

De kijkcijfers van dinsdag 30 augustus 2022 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.580.00001. NPO1 / 23.2%
02. We zijn er bijna (NPO1) 1.388.00002. RTL4 / 19.4%
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.213.00003. SBS6 / 12.1%
04. Opsporing Verzocht (NPO1) 929.00004. NPO2 / 8.6%
05. RTL Boulevard (RTL4) 867.00005. RTL5 / 4.6%
06. Journaal 18:00 (NPO1) 859.00006. RTL8 / 3.6%
07. Vandaag Inside (SBS6) 811.00007. NET5 / 3.5%
08. Jinek (RTL4) 754.00008. Vero / 3.3%
09. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 736.00009. NPO3 / 3.0%
10. EenVandaag (NPO1) 704.00010. RTL7 / 2.6%
11. URK (SBS6) 635.00011. Eurosp / 2.2%
12. Krabbé Zoekt Kahlo (NPO2) 590.00012. Discov / 0.9%
13. Op1 (NPO1) 579.00013. Paramount / 0.9%
14. Editie NL (RTL4) 559.00014. BBC / 0.8%
15. Journaal laat (NPO1) 551.00015. RTLZ / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 34,8%
02. RTL Nederland 31,2%
03. Talpa TV 19,5%

Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Nieuwsuur (463 duizend), Hart van Nederland (459 duizend), Ewout (347 duizend), Khalid & Sophie (340 duizend), Shownieuws (326 duizend) en HLF8 (278 duizend).

Kritische tweet

Een kritische tweet van Televizier-journalist Jef Willemsen:

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Kan Robert ten Brink (66) het niet beter bij de jaarlijkse kerstspecial van All You Need Is Love houden?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Denkt u dat de carrière van Thijs Römer voorbij is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen