‘Tv-viroloog Ab Osterhaus aandachtsgeil en geldbelust’

Ab Osterhaus is een beetje de Angela de Jong van de coronatijd: doet werkelijk alles voor een beetje airtime. Van Op1 tot Jinek tot Hart van Nederland: overal geeft hij zijn ‘deskundige’ mening. Zelfs 6 Inside zou hij niet hebben overgeslagen als het nog op tv was. De tv-viroloog waait een beetje met alle winden mee: eerst lachte hij schamper om het gebruik van mondkapjes in de coronacrisis, maar nu steeds meer overheden het gebruik ervan adviseren, pleitte hij gisteren bij Op1 ineens vóór. Wie ís dit?

GeenStijl herinnerde zijn lezers er onlangs nog aan hoe Osterhaus in 2009 proostte toen een kindje in Nederland besmet raakte met de Mexicaanse Griep. De overheid kocht op zijn advies 34 miljoen doses van het griepremmende vaccin Tamiflu. Wat bleek? Osterhaus had aandelen in een bedrijf dat vaccins tegen die griep ontwikkelde.

Die doses zijn allemaal weggegooid. “’Expert’ Osterhaus dient permanent van televisie verbannen te worden. Alles wat hij heeft beweerd, is inmiddels herroepen: we gaan niet allemaal dood alsof het 1918 is, we hoeven niet iedereen te vaccineren, we gaan niet iedereen Tamiflu geven en het virus is niet gemuteerd naar iets veel gevaarlijkers“, zei microbioloog Miquel Ekkelenkamp in 2009 in het NRC.

En nu is hij wéér niet van de buis te slaan. De Story is er bovenop gedoken. Het blad heeft gebeld met zijn vroegere goede vriendin Lenie ’t Hart, die van de zeehondjes. Het verbaast haar niets dat Osterhaus financiële belangen had bij een uitbraak van de Mexicaanse Griep. “Daar weet ik het fijne niet van. Wat ik wel weet, is dat Ab gedreven wordt door geldzucht.

Zelf bekende Osterhaus tien jaar geleden in de Volkskrant dat hij aandacht ook wel lekker vindt. Hij vecht altijd voor een prominente plek voor zijn naam bij publicaties. “O, maar dat is normaal, in deze wereld.

Gaat het bij hem om het oplossen van een probleem of om de faam? “Nou het is meer: je hebt een probleem, je wilt het oplossen en daarin het liefst de eerste zijn.

In datzelfde interview gaf Osterhaus ook aan zijn carrière belangrijker te vinden dan zijn kinderen. “Maar kinderen, kleinkinderen en relaties zijn ook belangrijk. Het is niet zo dat ik een of andere halve gare ben.

De Story zocht zijn ex-vrouw ook nog even op. Die woont in een huis dat van Osterhaus is. “Maar ik heb niet zo veel contact meer met Ab“, laat ze weten.

Al met al belooft de Story in de editie van deze week een flink boekje open te doen over Osterhaus. “ZIJN GEHEIMEN ONTHULD“, klinkt het. “Story sprak ex-vrouw én voormalige vriendin van corona-viroloog AB OSTERHAUS.

Foto: NPO

107 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Hans S.
april 9, 2020 13:21

@Reageer, ga terug in je mand, je bent nog erger dan Jensen.

Gast
Britt.
april 7, 2020 13:43

Broer van Jensen hij verkoopt onzin voor geld hij gelooft het zelf niet, maar daar praat hij zich daar wel weer uit, Jensen ze vallen voor me als slaven heerlijk.

Gast
Daaristieweer
april 6, 2020 21:22

@Drama King

Maak je niet druk. Begrijpend lezen is kennelijk al jaren geen prioriteit op de basisschool. Net als schrijven trouwens. Dan krijg je dit.

#Stopthelockdown #stophetangstzaaien #wanneerisiemandeen”corona”dode

Gast
Drama King
april 6, 2020 18:23

@X
ma 06 apr 2020 om 14:16

Uit uw waardeloos te noemen repliek valt duidelijk af te lezen dat u tijdens het uitdelen van het verstand nagenoeg achteraan in de wachtrij hebt gestaan, vlakbij de lQ-lozen. Daarnaast is begrijpelijk lezen bij u een onoverkomelijk probleem gebleken. Voor zover het u geruststelt: Ik lijd in stilte met u mee.

Om het voor u gemakkelijker te maken en om uw oorlogssyndroom in toom te laten houden: Ik heb nergens op enige oorlog gehint. Uw gedachtegang moet wat dat betreft hoognodig gereset worden, want met uw denkwijze gaat u uw ondergang tegemoet. Begrijpt u wat ik bedoel? Zo niet, dan moet ik constateren dat u niet meer te redden bent.

Gast
AJ
april 6, 2020 17:55

Vanavond zit hij weer bij Op1. Deze man heeft NOOIT bij Jinek gezet en lijkt daar NIET WELKOM

Gast
Bridget
april 6, 2020 15:28

G.ossip ik denk reageer hier op dit moment niet is.
Robert Jensen! Corona is kunstmatig de wereld in geholpen om overheden meer macht over burgers te kunnen geven.
Dit soort uitspraken worden gedaan door mensen als Robert Jensen die met ernstige breinschade rondloopt.

Gast
G.ossip
april 6, 2020 14:53

@Reageer 100% met jou eens,het is heel gevaarlijk,ga maar eens een beetje lezen daar waar de Jensen aanhangers zitten,is heel eng en verontrustend,over hersenspoeling gesproken 🧠.

Gast
G.ossip
april 6, 2020 14:52

@Reageer 100% met jou eens,het is heel gevaarlijk,ga maar eens een beetje lezen daar waar de Jensen aanhangers zitten,is heel eng en verontrustend,over hersenspoeling gesproken 🧠

Gast
Bridget
april 6, 2020 14:41

Echt tegen domheid is geen kruid gewassen.

Gast
Bridget
april 6, 2020 14:37

Drs. G.A.E.S. Bierhalen. De waarheid is hard, maar leugens blijven pijn doen.

Gast
X
april 6, 2020 14:16

@13.58: Pardon, krijgen we nu weer dat gezeik over Duitsland, het is verdorie 75 jaar geleden! Natuurlijk was het dramatisch wat in WO2 is gebeurd, maar daar kunnen we deze generatie toch niet op afrekenen!
Daarbij helpt Duitsland ons nu met het beschikbaar stellen van IC-bedden. Hou eens op met dat haten van de buren, velen in de grensstreek doen er ook nog eens boodschappen en gooien de tank vol omdat in Duitsland dat veel goedkoper is en de mensen vriendelijk!

Gast
Drama King
april 6, 2020 13:58

@Daaristieweer
ma 06 apr 2020 om 9:26

U hebt volkomen gelijk met uw stellingname ten opzichte van dit ‘wezen’. Hij mag zich momenteel een stille heilige noemen, omdat niemand de handschoen tegen hem op durft te nemen.

En dan te bedenken dat deze ijdeltuit met zijn mislukte botoxkop (zie foto Wikipedia) zestien jaar werkzaam is geweest bij het RIVM, het Instituut waar hij thans met zijn bejaarde poten tegenaan schopt.

Deze wouldbe volksmenner durft men echter vanuit het RIVM niet tegen te spreken, omdat men letterlijk doodsbang is dat aansluitend zoveel praktijken – die het daglicht niet kunnen verdragen – naar buiten komen, dat Nederland te klein zal zijn en de burgerlijke ongehoorzaamheid een dermate omvang zal aannemen dat nagenoeg niemand zich nog iets van de opgelegde beperkingen aantrekt. En dan is niet alleen Leiden in last …

Van de huidige, warrige gang van zaken maakt Osterhaus dankbaar gebruik en misbruik. Vanmorgen zat hij weer bij WML voor de zoveelste keer open deuren in te trappen en wel op zo’n wijze dat het niet anders kan dan hij met enorme pijn aan zijn lijf naar het volgende op de rol staande kletsprogramma moet zijn afgereisd.

Osterhaus moet asap gestopt worden, want eenmaal bevangen door het Osterhausvirus kan binnen een week een hele natie uitgeroeid zijn. Osterhaus is immers afgeleid van Ostern (duits voor Pasen). Begrijpt u wat ik bedoel?

Gast
Frank
april 6, 2020 12:35

Osterhaus is natuurlijk zeer deskundig in zijn vakgebied. Hij heeft alleen een beetje last van zijn opgeblazen ego. Verbaast me dat hij zegt dat hij zijn carrière belangrijker vindt dan zijn kinderen. Als dit mijn vader was zou ik hem nooit weer willen zien.

Gast
Daaristieweer
april 6, 2020 09:26

Ab “Mengele” is en blijft een crimineel die 10 jaar geleden al in de EBI in Vught had moeten zitten.
De trollen die hem verdedigen hier moeten even zichzelf en hun kinderen Tamiflu geven. Maar dan niet huilen als je slaapziekte hebt, he….
.
Of het feit dat het volgens Ab en mede-criminelen “onethisch” is om de griepprik te onderzoeken zoals ze dat bij 6 tot 8 jarigen hebben gedaan. Want dan krijgt de ene groep maar een placebo. (Zie Zembla-uitzending) Zoals die professor, die niet de slaaf van Pharmafia is, zei: Het is juist andersom, het is onethisch dat je weigert de werking en bijwerkingen van het vaccin te onderzoeken ook.

Je moet echt ACHTERLIJK zien wil je die man serieus nemen.

Maar als de schaapjes en trollen het niet aankunnen zetten ze je weg als “alu’ of als “complotter”.
Over zwaktebod gesproken..

Gast
Broer van...
april 6, 2020 09:21

@real-Gordon,

Helaas zal het verleden steeds opnieuw komen boven drijven en wordt het door niemand vergeten. Daarbij hebben we INTERNET tegenwoordig beste real en alles is beter terug te vinden en dat is maar goed ook in dit geval.
Jammer voor Osterhaus.

Gast
real-Gordon
april 6, 2020 09:03

Makkelijk scoren van MC om alleen artikelen uit 2008-2009 aan te halen en niet de moeite neemt wat deze viroloog afgelopen 2 maanden (dus in 2020) heeft gezegd.
Maar ja, uit de vele post hierboven scoort MC voornamelijk bij Jensen-leeghoofden.

Gast
fidan
april 6, 2020 07:44

wie neemt deze man nog serieus, ik al jaren niet meer. ik zie hem nog voor me in 2009 met zijn zwarte gilet en doemdenken en gretigheid voor aandacht en hij is alleen erger geworden. ik kots van deze man, welke zelfrespecterende talkshow haalt deze man aan tafel. ik ben coronamoe en aan deze toestand moet heel snel een einde komen en aan Ab Osterhaus!!!!!!

Gast
Marco
april 6, 2020 00:27

Wat een onzin-stukje dit. Osterhaus bleef bij zijn standpunt dat mondkapjes weinig effectief zijn, maar ze zouden wel kunnen helpen als iemand buiten loopt en het virus bij zich draagt. Als deze persoon dan hoest, niest of praat komen er minder druppeltjes naar buiten. Maar hij bleef bij zijn standpunt dat mondkapjes voor iedereen als je buiten loopt eigenlijk weinig effectief zijn. En het is praktisch ook niet echt haalbaar, je moet regelmatig van mondkapje wisselen dus 17 miljoen mondkapjes per dag/week ?? Dat gaat m dus niet worden.

En waarom Osterhaus zo afvallen ? Tot nu toe heeft ‘ie gelijk gekregen en zat hij er niet naast. De berichten van het RIVM zijn pas lachwekkend als je ze terug leest. Een kleine greep uit officiële RIVM berichten.

24/1: “de ziekte lijkt met wat er nu bekend is niet zo heel besmettelijk”

24/1: “het virus komt vooral voor in Wuhan en er is relatief weinig reisverkeer tussen die plaats en Nederland”

28/1: “de ziekte lijkt niet heel makkelijk van mens op mens overdraagbaar”

28/1: “het virus zou naar Nederland kunnen komen, maar de kans dat het zich hier verspreidt is erg klein”

5/2: “ook zonder klachten kun je het virus hebben. Pas als mensen ziek worden, kunnen ze anderen besmetten”

11/2: “iemand zonder klachten verspreidt het virus niet”

24/2: “er is voldoende capaciteit om ernstig zieke patiënten op te nemen op de intensive care”

25/2: “met wat we nu weten, lijkt het virus inderdaad een beetje op de gewone griep”

27/2 “carnaval hoeft niet te worden afgelast, carnaval vier je meestal in kleine groepen”

5/3: “er is op dit moment geen reden om evenementen te vermijden of af te gelasten”

en als klap op de vuurpijl de groeps-immuniteits oplossing die voor ruim 3 miljoen Nederlanders de ernstige ziekte en/of de dood zou betekenen. Twee dagen later trok het RIVM de groeps-immuniteits theorie formeel toch weer in en noemde het zelfs “onethisch en onverantwoord zonder vaccin”.

Gast
Sip
april 5, 2020 21:33

Ik heb een hekel aan mensen die opvolgers in een functie in de weg zitten. Jaap van Disel heeft hem opgevolgd bij RIVM, dan moet hij Jaap ook niet tegenspreken. Nout Welling is ook zo’n figuur.

Gast
Drs. G.A.E.S. Bierhalen
april 5, 2020 21:32

@Reageer Je hebt wel heel veel woorden nodig om te laten merken dat je een domoor bent.. Na je woordendiarree zeg ik: Ongezien de tyfus voor jou sukkel, je hebt duidelijk een chromosoompje teveel

Gast
Monica
april 5, 2020 20:43

Na een reactie bij Jensen om zijn oproep te stoppen met thuisblijven en 1 en 5 meter afstand, op Twitter zette, kreeg ik de politie op het dak regels volgen anders mee naar het bureau.

Gast
anoniem
april 5, 2020 20:23

Ik denk dat het altijd goed is meerdere bronnen te raadplegen. Bij mij zit het NOS Journaal daar wel bij, om op de hoogte te blijven van het landelijk beleid.

Gast
Realist
april 5, 2020 20:20

Ook het blind volgen van het NOS fake Journaal is slecht voor je gezondheid.
Hoe meer beelden van ic’s en hoe meer doden des te beter ze smullen er van.
Je wordt er bang van precies wat de overheid wil, zodat zij ongestoord hun gang kunnen gaan.

Gast
Reageer
april 5, 2020 20:13

Maar het gebeurt en je kunt er niks tegen inbrengen.
Complotdenkers beweren onzin en dat kun je niet onderbouwen, die mensen leven in hun eigen wereldje en daar komt geen mens tussen.
Behalve hun grote leider, daar zullen ze een moord voor plegen.

Gast
anoniem
april 5, 2020 20:11

Het klakkeloos volgen van mensen lijkt me inderdaad riskant…

Gast
Reageer
april 5, 2020 20:08

Complotdenken kan in extreme gevalen voor een hoop leed zorgen.
Recent liet Anders Breivik zien waar het toe kan leiden.
Breivik had de overtuiging dat marxisten in de jaren 50 zijn begonnen met het overnemen van de politieke elite, om zo de christelijke waarden en normen te vernietigen.
Europese machthebbers zouden bovendien samenzweren met de Arabische wereld om zo Europa uit te leveren aan de Islam.
Dat waanidee bracht Breivik er uiteindelijk toe om 76 onschuldige jongeren te doden.
Zij werden de ingebeelde vijand van het gestoorde individu. AD.

Gast
Reageer
april 5, 2020 20:08

Het ging hier over Jensen eerder gepost.
je bedoelt Robert Kjærby Jensen als mensen die zien gaan ze kokhalzen.
Complotter en geloofsfanaat, Een paar reacties die er bij staan.
Zijn loopbaan RTL zelf. In de laatste aflevering van JENSEN was FvD-leider Thierry Baudet te gast en trok het programma 122.000 kijkers, dus wegwezen.

Haha ik wist dat er veel laag opgeleid volk rond liep. Maar die verzamelen zich echt allemaal hier bij Jensen.

Je kijkt weer naar een fake news gekkie. misschien stoppen met youtube filmpjes kijken en gewoon betrouwbare bronnen lezen.

Klopt niet wat deze man zegt, beetje kinderen van 12 op youtube ompraten, hou je mening voor je.

Jensen is gewoon een onbetrouwbare hond die anderen op een dwaalspoor probeert te zetten.

En hij blijft zich blindstaren op sterftecijfers.
Wat Jensen kennelijk ook niet snapt bij de cijfers: Als mensen worden besmet is er eerst een incubatietijd.
Dan worden ze ziek.
Dat NU valt is dus van het aantal besmettingen WEKEN GELEDEN!
Laat het rekenwerk maar aan Jensen over, die zal wel even vertellen hoe het echt zit! Wow wat een denkwerk.

Jensen is een grote leugenaar.
Jensen bagatelliseert de besmettingen, de doden en de mogelijke overbelasting van de zorg.

Hij noemt de mainstreammedia links en oneerlijk, maar gebruikt deze als zijn belangrijkste bron.

Hij heeft nog geen mbo-opleiding afgerond, maar voelt zich capabel om experts te beoordelen.

Hij kampt naar eigen zeggen met psychische problemen en ziet niet in dat hij deze projecteert op anderen.

Hij beweert tegen angstzaaien te zijn, maar zaait ressentiment (haat en wrok) karakterzwakte, twijfel en onrust.
Hij noemt zichzelf niet slap, afgewezen of doorzichtig, maar wakker.
als je dit zo ziet ga je ook nog bijna in die Jensen geloven ook al weet je dat hij totale onzin verkondigt hahah

Mensen geloven liever in leugens, want dan hoeven ze zelf niet na te denken.

Gast
anoniem
april 5, 2020 20:05

Het ontkennen en misleiden m.b.t. een pandemie wellicht ook?

Gast
Reageer
april 5, 2020 20:03

Misdrijven tegen de menselijkheid zijn ernstige misdrijven, met name massamoord, tegen grote groepen van de eigen bevolking in of buiten oorlogstijd.

Gast
anoniem
april 5, 2020 19:57

@Reageer: Nee, Jensen kijk ik nooit… Er werd een paar weken geleden verbaasd geschreven dat Nederland het carnaval liet doorgaan en mensen die terugkwamen uit risicogebieden niet testte. Een dag daarop werd onze ‘lockdown’ in gang gezet… :-)

Gast
Realist
april 5, 2020 19:56

Ab ‘De griep is doorgebroken.. De fles jongens!’ Osterhaus?

Gast
Reageer
april 5, 2020 19:52

Parochieblad van de parochie R. Jensen ontmoette geloofskernen in de driehoek.
‘Zalig de armen van geest…’, lazen wij vroeger. Nieuwe bijbelvertalingen zeggen ‘gelukkig de armen’. De betekenis van het woordje ‘zalig’ is vandaag de dag niet meer zo duidelijk . Tegenwoordig is alles ‘lekker’ of ‘gesellig’, ‘leuk’, ‘vet’ of ‘chill’. In mijn katholieke oren klinken die woorden allemaal wat oppervlakkig. Ze helpen tegen de verveling maar drukken niet uit dat je de zin van je leven gevonden hebt.

Gast
Reageer
april 5, 2020 19:47

In een buitenlandse kwaliteitskrant? je hoorde het bij Jensen zeker die preekt op deze manier voor zijn parochie.

Gast
anoniem
april 5, 2020 19:28

@Reageer: In een buitenlandse kwaliteitskrant las ik een paar weken geleden over de aanstormende misdaad tegen de menselijkheid, die hier in Nederland dreigde plaats te vinden…

Gast
Reageer
april 5, 2020 18:51

De 5 meest krankzinnige complottheorieën over corona.
Militaire laboratoria, de salafisten, een thrillerschrijver uit 1981 en natuurlijk Bill Gates. De vijf meest krankzinnige complottheorieën over het coronavirus. Met een bijrol voor Robert Jensen. Het Parool.

Gast
was it more than a one night stand
april 5, 2020 18:35

Alle virussen die afgelopen jaren zijn geweest zijn allemaal gecreëerd.

Gast
anoniem
april 5, 2020 18:33

Je kunt de laatste tijd misschien beter onafhankelijke buitenlandse media raadplegen, om te weten wat er werkelijk in ons land aan de hand is?

Gast
Reageer
april 5, 2020 17:58

PS: Door zijn volgelingen.

Gast
Reageer
april 5, 2020 17:57

En Jensen heeft een punt! hij moet snel opgenomen worden, voor het gevaar het virus zich verder uitbreid.

Gast
Ome Cor
april 5, 2020 16:52

Ab Paashaas heeft ‘n fout kapsel en draagt ‘n jaren-70 giletje.

Gast
Bertus V.
april 5, 2020 16:43

Osterhaus is een tikkie ijdel maar daarom niet ondeskundig!

Gast
pieter
april 5, 2020 16:40

Volgens mij is reageerder “reageer” Ab Osterhaus zelf of iemand die er heel kort belangen bij heeft. Niet helemaal gezond meer zo heftig als hij reageert.
En Jensen heeft een punt met zijn cijfers, Ab reageer

Gast
LD
april 5, 2020 16:10

Om ‘deskundig’ hier tussen aanhalingstekens te zetten gaat echt te ver. Osterhaus was oogleraar in de virologie aan de Medische Faculteit van de Erasmus Universiteit Rotterdam tot 2013. Ook speelde hij een belangrijke rol bij de identificatie van het SARS-virus, dat de longziekte SARS veroorzaakt. Het voert te ver om hem hier als totaal niet terzake kundig weg te zetten.

Gast
Een ander geluid
april 5, 2020 15:45

Waar is die andere,Roel Coutinho gebleven. Zat er destijds dacht ook flink naast.

Gast
Winterklaar
april 5, 2020 15:28

Osterhaus, de nieuwe Dokter Oetker.

Gast
Nils Holgersson
april 5, 2020 15:25

Als zijn mening er echt toe deed zat hij niet op TV maar aan tafel bij het RIVM.

Gast
G.ossip
april 5, 2020 14:57

Ab Osterhaus is een op geld beluste Narcistisch zwijn,niet meer en niet minder.

Gast
Rekstok
april 5, 2020 13:46

Als jullie het nog niet begrijpen. Heel simpel.
https://youtu.be/1fz3WFp3nK4

Gast
^^
april 5, 2020 13:32

Henk, de stand up comedian.

Gast
Henk
april 5, 2020 13:27

Topgast! Die heeft tenminste kennis van zaken. Maar wat blijft MC een kutsite zeg, ze hebben hier ook al redacteuren in dienst die corona deskudige zijn…

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen