‘Achtuurjournaal begint straks mogelijk om 20.05 uur’

Het zou de NPO ongelooflijk veel geld opleveren als het Achtuurjournaal vanaf 2022 niet om 20.00 uur, maar om 20.05 uur begint. Op die manier kan de publieke omroep toch nog vijf minuten reclame uitzenden op dat veelbekeken tijdstip. Dat zegt oud-NPO 1-baas Ton F. van Dijk in HP/DeTijd. De NPO mag vanaf 2022, als het aan mediaminister Arie Slob ligt, alleen nog tussen 20.00 en 00.00 uur reclame uitzenden. En dat terwijl het blok vóór het Achtuurjournaal een echte cashcow is.

Nu de NPO opníeuw miljoenen euro’s moet gaan bezuinigen en zelf voor meer inkomsten moet gaan zorgen, wordt het handhaven van 20.00 uur als aanvangstijdstip lastig, denkt Van Dijk. “Kan het Achtuurjournaal nog wel stipt op dat tijdstip beginnen?

Hij vervolgt: “Immers, in dat geval is het dankzij het kabinet onmogelijk geworden om voorafgaand aan dit goedbekeken nieuwsprogramma een reclameblok te plaatsen. En dat kost vele miljoenen, die nodig zijn om mooie publieke programma’s te kunnen betalen.”

Wellicht begint het Achtuurjournaal straks om 20.05 uur, aldus Van Dijk. “Of zal de verleiding groot zijn om het belangrijkste Journaal op te breken in een headline bulletin van 5 minuten, daarna een reclameblok en dan het overige nieuws?

Van Dijk benadrukt dat de NPO dat niet uit luxe zou doen. “Men zal wel móeten zoeken naar creatieve oplossingen om de geldstroom in stand te houden. Immers, met dat geld wordt een bijna een derde van de overige programma’s betaald.

Het opiniestuk ‘Kabinet dwingt NPO tot ‘vijf over acht’ Journaal’ kunt u lezen op de website van HP/DeTijd.

Lees ook:
NPO wil reclamevrij en af van dure ledencampagnes (18 januari)
Adverteerders willen geen reclamevrije publieke omroep (20 januari)
Telegraaf op voorpagina: ‘Coalitie wil reclamevrije NPO’ (16 februari)
STER fel tegen afschaffen reclame: ‘Ondoordacht’ (20 februari)
Shula Rijxman trekt verzoek voor reclamevrije NPO in (17 maart)
‘Coalitie wil NPO reclamevrij tot acht uur ‘s avonds’ (21 mei)
NPO 1, 2 en 3 worden reclamevrij tot 20.00 uur (5 juni)
NPO vindt plan voor reclamevrij tot 20.00 uur onzalig (5 juni)
‘Radiozenders NPO worden níet reclamevrij’ (6 juni)
‘NPO 3 gaat verder onder nieuwe naam Regio 3’ (6 juni)
PowNed gaat voor 700.000 euro leden werven (6 juni)
‘Tv-abonnementen duurder door reclamevrije NPO’ (6 juni)
RTL Nederland blij met fikse beperking reclame bij NPO (6 juni)
Regionale omroepen blij met kielhalen NPO 3 (6 juni)
Arjen Lubach verwacht te verhuizen naar NPO 1 (7 juni)
Shula Rijxman: ‘Mág de politiek NPO 3 wel opheffen?!’ (7 juni)
Angela de Jong: ‘Naar Regio 3 gaat geen hond kijken’ (7 juni)
Ster slaat alarm: ‘Reclamevrij kost niet 60, maar 90 mln’ (14 juni)
Arie Slob overwoog vier scenario’s reclamevrije NPO (15 juni)
Nieuwsuur confronteert Arie Slob met NPO-plannen (15 juni)
Jeroen Pauw vindt NPO-plan inspiratieloos compromis (15 juni)

Foto: NOS

Meer in NOS

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen