Renze Klamer scoort prima, maar: ‘Stop met zélf reclameblokje spelen!’

Renze Klamer is met prima cijfers van start gegaan op de late avond van RTL 4, maar er is ook kritiek. Hij begon gisteren namelijk producten van sponsors aan te prijzen. “Dit moet hij niet doen.”

Renze Klamer © RTL

De nieuwe talkshow van Renze Klamer, RENZE, is gisterenavond met 682 duizend kijkers (21 procent marktaandeel) van start gegaan op RTL 4. Hij kon zich geen betere lead-in wensen, want zijn programma begon direct na de kijkcijferhit Kopen Zonder Kijken. Daar keken 1,2 miljoen mensen (24 procent) naar. Op1 trok 719 duizend kijkers (24 procent).

Nette cijfers

Kijkcijferkenner Tina Nijkamp spreekt van ‘nette cijfers’. “Ongeveer 100 duizend kijkers minder dan Humberto vorige week maandag. Jammer dat RTL 4 het reclameblok meteen na Kopen Zonder Kijken had laten staan. Daardoor heeft Renze veel instroomkijkers gemist; wel heel belangrijk voor de eerste aflevering.”

Voor het eerst in zijn carrière moest Renze een reclameblok aankondigen en dat deed hij vol bravoure. “Het is natuurlijk mijn vuurdoop bij de commerciële televisie, dus ik dacht: weet je wat, dan kan ik het net zo goed gewoon voor de volle honderd procent omarmen, dus ik doe vandaag ook gewoon de reclames, of in elk geval een paar.”

‘Applausje voor Magnum!’

Een halve minuut na de start van het reclameblok verscheen Renze wederom in beeld. Hij begon reclame te maken voor producten van Axe en Magnum. “Ja, goed, nou, daar gaan we dan. Ik heb dit een beetje geleerd van de podcasts. We beginnen met Axe. Daar geloven we dat een van de sleutels tot aantrekkingskracht een onweerstaanbare geur is.”

De studio reageerde heel erg lauw op Renze’s reclameblokje. “Dit is de nieuwe Axe Epic Fresh body spray. Iemand, Henk Bleker? De volgende die deze uitzending mogelijk gemaakt is Magnum Almond Remix. Dat biedt dubbel zoveel chocoladegenot. Een applausje voor deze twee bedrijven!”

‘Renze, doe dit niet’

Kenners vinden dit onhandig van Renze. “Wow: experimentje! RTL doet (‘net als in podcasts’) live reclames in de talkshow Renze. Renze prijst producten aan in het reclameblok. Renze doet z’n best, maar z’n gasten aan tafel kijken héél ongemakkelijk. Benieuwd hoe lang dit blijft bestaan”, zegt NPO’s tv-kenner Ron Vergouwen.

Televizier-journalist Jef Willemsen: “Het idee gaat al terug naar de begindagen van de Amerikaanse televisie in de 50s. En die hadden het weer overgenomen uit het radiotijdperk. De vraag is of het je geloofwaardigheid als host van een serieuze (nieuws)talkshow ondermijnt… Zeker als je net begint.”

Wat denkt Jef er zelf van? “Het is allemaal niet handig. Hij probeert het leuk, losjes en laconiek te brengen maar dit moet je eigenlijk voor je eigen reputatie niet willen. Of regel een sidekick die de pitches en promo’s voor je doet.”

‘Niet handig’

AD-mediajournalist Marcus den Blanken: “Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo erg, wel omdat de knipoog duidelijk zichtbaar is. En bij Renze neemt niemand het hem denk ik kwalijk dat hij commercieel is gegaan. Dus kan het, wat mij betreft dan.”

Jef: “Sure. De vraag is of RTL het de andere drie late night hosts straks ook laat doen. Beau komt er met zijn charme vast mee weg, Humberto heeft er ook weinig moeite mee… Maar Eva? Benieuwd hoe dit experimentje verder gaat.”

Marcus: “Zal het niet een zomerdingetje zijn? Eva moet je het inderdaad niet laten doen. Die zit al niet zo lekker in de wedstrijd qua imago.”

Kijkcijfers

Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Familie Gillis (586 duizend), Shownieuws (468 duizend), Nieuwsuur (411 duizend), 112 Vandaag (362 duizend), Chateau Meiland (352 duizend) en Shownieuws Zomereditie (284 duizend).

De kijkcijfers van maandag 4 juli 2022 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.799.00001. NPO1 / 25.2%
02. Kopen Zonder Kijken (RTL4) 1.188.00002. RTL4 / 21.8%
03. MAX Vakantieman (NPO1) 1.145.00003. SBS6 / 10.0%
04. Half acht nieuws (RTL4) 981.00004. Eurosp / 6.4%
05. Journaal 18:00 (NPO1) 950.00005. NPO2 / 4.7%
06. De Avondetappe (NPO1) 931.00006. RTL5 / 4.1%
07. EenVandaag (NPO1) 827.00007. Vero / 3.4%
08. RTL Boulevard (RTL4) 735.00008. NET5 / 3.4%
09. Sportjournaal (NPO1) 721.00009. RTL7 / 3.2%
10. Op1 (NPO1) 719.00010. NPO3 / 2.5%
11. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 716.00011. RTL8 / 1.8%
12. Denkend aan Holland (NPO1) 695.00012. Discov / 1.4%
13. Renze (RTL4) 682.00013. BBC / 0.8%
14. Editie NL (RTL4) 672.00014. RTLZ / 0.7%
15. Hart van Nederland (SBS6) 634.00015. Paramount / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 32,4%
02. RTL Nederland 31,6%
03. Talpa TV 17,5%

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Renze Klamer: een aanwinst voor de late talkshow van RTL 4?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Denkt u dat de carrière van Thijs Römer voorbij is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen