Tv-actie voor Oekraïne trekt minder kijkers dan Boer Zoekt Vrouw

De tv-actie voor Oekraïne trok gisterenavond veel bekijks, maar was lang niet zo’n grote kijkcijferhit als Boer Zoekt Vrouw de avond ervoor. En dat terwijl tout bekend Nederland was opgetrommeld.

Chantal Janzen © NOS

De BN’ers waren gisteren massaal uitgerukt om tijdens de tv-avond ‘Samen in actie voor Oekraïne’ geld in te zamelen voor de slachtoffers van Poetins oorlog. Aan het eind van de avond werd duidelijk dat er verspreid over de hele dag meer dan 106 miljoen euro is opgehaald. Een mooi resultaat en ook de kijkcijfers zijn dik in orde.

Meeste kijkers via NPO 1

De tv-actie voor Oekraïne wist verspreid over drie zenders maar liefst 2,2 miljoen kijkers te bekoren. Het leeuwendeel keek via NPO 1, namelijk bijna 1,5 miljoen mensen (31%). RTL 4 volgt met 485 duizend kijkers (10%) en SBS 6 trok slechts 273 duizend kijkers (6%). Boer Zoekt Vrouw trok een avond eerder nog ruim 3 miljoen kijkers.

De meest bekeken alternatieven voor de Oekraïne-actie waren Hunted Into The Wild met 667 duizend kijkers (13%) op NPO 3, Nieuwsuur met 604 duizend kijkers (12%) op NPO 2 en Big Brother met 357 duizend kijkers (7%) op RTL 5.

Chantal en Wendy

De centrale presentatie van de tv-actie voor Oekraïne was in handen van Chantal Janzen. De gesprekken aan tafel werden gevoerd door Eva Jinek en Jeroen Pauw. Er bleek uiteindelijk ook een rolletje te zijn bedacht voor Wendy van Dijk. De organisatie had haar eigenlijk het liefst bij de Pools-Oekraïense grens willen hebben, maar dat ging niet door.

Actievoorzitter Kees Zevenbergen is blij met de 106 miljoen euro die is opgehaald tijdens de actiedag op radio en tv. “Vanaf 6.00 uur heeft de telefoon van het belpanel niet meer stilgestaan. Het toont aan dat deze humanitaire crisis iedereen raakt. Dat blijkt ook uit de vele emotionele verhalen van de mensen die belden.”

Kijkcijfers

Programma’s die de kijkcijfer top vijftien niet haalden zijn onder meer Hart van Nederland (452 duizend), First Dates (435 duizend), Shownieuws (388 duizend) en HLF8 (228 duizend).

De kijkcijfers van maandag 7 maart 2022 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.330.00001. NPO1 / 30.0%
02. Half acht nieuws (RTL4) 1.623.00002. RTL4 / 15.9%
03. Samen in Actie voor Oekraïne (NPO1) 1.474.00003. NPO2 / 8.1%
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.387.00004. SBS6 / 7.3%
05. EenVandaag (NPO1) 1.322.00005. NPO3 / 7.3%
06. RTL Boulevard (RTL4) 1.147.00006. RTL5 / 3.9%
07. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 890.00007. NET5 / 3.7%
08. Op1 (NPO1) 890.00008. Vero / 3.6%
09. Editie NL (RTL4) 749.00009. RTL7 / 2.2%
10. BinnensteBuiten (NPO2) 715.00010. RTL8 / 1.9%
11. Hunted into the wild (NPO3) 667.00011. BBC / 2.0%
12. M (NPO1) 656.00012. TLC / 1.6%
13. Tijd voor MAX (NPO1) 630.00013. Discov / 1.5%
14. Met het mes op tafel (NPO2) 608.00014. SBS9 / 0.7%
15. Nieuwsuur (NPO2) 604.00015. ESPN / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 45,5%
02. RTL Nederland 24,6%
03. Talpa TV 15,3%

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Heeft u de aanmoediging van BN'ers nodig om geld over te maken voor het goede doel?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen