Arie Slob overwoog vier scenario’s reclamevrije NPO

Het lag al even op tafel wat mediaminister Arie Slob de NPO aan wil doen, maar vrijdag maakte hij de plannen officieel: de publieke omroep wordt reclamevrij tot 20.00 uur en moet daardoor twintig miljoen euro bezuinigen én NPO 3 wordt op termijn NPO Regio. Critici vragen zich af waarom er nou precies voor acht uur is gekozen; de reclameblokken rondom DWDD leveren immers goud geld op. In een brief aan de Tweede Kamer laat weten dat de coalitie vier scenario’s overwoog.

Die vier scenario’s hadden één ding met elkaar gemeen: het is bedoeld als opmaat naar een volledig reclamevrije NPO. “Het kabinet vindt het daarom noodzakelijk om de afhankelijkheid van reclame af te bouwen en op termijn toe te werken naar een reclamevrije publieke omroep.

Om welke vier scenario’s gaat het? Uit de kamerbrief van Slob:

Scenario 1: kinderprogrammering en online reclamevrij
“In het eerste scenario wordt géén reclame vertoond rondom kinderprogrammering op televisie en niet online. Dat eerste vanuit de achterliggende gedachte om toe te werken naar een publieke omroep met minder commerciële prikkels voor minderjarige kijkers. Daarnaast is, zoals in alle scenario’s, gekozen voor beëindiging van online reclame. Dit in verband met het uitgangspunt dat het gebruik van persoonlijke data om reclame te exploiteren niet past bij de waarden van een publiek gefinancierde omroep.

De totale inkomstenderving in dit scenario is geschat op EUR 13 mln. Hierbij wordt uitgegaan van de huidige inkomsten uit online reclame die nog zeer laag zijn. Extra inkomstenderving vanwege de verwachte groei van online reclame is hierbij niet meegenomen.”

Scenario 2: voor 20:00 uur en online reclamevrij
“In het tweede scenario wordt de bescherming van minderjarigen uitgebreid door uitsluitend televisiereclame toe te staan na 20:00 uur. Een uitzondering hierop is reclame rondom grote sportevenementen, zoals Olympische Spelen. De inkomstenderving in dit scenario wordt met EUR 60 mln. een stuk hoger geschat ten opzichte van scenario 1.”

Scenario 3: tv en online reclamevrij
“Het derde scenario is een volgende stap richting het volledig beëindigen van televisiereclame. Dit zal naar schatting leiden tot een inkomstenderving van EUR 127 mln. Dit is daarmee een aanzienlijk duurder scenario dan scenario’s 1 en 2.”

Scenario 4: volledig reclamevrij
“De laatste stap naar een volledige reclamevrije publieke omroep betekent dat ook radioreclame wordt afgeschaft. Dit zal voor een nog grotere derving van reclame-inkomsten leiden ten opzichte van het voorgaande scenario, te weten EUR 161 mln.”

De scenario’s maken duidelijk dat bij een reclamevrije omroep de inkomstenderving zeer fors zal zijn, aldus Slob. “Deze stap in één keer zetten, lijkt het kabinet onverstandig en onhaalbaar. Tegelijk wil het kabinet dit probleem niet doorschuiven, maar bezien hoe nu al betekenisvolle eerste stappen gezet kunnen worden om toekomstige ontwikkelingen het hoofd te bieden. Daarom gaat de voorkeur van het kabinet uit naar scenario 2.”

Lees ook:
NPO wil reclamevrij en af van dure ledencampagnes (18 januari)
Adverteerders willen geen reclamevrije publieke omroep (20 januari)
Telegraaf op voorpagina: ‘Coalitie wil reclamevrije NPO’ (16 februari)
STER fel tegen afschaffen reclame: ‘Ondoordacht’ (20 februari)
Shula Rijxman trekt verzoek voor reclamevrije NPO in (17 maart)
‘Coalitie wil NPO reclamevrij tot acht uur ‘s avonds’ (21 mei)
NPO 1, 2 en 3 worden reclamevrij tot 20.00 uur (5 juni)
NPO vindt plan voor reclamevrij tot 20.00 uur onzalig (5 juni)
‘Radiozenders NPO worden níet reclamevrij’ (6 juni)
‘NPO 3 gaat verder onder nieuwe naam Regio 3’ (6 juni)
PowNed gaat voor 700.000 euro leden werven (6 juni)
‘Tv-abonnementen duurder door reclamevrije NPO’ (6 juni)
RTL Nederland blij met fikse beperking reclame bij NPO (6 juni)
Regionale omroepen blij met kielhalen NPO 3 (6 juni)
Arjen Lubach verwacht te verhuizen naar NPO 1 (7 juni)
Shula Rijxman: ‘Mág de politiek NPO 3 wel opheffen?!’ (7 juni)
Angela de Jong: ‘Naar Regio 3 gaat geen hond kijken’ (7 juni)
Ster slaat alarm: ‘Reclamevrij kost niet 60, maar 90 mln’ (14 juni)

Foto: NOS

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen