Martine van Os en kamperende bejaarden hit onder jonge kijkers

Martine van Os en de kamperende bejaarden uit haar populaire programma We Zijn Er Bijna trekken opvallend veel jonge kijkers. “Het is de jongste score van de hele week voor NPO 1.”

Martine van Os © Janita Sassen/MAX

De seniorenomroep MAX levert traditiegetrouw veel kijkcijferhits af en de Martine van Os-show We Zijn Er Bijna is daar een van. Het programma was gisterenavond de grote winnaar om half tien met een mooie 1,2 miljoen kijkers (28 procent marktaandeel) op NPO 1. Een verrassend groot deel daarvan betreft jonge kijkers.

Jongste score

Kijkcijferkenner Tina Nijkamp is er behoorlijk verbaasd over dat de bejaardenreis van Martine zo in trek is bij de jonge medemens. “Martine van Os is de kijkcijferkoningin van de dag. En opvallend: het programma scoort heel erg goed bij de jongere kijker”, schrijft ze op haar kanaal.

Hoe goed dan? “In de commerciële doelgroep 20 tot 54 jaar scoort het maar liefst 18,7 procent. Dat is samen met Beste Zangers en Denkend aan Holland de hoogste en dus JONGSTE score van de hele week voor NPO 1.”

Slimste en B&B

Slechts één programma trok op prime time nóg meer kijkers dan Martine, namelijk De Slimste Mens met 1,6 miljoen kijkers (34 procent) op NPO 2. De top drie wordt afgemaakt door B&B Vol Liefde met 872 duizend kijkers (19 procent) op RTL 4. De datingshow was gisteren veelbesproken vanwege het valse gedrag van kandidaat Denise.

De andere meest bekeken titels op prime time waren SBS 6’s Vandaag Inside (712 duizend kijkers), NPO 1’s Het Echte Leven van de Britse adel (562 duizend) en SBS 6’s URK! met een gastoptreden van Patty Brard (547 duizend).

Niet in top 15

Andere programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Nieuwsuur (545 duizend), Shownieuws (468 duizend), Married at First Sight: Match or Mistake (447 duizend), Hoe Gaat Dat Bij Jullie Thuis (380 duizend) en 112 Vandaag (313 duizend).

De Shownieuws Zomereditie scoorde bovengemiddeld met een score van 213 duizend kijkers (6 procent), nog steeds geen vetpot.

Kijkcijfers

De kijkcijfers van dinsdag 23 augustus 2022 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. De Slimste Mens (NPO2) 1.618.00001. NPO1 / 22.4%
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.371.00002. RTL4 / 19.1%
03. We zijn er bijna (NPO1) 1.199.00003. NPO2 / 12.6%
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.132.00004. SBS6 / 11.8%
05. Ik weet er alles van junior (RTL4) 911.00005. RTL5 / 4.2%
06. Journaal 18:00 (NPO1) 900.00006. Vero / 3.8%
07. B&B Vol Liefde (RTL4) 872.00007. RTL7 / 3.5%
08. Op1 (NPO1) 801.00008. NET5 / 3.2%
09. RTL Boulevard (RTL4) 780.00009. NPO3 / 2.8%
10. EenVandaag (NPO1) 731.00010. RTL8 / 2.6%
11. Vandaag Inside (SBS6) 712.00011. Paramount / 1.0%
12. Hart van Nederland (SBS6) 678.00012. RTLZ / 0.9%
13. Editie NL (RTL4) 676.00013. Discov / 0.8%
14. Journaal laat (NPO1) 567.00014. BBC / 0.7%
15. Echte leven van de Britse adel (NPO1) 562.00015. FOX / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 37,8%
02. RTL Nederland 30,5%
03. Talpa TV 19,2%

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen