Marianne Zwagerman: ‘RTL staat met rug naar kijker’

Marianne Zwagerman heeft het idee dat de sterren van RTL het iets te gezellig met elkaar hebben, waardoor de kijker een beetje wordt vergeten. Dat vertelt ze in haar BNR-column. Het is dé reden waarom RTL nu zo onder vuur ligt, denkt Zwagerman. “Het is volgens mij de kern van het probleem bij RTL, de reden dat de kijkers afhaken: het is te veel een clubhuis waar het een beetje te gezellig is geworden. Zo’n restaurant waar het personeel met de rug naar de klanten toe samen lol staat te maken.

Zwagerman is geen fan van Johan Derksen (ze noemt hem een ‘rottende bananenschil’), maar is wel blij dat hij met zijn uitspraken wat teweegbrengt bij RTL. “Je zou willen dat er meer Johan Derksens werkten in het clubhuis dat RTL heet. Mensen die daar even een bommetje af laten gaan.”

En een bom die afgaat bij RTL is hard nodig, meent ze. “Niemand grijpt in, terwijl de winst in het eerste halfjaar van 2017 met 33 procent daalde.”

Ik hoop dat maar de nieuwe CEO van RTL een harde bezem heeft. Of een bommetje.”

Vooral RTL Boulevard wordt door critici gehekeld om het incrowd-sfeertje met steeds dezelfde deskundigen die zich licht verheven lijken te voelen boven de rest van Nederland.

De Zwagerman-column Clubhuis kunt u lezen op de BNR-site.

Lees ook:
Angela de Jong: ‘Erland Galjaard moet opstappen’ (twee weken geleden)
RTL 4 afgeslacht in AD: ‘Stuitend arrogante zender’ (donderdag)
Ook LINDAnieuws en Totaal TV kritisch over RTL 4 (donderdag)
Mediabureau adviseert RTL: ‘Ronald Molendijk eruit’ (donderdag)
Mediabureau Mindshare vindt RTL naar binnen gekeerd (vrijdag)
Fons van Westerloo: ‘Misschien moet Erland eruit’ (vrijdag)
NTR-baas Paul Römer: ‘RTL stort aan alle kanten in’ (vrijdag)
Volkskrant vindt RTL mediaflop van de week (vrijdag)
Angela Groothuizen schrikt van felle kritiek op RTL (vrijdag)
Johan Derksen slacht RTL 4 en Erland Galjaard af (zaterdag)
Shownieuws sabelt ‘stoute dandy’ Humberto Tan neer (zaterdag)
RTL Boulevard behandelt RTL-kritiek Johan Derksen (zondag)
Johan Derksen heeft geen spijt van kritiek op RTL (gisteren)
‘Ronald Molendijk, we moeten er een eind aan breien’ (gisteren)
Zwagerman: ‘RTL-probleem groter dan Galjaard en Tan’ (gisteren)
Angela de Jong: ‘Niets gehoord van Erland Galjaard’ (gisteren)
Jan Slagter-un pleit voor ontslag Johan Derksen (gisteren)
Genee weigert Radio 10: ‘Heeft hij een spreekverbod?’ (gisteren)
Beau verbaasd over RTL-kritiek: ‘Waar gaat het over?’ (gisteren)
Wilfred Genee verdedigt VI: ‘Wij houden spiegel voor’ (gisteren)
Ronald Molendijk walgt van ‘aanvallen’ op Galjaard (gisteren)
Johan Derksen kreeg ‘schandelijke mail’ vanuit RTL (gisteren)

Foto: BNNVARA

25 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Guido
oktober 1, 2017 20:25

Rick…klets niet zo dom. Je lijkt Zwagerman wel. RTL links? Want…? Het is een typisch VVD clubje , geld verdienen zonder aan je klanten te denken

Gast
Bart
september 26, 2017 18:53

Zelfs Linda durft er niet eerlijk over te zijn. Wanneer durft nou eens iemand zijn mond open doen over het merendeel van de slechte en goedkope troep waarmee Erland Galjaard komt. De zelfde koppen, te veel bn’rs en de zelfde koppen, teveel talentenjachten en teveel hulp en ellende tv. RTL5 de jaarlijks meer uitgekleede zender met een jong tintje. En het op RTL Telekids, VI en voetbalwedstrijden na totaal overbodige RTL7,8 en Z.

Gast
animo
september 26, 2017 14:24

Zij zegt wat ik altijd heb gedacht,zij maken samen een feestje en daar mogen wij naar kijken dit gaat al jaren zo in veel programmas ,rtl sterren mogen niet naar bv DWDD ze mogen alleen maar op eigen zender.

Gast
MW
september 26, 2017 12:59

RTL is er niet voor de kijker , maar voor de adverteerders.!!
************************************************

Gast
Pieter
september 26, 2017 12:41

@Bart Ender Dat is niet helemaal waar, ze zonden in de beginne toch leuke programma`s uit , maar ook RTL heeft te maken met produktie kosten
Een Nederlands programma maken met alle facilitare voorzieningen kosten een vermogen tegenwoordig , de tijd dat een programma, zoals Met liedjes het land in,
dat geproduceerd werd door Joop van de Ende voor 450.000 gulden per uitzending, is allang verleden tijd
De kosten zijn nu in Euro`s heel erg hoog, dus dat kan een zender die winst moet maken ook niet volhouden ! Vandaar de verschraling bij de com zender RTL,
Het kosten plaatje ter explotatie van de zender RTL NEDERLAND ,moet gewoon veel lager dan in de jaren 1990 om te overleven, want winst zit er haast niet in
dit jaar!

Gast
Pieter
september 26, 2017 12:10

Wordt hoog tijd voor een NPO4 een com. zender binnen de NPO organisatie met uitsluitend AMUSEMENT ,naar een idee zoals de BBC ook binnen haar organisatie een eigen com. heeft . Las ergens op een media site
dat ik niet de enige ben die zo`n plan oppert , wenselijk zou zijn om de reclame blokken wel voor en na een programma uit te zenden dus zonder onderbrekingen
RTL4 zal dat niet leuk vinden, maar zij hebben geen claim op 4
en als er ooit een NPO 4 , zou komen, dan heeft RTL 4 gewoon het nakijken!
dan maken ze er maar RTLN van!!

Gast
Bart Ender
september 26, 2017 11:42

RTL maakt al 27 jaren niets Ter Leering ende Vermaeck van de kijker, louter ter vermaeck van eigen personeel en adverteerders. De kijkcijfers registreren dit vlekkeloos.

Gast
X
september 26, 2017 11:30

Ron: Helemaal eens. Zijn zo rechts als wat. Dat blijkt wel uit hun debiele programma’s die het gepeupel dom moet houden. Dat zijn VVD praktijken.

Gast
de chinees
september 26, 2017 11:13

Vandaag weer geen geklets over Petel L. de Vlies?

Gast
Graaf Volkert
september 26, 2017 11:11

Als dit smerige wijf met haar rug naar mij zou staan, zou ik hem er nog niet in drukken.
Wat een gore ransaap.
Je zou er een ziekte van krijgen…

Gast
Ron
september 26, 2017 11:10

@Rick: RTL is helemaal niet links, ze zijn een beetje linksig geworden om credible over te komen, maar bijna de hele ‘sterrenstal’ stemt neo liberaal hoor. Dus het is allemaal zeer hypocriet.
Verder wel eens met Zwagerman, het is gewoon een gezellige vriendenclub die TV maakt. Dat is een hele tijd goed gegaan maar de kijker prikt er nu door heen, zo gaan die dingen. Tijd voor veranderingen.

Gast
anonymous
september 26, 2017 10:58

RTL is een te grote incest club geworden.

Gast
David
september 26, 2017 10:42

Dat incrowd-sfeertje is inderdaad verschrikkellijk…
Wat hebben ze het leuk met elkaar, schijtlollige kleuters zijn het…

Gast
Connie Kreukboven
september 26, 2017 10:33

Och, die meid moet ook nog even haar plasje over de RTL-problematiek doen hoor.

Gast
Pedante lul
september 26, 2017 10:30

Rtl is stuitend arrogant

Gast
Vincent
september 26, 2017 10:20

Even breder getrokken, dat was natuurlijk ook exact het probleem van 3FM. De gezelligheid onderling werd belangrijker dan de luisteraar.

Gast
De Leukste Thuis
september 26, 2017 10:15

@anonymous
Tue 26 Sep 2017 om 10:05

Ik zeg het wél graag: Ze heeft gelijk

Gast
anonymous
september 26, 2017 10:05

Ik zeg het niet graag maar ze heeft dit keer gelijk.

Gast
klara
september 26, 2017 10:04

‘RTL spreekt in boulevard wel van de dalende kijkcijfers ,maar als er door een ander op gereageerd wordt zijn ze boos en dan heeft Johan Derksen het gedaan ,hoe ziek is de organisatie Ze genoten ervan als het bij SBS slecht ging.( Beau met al z'”n missers !!!!!!) De echte ondergang van RTL gaat nu in .

Gast
Frans
september 26, 2017 10:04

Bridget e Lucky Link, die iedere dag denken dat ze wat negatiefs over Trump op het scherm moeten roepen…. stelletje zieligerds , en niet te vergeten die dikke van der Linden die van zichzelf denkt dat hij verstand heeft van politiek

Gast
PA-V-H
september 26, 2017 09:59

Zwagerman is geen fan van Johan Derksen (ze noemt hem een ‘rottende bananenschil’), maar is wel blij dat hij met zijn uitspraken wat teweegbrengt bij RTL. “Je zou willen dat er meer Johan Derksens werkten in het clubhuis dat RTL heet. Mensen die daar even een bommetje af laten gaan.”
—————————————————————————————–
Dikbil is de huichelaar in medialand

Gast
Weert
september 26, 2017 09:54

U SLAAT DE SPIJKER OP ZIJN KOP, ZO’N WINKEL IS HET GEWORDEN!

Gast
joseff
september 26, 2017 09:51

marianne heeft weer gelijk,
[mag alleen niet gezegd worden] t zijn allemaal deugmensjes,
och, nog een paar jaar,en je hebt geen tv meer,
mensen willen niet meer dit soort incest tv,

Gast
Remco
september 26, 2017 09:49

Haar column lijkt een mislukte poging om Youp van ’t Hek te evenaren.

Gast
Rick
september 26, 2017 09:47

Helemaal gelijk! RTL is een linkse elite grachtengordel club geworden!!

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen