Eindelijk reactie RTL: ‘We doen het beter dan vorig jaar’

Geplaatst op di 26 sep 2017 om 18:53

Lange tijd hulde RTL 4 zich in stilzwijgen, maar nu komt het station alsnog met een reactie op de storm van kritiek op RTL die is ontstaan na de RTL-haatcolumn van Angela de Jong. De zender laat weten dat ze het eigenlijk veel te vroeg in het seizoen vindt om conclusies te trekken. “Het nieuwe televisieseizoen is krap vier weken bezig. Ondanks dat iedereen ons graag tot uitspraken verleidt, is het echt te kort dag om de balans op te maken en conclusies te trekken“, is te lezen in een statement van RTL.

De massale kritiek op RTL spitst zich vooral toe op de lagere kijkcijfers van de lineaire zenders en de egomania bij gezichtsbepalende programma’s als RTL Boulevard. Zelfs Johan Derksen heeft zich achter die kritiek geschaard. Gelukkig erkent RTL de vrijheid van meningsuiting in ons land. “Iedereen heeft recht op zijn mening en is vrij om die te uiten. Wij gaan echter niet op elk individueel standpunt reageren.”

Wel willen we de feiten op een rij zetten: RTL 4 doet het tot nu toe met 18,4 procent marktaandeel (in 2016 17,5 procent) beter dan vorig jaar in de voor ons relevante commerciële doelgroep van 20-49 jaar. De zendergroep staat in z’n totaliteit op 31,4 procent (in 2016 33 procent). Naast de resultaten op de zender kijken we tevreden naar de groei die we realiseren op Videoland en RTL MCN.”

Herkent RTL zich dan helemaal niet in de kritiek? “Er kunnen zeker zaken beter en daar werken we met elkaar natuurlijk hard aan. Dat is de dagelijkse realiteit van een mediabedrijf en wat ons betreft een proces voor achter de schermen. Elke nieuwe programmering heeft tijd nodig om zich te ontwikkelen en daar geloven we in.”

Net als de koers die we met RTL hebben ingezet om onze merken breder neer te zetten op al onze platformen, zoals Meisje van Plezier op RTL 4 en Videoland. En de balans tussen beproefde succesnummers en totaal nieuwe programma’s op onze zenders.

Lees ook:
Angela de Jong: ‘Erland Galjaard moet opstappen’ (twee weken geleden)
RTL 4 afgeslacht in AD: ‘Stuitend arrogante zender’ (donderdag)
Ook LINDAnieuws en Totaal TV kritisch over RTL 4 (donderdag)
Mediabureau adviseert RTL: ‘Ronald Molendijk eruit’ (donderdag)
Mediabureau Mindshare vindt RTL naar binnen gekeerd (vrijdag)
Fons van Westerloo: ‘Misschien moet Erland eruit’ (vrijdag)
NTR-baas Paul Römer: ‘RTL stort aan alle kanten in’ (vrijdag)
Volkskrant vindt RTL mediaflop van de week (vrijdag)
Angela Groothuizen schrikt van felle kritiek op RTL (vrijdag)
Johan Derksen slacht RTL 4 en Erland Galjaard af (zaterdag)
Shownieuws sabelt ‘stoute dandy’ Humberto Tan neer (zaterdag)
RTL Boulevard behandelt RTL-kritiek Johan Derksen (zondag)
Johan Derksen heeft geen spijt van kritiek op RTL (gisteren)
‘Ronald Molendijk, we moeten er een eind aan breien’ (gisteren)
Zwagerman: ‘RTL-probleem groter dan Galjaard en Tan’ (gisteren)
Angela de Jong: ‘Niets gehoord van Erland Galjaard’ (gisteren)
Jan Slagter-un pleit voor ontslag Johan Derksen (gisteren)
Genee weigert Radio 10: ‘Heeft hij een spreekverbod?’ (gisteren)
Beau verbaasd over RTL-kritiek: ‘Waar gaat het over?’ (gisteren)
Wilfred Genee verdedigt VI: ‘Wij houden spiegel voor’ (gisteren)
Ronald Molendijk walgt van ‘aanvallen’ op Galjaard (gisteren)
Johan Derksen kreeg ‘schandelijke mail’ vanuit RTL (gisteren)
Marianne Zwagerman: ‘RTL staat met rug naar kijker’ (vandaag)
Paul de Leeuw steunt Johan Derksen in RTL-rel (vandaag)
SBS 6 mag VI-beelden niet uitzenden van RTL (vandaag)
Albert Verlinde: ‘Je mist tegengif bij RTL’ (vandaag)
‘Emo-betoog Molendijk helpt Erland Galjaard niet’ (vandaag)

Johan Derksen proeft ergernis in wandelgangen RTL (vandaag)

Foto: RTL








41 Reacties op “Eindelijk reactie RTL: ‘We doen het beter dan vorig jaar’”


  1. Marly van der Velden Lover

    al met al is er niets aan de hand bij rtl 4, late night, Boulevard Voetbal inside alles kan gewoon zijn gang gaan

  2. Maoam

    De kritiek richt zich voornamelijk op programma’s en de desbetreffende collega’s in die programma’s die het beduidend minder doen dan voorheen.

  3. Ron

    Daar was de te verwachte reactie van RTL. Er wordt even met wat cijfertjes en wat doelgroepen en marketing termen gesmeten en daar is dan alles mee gezegd. ‘Iedereen dronk een glas, deed een plas en alles bleef zoals het was’…

  4. Niels777

    Vrijheid van meningsuiting behalve bij Boulevard

  5. Laurens

    Door de filmrechten die ze kwijt zijn, zal het marktaandeel van de RTL-group flink lager zijn. Zonde!
    Wel een kleine opsteker dat het marktaandeel van 4 nog redelijk oké is. Maar hoe was het marktaandeel van 2015? Volgens mij hoger…

  6. Fox Mulder

    Aldus de ‘Saïd al-Sahaf’ van Hilversum.

  7. PA-V-H

    De RTL sekte heeft met cijfers gegoocheld om de waarheid te verbloemen.

    Slaap gerust verder

    zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

  8. Bart

    Dit is precies de arrogantie waar de kritiek over gaat.

  9. Kees

    @Bart als dat de arrogantie is dan kunnen wij gelijk over de arrogantie van de NPO en SBS beginnen

  10. Mieke

    Het gaat over altijd dezelfde mensen een grote kliek geef daar antwoord op ipv kijkcijfers die dalen toch wel met deze zelfingenomen ego’s en praat/spel programma’s of willen ze het niet snappen …..

  11. aammehoela

    Kijkcijfers gisteravond voor Late Night waren gewoon dramatisch te noemen. Komende 3 avonden voetbal op de tv, dus zal het enkel (zoals zo vaak) de vrijdagavond zijn dat dit programma scoort. Maar niets aan de hand dus………..

  12. frans

    ..zegt Bridget…..

  13. TL

    Bridget leek een tikje overspannen vanavond in RTL Boulevard…

  14. Bart

    @Kees Ik wil ook zeker niet zeggen dat men bij NPO en SBS niet arrogant is. Alleen de kritiek is nu op RTL. Misschien moet je even de column en de reactie van Angela de Jong daar weer op even lezen en bekijken. Wat ze zegt is namelijk wel degelijk aan de hand hij RTL4. En ook bij de andere zenders. Het is te veel van het zelfde en met te veel de zelde gezichten. De kijkers zijn weer toe aan amusement en andere programma’s met onbekende Nederlanders. Zojuist werd het in Boulevard behandeld en men begrijpt de kritiek maar deels. Bridget haalde nog even Oh wat een jaar aan wat i.p.v. Ik Hou van Holland komt en bestempeld dat als een nieuw programma. Om er vervolgens aan toe te voegen, ja maar het is met 2 teams met teamcaptains etc. Dat is dus niet nieuw maar gewoon Ik Hou van Holland maar dan met als thema een bepaald jaar i.p.v. Nederland. En eigenlijk zijn Alles Mag op vr,za en zo en De Jongens tegen de meisjes het zelfde programma met een ander thema. De talentenjachten en de hulpprogramma’s zijn ook te veel van het zelfde. Continu schuiven de zelfde gezichten aan. Daar moet men gewoon mee ophouden.

  15. Bart

    @Kees En Humberto moet gewoon weg bij RTL late night.

  16. Mario

    jammer nog steeds doelloze programma’s, ook in de winter.

  17. Realiteit

    Er wordt soms wel erg simpel naar de kijkcijfers gekeken door de bezoekers van deze site. Als je kijkt naar de doelgroep 6 jaar en ouder dan gaan er bij alle zenders (behalve die met heul ouwe kijkers zoals Max) elk jaar kijkers weg door het non lineaire kijken. Dus ook bij de NPO en SBS. Dat sommige programma’s bij de NPO nog bijna onveranderd hoog scoren heeft te maken met de erg oude doelgroep die nog nauwelijks non lineair kijkt.. Als je zendergroepen wilt vergelijken dan moet dat dus doen op dezelfde doelgroep om de machtsverhoudingen te peilen. In die zin is RTL in de doelgroep kijkers van 20-49 jaar onveranderd sterk. SBS heeft qua imago t tij mee maar scoort nog net zo slecht als een paar jaar geleden . Check t zelf maar even. Ik vrees dat het gebash
    van RTL voorsl te maken heeft met de grote aversie tegen Galjaard cs.

  18. A.Zijn

    Inderdaad een uitgebreide reactie Luuk Ikink, maar totaal nietszeggend. Dat kan in eerste instantie allemaal best wat toegankelijker. Maargoed dat geldt voor veel meer bedrijven. Onvoorstelbaar dat daar niks mee wordt gedaan.

  19. Bart

    @realiteit Het is schandelijk dat RTL met een reactie over cijfertjes aan komt zetten. Het gaat er om men de kritiek erkent en daar iets mee doet. Natuurlijk is het een commercieel bedrijf en moet er geld verdiend worden maar RTL brengt de programma’s alsof ze het allemaal voor de kijkers doen. Terwijl het aanbod is gewoon veel te mager. Kijk eens naar hoe RTL5 is uitgekleed de afgelopen jaren. RTL4 liep 10 jaar geleden en daarvoor voorop met nieuwe programma’s en een gevarieerd aanbod. Nu lijkt het er op dat het ze niet uitmaakt als het maar beweegt. Het lijkt er op dat Erland Galjaard de programmering gewoon even in elkaar flanst de afgelopen jaren. De prime-time herhaling van Story of my Life morgenavond, de zomer en feestdagen programmering zijn daar mooie voorbeelden van. Zou Erland zelf ook naar RTL4 kijken? Ik denk van niet. Hij lacht er om.

  20. Bart Wijnen

    RTL hoeft niks te erkennen of ergens iets aan te doen. Het is een commercieel bedrijf dat volgens plan dat hen het beste lijkt geld verdient. Als het persbericht voor RTL de waarheid is, wie zijn wij om daarover te zeiken. Kijk gewoon naar de programma’s of media waarnaar je wilt kijken en verspil geen energie aan negativiteit en vuilspuiterij. Daar heeft niemand wat aan.

  21. KIP

    Vertel dan ook dat de kijktijd met 15% is afgenomen in 2 jaar in de doelgroep 20-49. Liegen met statistieken. Het aantal tv-abonnementen bij kabelaars daalt gestaag.70 miljoen minder naar tv dit jaar.Als je als niet sportzender (OS)een derde van je winst verliest, dan ben je wel in paniek. Op de overige 920 miljoen advertentiegeld wordt nog gejaagd door Apple, Netflix, Amazon en Google.

  22. animo

    BIJ boulevard denken ze dat tegen kinderen praten wat een slap verhaal ,Peter R vergeleek een gast bij zomer gasten met een deelnemer van een speletje dan is Johan toch meer een man waar hij voor staat.

  23. Bart

    @Bart Wijnen Het gaat ee bij bedrijven om dat er geld verdient word maar er mag wel wat meer gekeken worden naar wat de kijker wil zien en de variatie. Met de kritiek die er is zal men toch iets moeten want dan anders kan Erland Galjaard gewoon vertrekken.

  24. PIETER

    de doelgroep cijfers 20-49 zijn voor RTL 4 wel gedaald,Erland kijkt niet naar kijkcifers
    maar ook niet naar andere mediasites en natuurlijk wordt alles met een roze bril
    in alle raporten weergegeven om de adverteerder gerust te stellen

    Eerlijk zijn heren , en erken je verlies!

  25. Bart Wijnen

    @Bart RTL is er uiteraard ook bij gebaat dat er zoveel mogelijk kijkers afstemmen. Maar ze houden er ook gewoon hun eigen filosofie op na op welke manier dat bereikt wordt. Je kunt niet elke dag megaproducties uitzenden. Dat is niet te betalen en daarmee ben je evenmin continu succesvol. Het is de kunst om met gelimiteerd budget op elke dag publiek te trekken dat groot genoeg is. Niemand kijkt elke dag naar dezelfde zender en moet je elke dag op een andere manier met een ander ‘thema’ je kijkers trekken.

  26. Ron

    @Bart: Was te verwachten dat RTL met cijfers zou gaan schermen in bepaalde doelgroepen. Dat is al net zo voorspelbaar als al die BN’ers die hun programma’s opduiken…
    Ik ben wel benieuwd naar de vervolg column van mevrouw de Jong deze week. Ongetwijfeld zal ze deze laffe reacties van de RTL directie en de reactie vanavond in Boulevard weer vilein afserveren.
    Overigens zeer geestige Lucky TV vanavond in DWDD. Goud!

  27. 砂漠のキツネ

    RTL komt altijd met cijfers in die doelgroep.

    FEIT:

    Het aandeel is hoger dan zelfde periode vorig jaar.

    Kunnen al jullie haters weer lekker een leven zoeken.

    De enige die goochelde met cijfers was SBS die opeens van 20-49 naar 20-54 ging. Omdat hun enige topper Hart van NL massaal door oudjes bekeken werd.

  28. hugo

    @ 21.47: over welke cijfers beschik je? Laatst zei een inkoper van reclamezendtijd, dat RTL4 juist heeft ingeleverd in de belangrijkste doelgroep en hij betaalt de SKO wel voor de cijfers die zijn uitgesplitst naar leeftijd, inkomen, etcetera. Graag uitleg en bij voorbaat dank.

  29. Bart

    砂漠のキツネ Maar wat kan het jou als kijker schelen dat de cijfers goed zijn?

    @Bart Wijnen Je hoeft ook niet elke dag groots uit te pakken. Alleen met de programmering van nu steeds maar weer de zelfde gezichten maakt RTL zich er wel heel makkelijk vanaf. Overigens doen de andere zendergroepen dat ook maar bij RTL valt het extra op. RTL4 en ook 5 moeten weer een beetje terug naar dat gevoel wat ze uit straalden in de jaren 90 en 00’s. Dan worden die kijkcijfers en marktaandelen nog hoger. De kijker moet zich weer herkennen in RTL4. Men staalt nu uit dat de kijker hen niet interesseert en tv maakt met het eigen clubje. De kijker ziet vooral dat het onderling gezellig is en klikt. Ons kent ons. Eigenlijk het zelfde wat er een aantal jaren geleden bij 3FM gebeurde en wat er daar nog steeds aan de hand is.

  30. ik reageer ook ff...

    @ Bart,

    Ik denk eerder dat het andersom is… Wat kan het RTL die kijker schelen? In grote lijnen natuurlijk wel maar verder niet. Het is gewoon een bedrijf met kosten en omzet waar winst gemaakt moet worden en dat gaat over de rug van de kijken en niet voor de kijker… Klein nuanceverschil ;-)

    Voor jou was het gevoel van de 90’s en 00″s misschien herkenbaar maar jij bent ook ouder geworden en hebt inmiddels een andere behoefte aan tv dan toen. Dat geldt voor iedereen. Wat toen werkte werkt nu niet meer want de wereld zit nu anders in elkaar…. Internet, on demand kijken, veel meer aanbod, etc

  31. Bart

    @ik reageer ook ff Maar in die behoefte slagen ze dus niet gezien de vele kritiek. Angela de Jong en Johan Derksen hebben gelijk.
    Daarbij zijn de kijkers overal die bn’rs bij spuugzat. Niet alleen ik hoor. Het is een verdienmodel voor bekende Nederlanders geworden. De enigen die dat om zeep kunnen helpen zijn de zenders en de producenten. Gewone onbekende Nederlanders met hier en daar eens een programma met bekende Nederlanders.
    De mensen blijven ook dan kijken hoor. Het worden er zelfs meer. Totale onzin wat Peter R vanavond zei.

  32. 砂漠のキツネ

    @Bart dat jaren 90 gevoel is ouderwets.

    In de jaren 90 hadden we minder zenders je kon nog niet streamen/downloaden/video on demand.

    Dus je had geen keuze behalve de TV.

    Het is 2017 nu… niemand blijft nu nog speciaal thuis om een TV programma te kijken. Je kijkt het terug en live TV kijken doen je ook bijna alleen bij grote evenementen zoals sport ofzo.

    Je kijkt tegenwoordig naar wat je wilt wanneer je het wilt. Lineare TV is niet meer zo belangrijk als vroeger.

    Dat is de reden dat kijkcijfers veel lager zijn dan in de jaren 90 en begin 2000. Dat zie je duidelijk bij RTL en SBS en nu nog wat minder bij de NPO omdat de NPO vooral oudere kijkers heeft die vasthouden en de oude manier van TV kijken.

  33. Bart

    砂漠のキツネ Het kritiek gaat ook niet om de manier van tv kijken maar om de uitstraling van de zender en variatie aan programma’s en gezichten die nu niet geboden wordt en toen wel.

  34. 砂漠のキツネ

    Alsof dat bij SBS of NPO veel beter is.

  35. Bart oftewel Achmed

    Het kritiek moet zijn: de kritiek.
    Sorry. Ik nog niet zo goed zijn in Nedderlansj.

  36. Bart

    砂漠のキツネ Dat is bij de NPO iets beter. Bij SBS is dat ook het geval maar die hadden altijd een kleiner budget. Bij SBS programmeren al jaren met de gedachte dat als iets succes heeft bij een andere zender dat zij dan ook zo’n soort programma moeten hebben. Terwijl dat juist niet zo is. Dit nieuwe tv seizoen lijken ze dat voor het eerst een beetje te snappen.

  37. Panda

    Rtl reageert op zakelijke en afstandelijke wijze. In Boulevard wordt de kritiek gebagatelliseerd, waar Bridget heel voorzichtig iets mag erkennen. Overigens is de doelgroep 20-49 voor lineaire tv volledig achterhaald. Non-linear zal groeien, maar kan me niet voorstellen dat dit op een enkele uitzondering na het verlies aan kijkers goed maakt. Daarvoor is het product rtl xl gewoon te slecht. Videoland zit wel goed in elkaar maar moet echt nog groeien.

  38. 砂漠のキツネ

    Waarom zou je je iets moeten aantrekken van een verzuurde muts als Angela de Jong.

  39. Arie

    @砂漠のキツネ

    Vreet jij nog maar wat verzuurde sushi en ga in Nagasiki wonen, Jappenese Playmobilkop!

  40. ?

    Is deze site nou een TV of media blog?
    Media is namelijk iets meer dan TV alleen…………..

  41. Rik

    砂漠のキツネ Wat ben jij dom zeg!

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.