Ruud de Langen: ‘RTL-top kan net zo goed MAX leiden’

Geplaatst op do 28 sep 2017 om 9:39

Ruud de Langen van mediabureau Mindshare is niet onder de indruk van het statement waarmee RTL reageerde op de storm van kritiek die tv-recensent Angela de Jong van het AD heeft veroorzaakt. Dat laat hij weten in dagblad Metro. De Langen, die met zijn bedrijf zendtijd inkoopt voor adverteerders, vindt dat RTL mooi weer speelt door te stellen dat het juist beter gaat dan vorig jaar. “Gegoochel met cijfers“, zegt De Langen, die zich als kenner van doelgroepcijfers niet voor de gek laat houden.

De Mindshare-directeur is goed op de hoogte van de kijkcijfers. “Wij spenderen jaarlijks miljoenen namens adverteerders op basis van kijkcijfers in doelgroepen. Als je maar genoeg schuift met tijdvakken dan kan je alles wel beter laten lijken. Feit is dat RTL van alle zenders de meeste jonge kijkers verliest.”

Jonge kijkers leveren meer geld op, maar met de huidige – wat oudere – directie gaat het trekken van jonge kijkers niet lukken, denkt hij. “Ik heb geconstateerd dat de mensen die RTL nu aansturen net zo goed Omroep Max zouden kunnen leiden.

Er moeten jonge mensen in de top die weten wat jonge mensen willen zien, vindt De Langen. Hij noemt opnieuw Giel de Winter van het YouTube-kanaal StukTV. “Dan loopt daar in het gebouw een jongen rond die snapt wat de nieuwe mediawereld inhoudt, die weet hoe het werkt en die kennis wordt dan niet gebruikt. Dat is zonde.

Het artikel ‘Giel van StukTV straks baas bij RTL?’ kunt u lezen op de Metro-site.

Lees ook:
Angela de Jong: ‘Erland Galjaard moet opstappen’ (twee weken geleden)
RTL 4 afgeslacht in AD: ‘Stuitend arrogante zender’ (vorige week)
Ook LINDAnieuws en Totaal TV kritisch over RTL 4 (vorige week)
Mediabureau adviseert RTL: ‘Ronald Molendijk eruit’ (vorige week)
Mediabureau Mindshare vindt RTL naar binnen gekeerd (vorige week)
Fons van Westerloo: ‘Misschien moet Erland eruit’ (vorige week)
NTR-baas Paul Römer: ‘RTL stort aan alle kanten in’ (vorige week)
Volkskrant vindt RTL mediaflop van de week (vorige week)
Angela Groothuizen schrikt van felle kritiek op RTL (vorige week)
Johan Derksen slacht RTL 4 en Erland Galjaard af (vorige week)
Shownieuws sabelt ‘stoute dandy’ Humberto Tan neer (vorige week)
RTL Boulevard behandelt RTL-kritiek Johan Derksen (vorige week)
Johan Derksen heeft geen spijt van kritiek op RTL (maandag)
‘Ronald Molendijk, we moeten er een eind aan breien’ (maandag)
Zwagerman: ‘RTL-probleem groter dan Galjaard en Tan’ (maandag)
Angela de Jong: ‘Niets gehoord van Erland Galjaard’ (maandag)
Jan Slagter-un pleit voor ontslag Johan Derksen (maandag)
Genee weigert Radio 10: ‘Heeft hij een spreekverbod?’ (maandag)
Beau verbaasd over RTL-kritiek: ‘Waar gaat het over?’ (maandag)
Wilfred Genee verdedigt VI: ‘Wij houden spiegel voor’ (maandag)
Ronald Molendijk walgt van ‘aanvallen’ op Galjaard (maandag)
Johan Derksen kreeg ‘schandelijke mail’ vanuit RTL (maandag)
Marianne Zwagerman: ‘RTL staat met rug naar kijker’ (dinsdag)
Paul de Leeuw steunt Johan Derksen in RTL-rel (dinsdag)
SBS 6 mag VI-beelden niet uitzenden van RTL (dinsdag)
Albert Verlinde: ‘Je mist tegengif bij RTL’ (dinsdag)
‘Emo-betoog Molendijk helpt Erland Galjaard niet’ (dinsdag)
Johan Derksen proeft ergernis in wandelgangen RTL (dinsdag)
Eindelijk reactie RTL: ‘We doen het beter dan vorig jaar’ (dinsdag)
Bridget Maasland geeft RTL-critici deels gelijk in BLVD (dinsdag)
Peter R. de Vries vindt Johan Derksen een Judas (woensdag)
Lucky TV helpt tv-zender in nood: ‘Stem af op RTL’ (woensdag)
‘Erland Galjaard moet naar Giel de Winter luisteren’ (woensdag)
Luuk verdedigt verlaat Boulevard-verslag over RTL-rel (woensdag)
NRC kijkt hele avond RTL: ‘Er is werk aan de winkel’ (woensdag)

Foto: RTL








34 Reacties op “Ruud de Langen: ‘RTL-top kan net zo goed MAX leiden’”


  1. Roel

    Weet nog hoe het RTL4-logo in het tv-scherm van mijn 94-jarige schoonmoeder stond gebrand…

  2. Anouk Smullers

    Ronald Molendijk weg alsjeblieft!! Droef toeter

  3. Meneer Kaktus

    Ik ben weer vader geworden!!

  4. NH

    De Botox gezichten moeten ruimte maken voor jong.

    Dat roep ik al maanden maar blijkbaar zijn de botox gezichten te arrogant om toe te geven.

  5. Pieter

    Wat jaren geleden ging het ook even slecht door vernieuwing bij RTL.
    Dus ze zijn doods benauwd om weer kijkers te verliezen, en houden vast aan ijzersterke formats met Linda en Robert

  6. De Leukste Thuis

    @Meneer Kaktus gefeliciteerd!!

  7. Jack Wolff

    Wat is er mis met een bedrijf dat zichzelf de vernieling in wil helpen? Vind ik het brood van Bakker Bob niet lekker, ga ik naar een andere granenjuwelier. Albert Heijn niet fijn, hallo Jumbo! Toegegeven, het aanbod op de Nederlandse televisietelevee is van een dergelijk bizar laag niveau dat het maken van een keuze eerder besloten ligt om de treurbuis al dan niet de deur uit te doen.
    Wat maakt het uit wanneer RTL Dinges ten ondergaat aan een club eigenpijperige geilneven die – ook zonder septum nasi niet kunnen incasseren? Het is een commercieel bedrijf. Gaat het over de kop door slecht management, fine. Staat er wel een ander op. Enige dat laakbaar genoemd mag worden is die vreselijke hulp-tv. Onder de noemer anderen te willen helpen, zelf scoren. Je zou er eens een goede advocaat naar moeten laten kijken of daar geen strafbaar randje aan zit.

    Daarbij heeft het ook wel iets schattigs om niet gehinderd door enige vorm van talent te moeten aanschouwen met welk gemak een bedrijf als Netflix of grote(re) internetsites de kaas van hun brood rukken.
    Geen leuker vermaak dan leedvermaak.

  8. NH

    Opnieuw veel te weinig kijkers voor RTL Late Night
    RTL Inteelt-BN’ers-vehikel nog maar nét in Kijkcijfer Top 25 van woensdag

    http://media.tpo.nl/2017/09/28/opnieuw-kijkers-rtl-late-night/

  9. NH

    Niemand wil nog naar RTL Late Night kijken
    Heel Holland is arrogante BN’ers, ‘experts’ en aanprijzen inteelt-RTL-programma’s zat

    http://media.tpo.nl/kort-nieuws/2017/09/27/rtl-late-night-valt-uit-kijkcijfer-top-25/

  10. Ray

    Ja, wat is het nou?
    Moeten de zenders zich richten op de belangrijke doelgroep jongeren?
    Of moeten ze beseffen dat jongeren alleen nog maar YouTube kijken en dus niet meer interessant zijn voor lineaire media?
    Of zitten we in een fase waarin eigenlijk niemand echt weet waar we nou mee bezig zijn?

  11. David

    Ik kijk ook heel anders naar RTL LN tegenwoordig. Ik let alleen nog maar op Humberto. Met de Kerst is het klaar…

  12. sammy

    gisteravond een keertje rtl boulevard
    wat een dom gel.l, echt voor eencelligen
    niks geen inhoud,
    en wat een stelletje kneuzen achter die desk,
    en zou die luuk echt menen wat ie zegt?
    ik vind t echt nog een knulletje,net uit de po.pluiers,
    en totaal geen uitstraling,
    en dan die vreselijk lange reclame”s
    en dan vooral voor rtl
    kijk NOOIT MEER,

  13. X

    Ik beweerde gisteren nog hier dat ik RTL4 een ouderenzender vind en dat werd afgedaan als onzin. Zo zie je maar weer….

  14. Theresa

    Los van RTL, ook het begrip BN’er ligt onder vuur. Mensen zijn een beetje moe van mensen die zich als merk gedragen, mensen bevoogdend toespreken, alleen maar deugen en alles beter weten. De echtheid is een beetje zoek en mensen willen dat terug.

  15. caesar

    Ray (10.16). Volgens mij sla je de spijker op z’n kop

  16. Taco

    Heey wat zie ik daar,hebben ze vd vorst een baard gegeven? Hahahaha.

  17. zo maar

    Feit is dat RTL dat ook al 2 jaar weet, ver voordat iedereen daarover begon. RTL is nu eenmaal de zendergroep die het meest verliest aan non-lineair kijken. Maar de cijfers die van de week naar buiten kwamen zijn ook een feit: In de voor RTL belangrijke doelgroep scoort men met RTL4 bijna gelijk en over de hele zender groep genomen 1,5% minder dan 2016. En 2016 was 0,1% minder dan 2015. Dat is een redelijke prestatie in aanmerking nemende dat de RTL groep inderdaad het grootste slachtoffer is van non-lineair kijken. Als mijnheer de Langen voor zijn adverteerders inkoopt, doet hij dat voor die doelgroep nog steeds bij RTL (feit). Maar de Langen wil zich ook bemoeien met de inhoud en daar neemt niemand hem serieus, bij welke zendergroep dan ook. Dat kan hij niet goed hebben.

  18. really

    Zelfs mijn móeder kijkt geen RTL4 meer.

  19. Ron

    Eens met Ruud de Lange. Gegoochel met cijfers, dat is het precies. Het je er lekker makkelijk vanaf maken. Maar zo zit de wereld niet elkaar. De kijkcijfers zijn keihard en laten toch een ander beeld zien.

  20. Tim

    Het aantal jongeren wordt procentueel steeds minder dus focussen op jongeren is niet echt de oplossing.

  21. Panda

    De jongere doelgroep bedienen op tv is niet de toekomst. Weet deze meneer van Mindshare dat nou nog niet? En het geld zit juist bij de generatie die nu wat ouder wordt. Die minder star zijn in merkenkeuze, die op reis gaan, auto’s kopen, klaar zijn met hun hypotheek… RTL moet zich JUIST op tv richten op een iets oudere doelgroep. En online met hun MCN en Videoland op de jongere kijker.

  22. robb

    Neem Robert ten Brink dat kan zo naar Max met nog meer kijkers,dat is toch geen tv waar jongeren op zitten te wachten ,hij krijgt weer een contract voor 3 jaar .

  23. Freek

    Het leeftijds argument is een beetje flauw.
    Aangezien Ruud de Langen ook geen 20 meer is.
    Het gaat om ideëen en creativiteit. Het standaard Youtube filmpje zijn ‘prank’ filmpjes.
    Mijn kinderen kijken 30 minuten naar een 16-jarige die voor zijn camera Pokemonkaartjes uitpakt! Dat kan op Youtube, maar op tv gaat dat niet werken.
    Daar kun je niet echt een tv-zender mee vullen.

    Laten we beginnen met minder BN-er gevulde programma’s en ego-formats: Jan wordt vader, Sophie krijgt eerste botox…..enzovoorts.

  24. Eindregie

    Vanwaar dat Ruud de Langen iedere keer Giel de Winter (van het YouTube kanaal Stuk TV) opvoert ? Om Stuk TV iedere week een half uurtje te laten vullen op RTL 5 ? Ergens rond 23.30 uur ? Of heeft Giel de Winter opeens het antwoord op alle problemen van RTL ?
    De slag om de kijker is allang verloren: Je betaalt een beetje extra per maand en je hebt de keuze (On Demand) van wat je wilt zien. Of het nu een serie, film of sportwedstrijden gaat. Net zoals in een supermarkt. Niks mis mee.

  25. PremH

    Ruud de Langen is ook niet serieus te noemen. Jongeren kijken geen tv meer en dus zou rtl moeten verjongen??
    Nee. Mediabureaus en inkopers moeten andere (oudere) doelgroepen interessant gaan vinden. Veertigers kijken nog volop naar tv en zijn nou niet bepaald nog Omroep Max.
    En Stuk TV trekt vooral meisjes tot 20 jaar. Leuk voor YouTube maar totaal niet geschikt voor tv. Hou dus op met die Giel aub.

  26. Johny Camaro

    Blonde brouwtjes zijn belangrijk RTL

  27. Otto Groeneveld

    Laten we even realistsich blijven en kijken naar de cijfers. RTL is net als de PvdA trekken aan een dood paard.

  28. Tim

    Zowel RTL als Ruud de Langen realiseren nog niet dat reguliere TV-zenders een aflopende zaak zijn en straks iedereen Netflix, YouTube, etc. kijkt.

  29. de chinees

    Nou, gelukkig leidt RTL-top niet Max. De programma’s zouden een heel stuk slechter worden!

  30. echtwaar

    helemaal met de chinees eens.

  31. robb

    Otto Groeneveld ze komen alle twee weer terug let maar op.

  32. Bart

    Jongeren willen echt nog wel normaal tv kijken. Series en ook wel programma’s, realitygames en evenementen etc. Maar kijk eens waar een jongeren als RTL5 mee gevuld is. Daar gaan ze niet naar kijken. Net als NPO3 wat ook al jaren pretendeert het jongerenkanaal van de NPO te zijn maar het niet is.

  33. ano@niem.nl

    Wanneer het niet goed gaat begint men altijd over de doelgroep.Daar klopt geen moer van. RTL was sinds jaar en dag de familiezender voor jong en oud.
    Welke gek besloten heeft dat RTL opeens alleen voor een bepaalde leeftijdsgroep is die is niet goed bij zijn hoofd.

  34. Bart Wijnen

    Het heeft niet zoveel zin om je als tv zender te richten op de doelgroep jongeren.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.