Ster slaat alarm: ‘Reclamevrij kost niet 60, maar 90 mln’

De Ster luidt de noodklok over het plan van Den Haag om de NPO reclamevrij te maken tot 20.00 uur. Dit gaat geen 60 miljoen euro per jaar, maar 80 tot 90 miljoen euro per jaar kosten. Dat zegt directeur Frank Volmer in een reactie op het coalitieplan. Den Haag heeft aangegeven 40 van 60 miljoen euro te willen compenseren, waardoor de NPO nog eens 20 miljoen euro éxtra moet bezuinigen. De Ster vreest echter dat het bezuinigingsbedrag straks veel hoger uit gaat vallen.

De Ster dringt er in een brief aan mediaminister Arie Slob en de voltallige ministerraad aan op uitstel van een beslissing. “Ik wil u er in dit stadium nadrukkelijk op wijzen dat de cijfers die momenteel in de media circuleren onjuist zijn en dat Ster zich niet herkent in de onderliggende berekeningen. Wij vrezen in dezen derhalve voor overhaaste besluitvorming op basis van onjuiste informatie.

Volmer heeft geen idee op welke cijfers de coalitie zich baseert. “Als we kijken naar wat we tot 20.00 uur verkopen aan reclames, dan gaat het over de helft van de tv-omzet. In de plannen wordt ook ingegrepen in digitale media, die staan voor de komende jaren voor 10 miljoen in de boeken.

Is reclamevrij tot 18.00 uur dan een beter idee? “Hiermee zal nog steeds 65 procent van de totale reclamezendtijd in seconden vervallen, maar zal ‘maar’ 23 procent van de tv omzet verloren gaan. Hiermee wordt circa 40 miljoen euro extra omzet per jaar behouden ten opzichte van het plan de tv-kanalen tot 20.00 uur reclamevrij te maken.

Het liefst wil de Ster helemaal geen afschaffing van de reclame. Daarvoor noemt ze de volgende redenen:

  •  1) De NPO wordt (financieel) nog meer afhankelijk van politieke besluitvorming in Den Haag, wat mogelijk ten koste gaat van de journalistieke onafhankelijkheid.
  • 2) Door reclame te beperken tot primetime, ontstaat er meer druk op de NPO om juist na 20:00 uur commercieel interessante programma’s te programmeren die hoge kijkcijfers behalen. Dit staat haaks op het streven van het kabinet om de NPO minder afhankelijk te laten zijn van commerciële invloeden.
  • 3) De burger gaat meer belasting betalen voor de publieke omroep en krijgt als gevolg van de bezuinigingen daar minder kwalitatief hoogwaardig media-aanbod voor terug.
  • 4) Voor het Nederlandse bedrijfsleven wordt – gelet op het feit dat Ster als gevolg van de inperking 77% van haar reclamezendtijd op NPO 1 t/m 3 zal verliezen – een belangrijk communicatiekanaal grotendeels weggenomen, waardoor adverteerders specifieke doelgroepen minder goed kunnen bedienen.
  • 5) Vooral het MKB wordt de dupe van deze maatregelen, doordat de tarieven voor 20:00 uur lager zijn en daarmee aantrekkelijker voor (kleinere) nieuwe adverteerders. De toegankelijkheid van het mediumtype tv zal daarmee voor deze groep minder worden.
  • 6) Er ontstaat een duopolie met Talpa en RTL, met hogere prijzen voor adverteerders – en daarmee indirect de consument – tot gevolg. Gelet op de mediawettelijke reclamemaxima waar de commerciële omroepen aan moeten voldoen, zullen de advertentiegelden overigens maar beperkt bij de commerciële omroepen worden besteed en voornamelijk wegvloeien naar internationale techbedrijven zoals Facebook en Google.

Het mediaplan staat vandaag op de agenda van de ministerraad.

Onderstaand een schema van de tv-omzet per tijdvak:

Foto: NPO

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen