‘Janine Abbring pakt 50 duizend euro, is dat imagoschade waard?’

Janine Abbring pakt met haar reclame voor de beleggingsbank Brand New Day zo’n 50 duizend euro, weet tv-expert Tina Nijkamp. “Is dat al die imagoschade wel waard?”

Janine Abbring © NPO

De tv-sterren van de NPO zijn allemaal lekker aan het graaien bij de beleggingsbank Brand New Day. Na Sander Schimmelpenninck en Özcan Akyol is nu Janine Abbring lekker haar zakken aan het vullen. Maar maakt de eindredacteur van Arjen Lubach het zo niet heel erg moeilijk voor haarzelf, haar collega’s en haar geliefde?

‘Het is vreemd’

Janine gebruikt de geloofwaardigheid die ze bij de NPO heeft opgebouwd om keihard te cashen en daarmee verlíest ze juist geloofwaardigheid. En in welke mate beïnvloedt zo’n lucratieve schnabbel de berichtgeving van Arjen? En brengt het haar partner Jeroen Wollaars, presentator van Nieuwsuur, niet in een ongemakkelijke positie?

De VPRO is niet blij met de schnabbel van Janine, maar kan het niet verbieden. Kijkcijferautoriteit Tina Nijkamp begrijpt het ongemak van de omroep goed. “Ik kan me voorstellen dat de VPRO denkt: nou ja, voor zo’n journalistiek iemand… Had je dit wel moeten doen? Het is natuurlijk ook wel vreemd”, vertelt ze in Tina’s TV Update.

‘Waarom toch?’

Tina sluit zich aan bij de Janine-critici. “Zelf vind ik het ook wel heel raar, want: waarom zou ze dit doen? Het is ook niet zo dat je er heel veel geld mee verdient. Ze heeft natuurlijk ook te maken met haar vriend Jeroen Wollaars, die Nieuwsuur presenteert, dus die kan ze ook nog in verlegenheid brengen.”

Ze vervolgt: “Bij Lubach nemen ze iedereen en alle banken altijd kritisch onder de loep en daar kan ze mee in de problemen komen. En zoveel geld levert het niet op. Ik heb begrepen dat een kleinere rol in deze commercial – er zijn ook rollen voor Eus en voor anderen – 30 duizend euro oplevert. Janine heeft een wat grotere rol.”

50 duizend euro

Hoeveel krijgt Janine voor die grotere rol? “Zij zit naar verwachting aan de 50 duizend euro voor deze spot. Mocht zij ook nog in print te zien zijn of op de abri’s, dan zal er nog wel wat geld bij komen. Eus staat ook op de site van Brand New Day en daar wordt dan natuurlijk wel extra voor betaald, maar zoveel geld is dat niet.”

Tina vervolgt: “Kijk, natuurlijk: het is an sich wel heel veel geld, maar als je ziet wat voor reputatie Janine heeft… Ze wordt gezien als goede journalist en heeft Zomergasten fantastisch gedaan en dan vraag ik me af of dat het geld wel waard is geweest, want haar marktwaarde zal hierna wel echt flink verminderen.”

Rapen gaar

Janine pakt 50 duizend euro, maar verliest aan de andere kant credibility. “Ze zal haar leven lang, elk interview weer, worden gevraagd waarom ze die spot heeft gedaan. Dan is het nog maar te hopen dat die bank niet in opspraak komt of negatieve publiciteit krijgt, want dan zijn de rapen natuurlijk helemaal gaar.”

Al met al staat de geloofwaardigheid van Janine nu ernstig onder druk door een reclamespotje, vindt Tina. “Het is volgens mij geen slimme zet van Janine Abbring.”

Mocht het uiteindelijk toch spaak lopen tussen Janine en de VPRO, dan kan ze altijd nog bij BNNVARA terecht. Daar hebben ze nog wel een leuk programma voor haar: Kassa.

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Vindt u het onverstandig dat Janine Abbring reclamegelden pakt?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen