Nieuwsuur confronteert Arie Slob met NPO-plannen

Mariëlle Tweebeeke is vrijdag afgereisd naar Den Haag om mediaminister Arie Slob te confronteren met de onbenullige plannen voor de NPO. Zijn antwoorden waren net als het publieke-omroepplan inspiratieloos. Dat was vrijdag te zien in de uitzending van Nieuwsuur. De NPO mag van Slob straks alleen nog reclame uitzenden van 20.00 tot 00.00 uur en NPO 3 wordt een doorgeefluik voor de regionale zenders, wat gezien het tv-aanbod anno 2019 natuurlijk totaal onnodig is.

De afschaffing van de reclame is een verkapte bezuiniging op de publieke omroep en het omvormen van NPO 3 tot Regio 3 is een verkapte afschaffing van het derde net.

Mariëlle Tweebeeke: “We zien vandaag hoe u de contouren schetst hoe die publieke omroep eruit moet gaan zien. Toen ik het las, was eigenlijk mijn eerste gedachte: voor welk probleem is dit de oplossing?

Slob: “Laat ik één oppakken en dat is het reclamelus maken. Daar zetten we nu een eerste grote stap. Het betekent dat als burgers gebruikmaken van het aanbod van de publieke omroep, dat jonge mensen niet meer geconfronteerd zullen worden met reclame. Als ze online de nieuwsvoorziening van de publieke omroep tot zich nemen, dan hoeven ze zich niet eerst door de reclames heen te worstelen.”

Dus het is bescherming voor kinderen?

Het is bescherming voor kinderen, maar het gaat ook om de afhankelijkheid in financiële zin van reclames. De ramingen van de Ster zijn niet helemaal uitgekomen en dat heeft ook geleid tot financiële ingrepen bij de publieke omroep. Daar willen we op termijn van af.”

De inkomsten lopen terug en uw oplossing is eigenlijk: laten we er dan maar helemaal mee stoppen. Dan kiest u er toch voor dat er een financieel gat ontstaat?

Dat zou zo zijn als we daar ook niet extra middelen tegenover stellen en dat doen we wel. Het is niet zo dat wij zeggen: ‘We gaan minder reclame bij de publieke omroep realiseren en u zoekt het maar uit wat betreft de financiering.’ Wij gaan het overgrote deel zelf financieren en dat is 40 miljoen. Daarnaast vragen we ook aan de publieke omroep om er een bijdrage aan te leveren. Dat vind ik ook niet meer dan redelijk.”

Het is dus een extra bezuiniging?

Dat legt u gelijk zo uit, maar als u naar onze plannen kijkt, dan ziet u dat we ook van de publieke omroep vragen om meer geld te generen uit eigen inkomsten.”

Hoe heeft u die keuze gemaakt voor 20.00 uur? Is dat gewoon willekeurig? Het is nogal een heel aantrekkelijk tijdslot ook.

Het scenario waar we ook de financiële middelen voor beschikbaar konden krijgen, was het scenario waar we 20.00 uur hebben geprikt. Daar zit ook de filosofie achter dat we kijken naar kinderen, dat we hen vrijwaren van het reclame-aanbod, wat nu nog in een behoorlijk omvang op hen af komt. Dit is wel de richting die we uitgaan. Een forse eerste stap waarvan wij hopen dat in volgende kabinetsperiodes de volgende stap gemaakt kan worden: het volledig reclamevrij maken van de publieke omroep.”

NPO 3 wordt geen jongerenzender meer. Eigenlijk straal je daarmee uit: we geven de jongeren op.

Nee, absoluut niet. Het zal uiteraard wat gevolgen hebben voor het derde net. Er is inderdaad een wens dat het op termijn een meer regionaal karakter zou krijgen.”

Waarom is dat? We hebben toch allerlei regionale omroepen?

Tot voor kort was toch altijd een beetje de situatie dat de nationale omroep zich een beetje de Champions League biedt, en ze bieden overigens ook kwaliteit van dat niveau, en dat de regionale omroep meer gezien werd als de Keuken Kampioen. Men stond heel erg met de ruggen naar elkaar en er is nu meer erkenning dat ze elkaar kunnen versterken. Ze hebben inderdaad hun eigen regionale zenders, maar een deel van de programmering is het ook waard om nationaal verspreid te worden.”

De VVD wil eigenlijk van het derde net af, u wil dat de kleine omroepen blijven bestaan, het CDA wil meer regionieuws. Is het niet een beetje van alles wat en daarmee uiteindelijk niet echt een fundamentele keuze voor een nieuwe publieke omroep?

Deze visie is nu een paar uur publiek en voor iedereen beschikbaar. Ik vind dat een heel snelle conclusie. Kijkend naar de opgaves die er liggen en de stappen die we nu gaan zetten, vind ik het een enorme prestatie van deze partijen dat ze ook over hun schaduwen heen gestapt zijn.”

De plannen van Arie Slob gaan in 2022 in.

Het NOS-interview met Arie Slob kunt u hier bekijken. Het AD heeft ook een uitgebreid interview met mediaminister Arie Slob. Die kunt u hier lezen.

Lees ook:
NPO wil reclamevrij en af van dure ledencampagnes (18 januari)
Adverteerders willen geen reclamevrije publieke omroep (20 januari)
Telegraaf op voorpagina: ‘Coalitie wil reclamevrije NPO’ (16 februari)
STER fel tegen afschaffen reclame: ‘Ondoordacht’ (20 februari)
Shula Rijxman trekt verzoek voor reclamevrije NPO in (17 maart)
‘Coalitie wil NPO reclamevrij tot acht uur ‘s avonds’ (21 mei)
NPO 1, 2 en 3 worden reclamevrij tot 20.00 uur (5 juni)
NPO vindt plan voor reclamevrij tot 20.00 uur onzalig (5 juni)
‘Radiozenders NPO worden níet reclamevrij’ (6 juni)
‘NPO 3 gaat verder onder nieuwe naam Regio 3’ (6 juni)
PowNed gaat voor 700.000 euro leden werven (6 juni)
‘Tv-abonnementen duurder door reclamevrije NPO’ (6 juni)
RTL Nederland blij met fikse beperking reclame bij NPO (6 juni)
Regionale omroepen blij met kielhalen NPO 3 (6 juni)
Arjen Lubach verwacht te verhuizen naar NPO 1 (7 juni)
Shula Rijxman: ‘Mág de politiek NPO 3 wel opheffen?!’ (7 juni)
Angela de Jong: ‘Naar Regio 3 gaat geen hond kijken’ (7 juni)
Ster slaat alarm: ‘Reclamevrij kost niet 60, maar 90 mln’ (14 juni)
Arie Slob overwoog vier scenario’s reclamevrije NPO (vandaag)

Foto: NPO

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen