NPO-baas Shula Rijxman gaat op D66 stemmen

NPO-baas Shula Rijxman onthult haar politieke voorkeur. Ze gaat stemmen op D66. Dat vertelt de directeur van de publieke omroep vandaag in De Telegraaf. Nederland gaat volgende week woensdag naar de stembus en Rijxman stemt op die dag voor de partij van Alexander Pechtold. “D66. In eerste instantie ben ik liberaal”, zegt ze in de krant, die haar er vervolgens op wijst dat de VVD ook liberaal is. “Zeker, maar er zijn wat puntjes… Ik heb een wat socialer agenda dan de VVD.

Het zal ook niet helpen dat de VVD een bizarre 300 miljoen euro wil bezuinigen op de NPO. Dat vindt Rijxman veel en veel te veel. “Ik vind dat er 50 miljoen euro bij moet en de PvdA zelfs 200 miljoen.

De politiek moet inzien dat een sterke publieke omroep belangrijker is dan ooit, aldus Rijxman. “De lat is hoger gelegd door grote partijen als Netflix, met kwalitatief goede en dure producties als The Crown.

De NPO moet daar kwalitatief goede Nederlandse producties tegenover zetten, vindt ze. “En als we de middelen krijgen, wil ik zo snel mogelijk stoppen met reclames rond kinderprogramma’s zodat kinderen ongestuurd tv kunnen kijken.

Volgens Rijxman dringt het besef langzaam door in Den Haag. “Ik merk in Den Haag dat ze het belang van onafhankelijke media meer en meer zien.

Regeringspartij VVD is er echter minder overtuigd van die noodzaak, net als de huidige VVD-staatssecretaris van Media: Sander Dekker. “Sander Dekker vond me een aardig mens, maar aan de overkant van de tafel een tough cookie”, zegt ze.

Rijxman was streng voor Dekker. “Ik vind het fijn iemand verder te helpen door inzicht en advies te geven.

Foto: NPO

48 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
anoniem
maart 12, 2017 20:31

Ok, wie wil er nu nog beweren dat de NPO links is? :-)

Gast
Mark R.
maart 12, 2017 19:13

Ik denk dat al die grijze erdowolven Geert aan een enorme winst helpen.

Gast
Annoniemus
maart 12, 2017 12:04

Om zogenaamd niet gekleurd te lijken laat dit mevrouwtje optekenen dat ze D66 stemt , hoe schijnheilig kan je zijn !!!!!!

Gast
Wolf
maart 12, 2017 08:17

@ Wim ,22.50 uur zaterdag , U bent dan zeker een linksgekkie die als een oude van dagen mens de hele avond voor de staats tv ligt te hangen met een uitkering. Alleen het minieme kleine deel , 1,5 miljoen linksmensjes kijken staats tv . 16,5 MILJOEN normale mensen niet.

Gast
Anoniem
maart 12, 2017 02:08

Anne Frank van de belastingomroep moet ook weer even van zich doen gelden.

Gast
Greet
maart 11, 2017 22:59

@Wim
Je bent een nare joop.nl lezer…. ga terug in je hol.

Gast
wim
maart 11, 2017 22:50

Greet: Wat ben jij ’n dom wezen. Je weet totaal niet waar het over gaat.
Weer zo iemand die nooit nieuws kijkt en alleen maar GTST en The Voice kijkt.
Wat kan iemand toch simpel zijn.

Gast
Greet
maart 11, 2017 21:58

Laten we hopen dat er drastisch bezuinigd wordt op de linkse NPO.

Gast
Natalie
maart 11, 2017 19:51

@Ellen
De NPO is niet eens een zender. DUs de rest van je relaas zal ook wel bullshit zijn.

Gast
Ellen
maart 11, 2017 19:30

Het past helemaal in het beeld dat de NPO een zender is die het geluid van de randstad laat horen en pro EU en pro immigratie is en het niet zo opheeft met partijen die daar kritisch over zijn. Andere geluiden hoor je nauwelijks of worden belachelijk gemaakt.

Gast
Ron
maart 11, 2017 19:02

@A.Zijn: helemaal mee eens. Lees je eerst eens in de materie in voordat je begint te roeptoeteren!

Gast
Kees
maart 11, 2017 18:54

Hahahaha…. D66 links? Inderdaad wie dat denkt snapt er helemaal niets van….

Gast
A.Zijn
maart 11, 2017 18:14

Iedereen die D66 links noemt, laat staan keiterlinks, is kneiterdebiel en zou niet moeten mogen stemmen.

Gast
Leon
maart 11, 2017 17:56

Wat kun je anders verwachten van de linkse NPO. Kneiter links is daar alles en iedereen.

Gast
Anoniem
maart 11, 2017 17:24

Er kunnen wel wat programma’s samengaan.

Rambam en de rekenkamer en de keuringdienst waarde.
Radar en Opgelicht
Kunstuur, Close Up en dat schilder programma van Jasper Krabbe

Onderdelen van Paul Witteman programma op Zondag kunnen gewoon in DWDD op Vrijdag. Marc Marie nog maar 1x per maand.

Gast
Ron
maart 11, 2017 16:59

@Anonymous
zaterdag 11 maart 2017 om 12:59: nee dus dan heb je niet opgelet, D66 is al jaren geen middenpartij meer, sinds die veilingmeester kereltje Pechtold daar zit is de partij soms rechtser dan de VVD…

Gast
1999
maart 11, 2017 16:33

Fijn om te weten (uch, uch). Nou wil ik ook weten op wie Ratelband, P.R.De Vries, Eva Jinek, Mark van Bommel, Sjaak Swart, Piet uit Rotterdam etc. stemmen.

Who cares?

Gast
Clanella Riksman Paard
maart 11, 2017 16:18

Wat een dom varken is dat

Gast
Anoniem
maart 11, 2017 14:29

Ik stem lekker op FvD: vrij goed partijprogramma, inclusief referenda en versterking defensie, en behalve Baudet en Hiddema nog veel meer uitstekende kandidaten. En dan gaan we na 15 maart het land opruimen, te beginnen met de NPO en dan vooral Pauw en zijn slaafje Jinek.

Gast
Wolter
maart 11, 2017 14:10

@Wolf, Dankzij Geert spreken we in dit land nog Nederlands en zijn de kerken nog open.
Zodra de Moslims het voor het zeggen hebben worden alle kerken gesloten en moeten jullie allemaal Arabisch praten, de vrouwen hoofddoekjes gaan dragen en wordt de bijbel verboden!

Gast
Henk II
maart 11, 2017 13:57

Nou, wat een verrassing…

Gast
Patrick
maart 11, 2017 13:31

Waarom staat dit op deze site

Gast
Anoniem
maart 11, 2017 13:24

Ik maar denken dat ze daar alleen Artikel1 of Denk stemmen . Valt mee dit .

Gast
Anoniem
maart 11, 2017 12:59

12.33 D66 is toch neutraal een beetje links en een beetje rechts.

Gast
Anoniem
maart 11, 2017 12:46

Had ik wel verwacht van haar.

Gast
JasperV
maart 11, 2017 12:33

Een stemadvies van de NPO-baas! Ik dacht altijd dat de NPO neutraal was.

Gast
Jubbetje
maart 11, 2017 12:15

In een vlaag van verstandsverbijstering doen sommigen rare dingen.

Gast
Wolf
maart 11, 2017 11:53

Zwoela rijksteman van de linkse kerk .

Gast
Wolf
maart 11, 2017 11:51

Schoon Schip wordt er na 15 maart gemaakt in die incestueuze linkse NPO kliek.

Gast
Nick
maart 11, 2017 11:36

dat is dan de 1e keer dat ik Rijxman iets verstandigs hoor zeggen

Gast
Wolf
maart 11, 2017 11:22

Wester is en blijft een WC eend van links.

Gast
Anoniem
maart 11, 2017 11:18

En journalist moet ons informeren ,mannen als Aboutaleb zijn degelijk bijna te fatsoenlijk ,mannen als Thierry Baudet moet je ontmaskeren en ik schrok van zijn uitspraken een compliment aan Frits Wester ,Wat Dolf betreft dat is satire en moet je tegen kunnen helaas kan Thierry Baudet dat niet zegt meer over hem dan over Dolf.

Gast
Jantje
maart 11, 2017 11:17

@David. Dan kijk je toch niet goed. ZEMBLA en De Monitor zijn journalistieke programma’s met een agenda en sterk links gekleurde redacteuren die daar niet eens een geheim van maken.

De laatste aflevering was weer zo’n drama over de negatieve aspecten van referenda Daar wisten ze de zaak zo te verdraaien dat dit op het CDA geprojecteerd werd. Zo zout heb ik het nog nooit gegeten. Het CDA is de enige partij altijd fel WAS, IS en zal blijven TEGEN het referendum

Gast
ad
maart 11, 2017 11:07

Breaking news!!! Voor vanavond worden alle politieke kopstukken bedankt, want Shula schuift van praat- naar praatuitzending……

Gast
Bennie
maart 11, 2017 10:57

@Anonymous
zaterdag 11 maart 2017 om 10:49

Dat heb ik ook niet beweerd. Ik vond het ook niet grappig, maar mijn smaak heeft er geen invloed op of Dolf het meende of niet.

Gast
Wolf
maart 11, 2017 10:50

VVD is niet rechts maar lelijk linksig. Stel PVDA slaven , meer niet.

Gast
Anoniem
maart 11, 2017 10:49

@Bennie Het was gewoon niet grappig. Dat is Dolf overigens nooit geweest. De VARA en Dolf zelf vinden hem voornamelijk leuk.

Gast
Dusty
maart 11, 2017 10:48

@David: Zoals laatst uit onderzoek bleek heeft de VVD intern het vaakst last van schandalen.

Gast
Bennie
maart 11, 2017 10:47

@Anonymous
zaterdag 11 maart 2017 om 10:27

Kom op, man. Iedereen snapt toch dat Dolf Jansen dat niet meende. Behalve mensen met een beperking misschien, zoals jij. Maar als we telkens rekening moeten houden met iedereen die niet kan denken, blijven we bezig.

Gast
David
maart 11, 2017 10:46

Kan alleen maar zeggen dat ik de afgelopen jaren weer genoten heb van de prima journalistiek bij de NPO. Met name Nieuwsuur is van hoog niveau. Maar ook brandpunt, zembla, tegenlicht en vele anderen geven een bredere blik op de wereld.

Zonder dit soort programma’s hadden Opstelten en Teeven nog op hun stoel gezeten, met al hun leugens en onwaarheden. In zo’n land willen we uiteindelijk ook zeker niet wonen.

Volgens mij zijn rechtse partijen tegen de NPO omdat die partijen er het vaakst praktijken op nahouden die het daglicht niet kunnen verdragen. En ja, de journalistiek komt dan (terecht) achter je aan!

Gast
Wolf
maart 11, 2017 10:44

Ze moet op staande voet ontslagen worden , die WC eend.

Gast
Anna
maart 11, 2017 10:29

Ik vind het merkwaardig dat iemand met deze functie haar politieke voorkeur openbaart.

Gast
Anoniem
maart 11, 2017 10:27

Misschien moet Shula ook ook even optreden tegen het schandalige optreden tegen wat er gisteren aan tafel bij P&J gebeurde. Ben absoluut niet voor Thierry Baudet maar, er werd werkelijk van alles gedaan waardoor hij zijn verhaal niet kon vertellen. Dit kwam met name door Frits Wester maar er werd niet ingegrepen. Dolf Jansen zette aan het eind nog even een hele wijk weg als dom. Echt schandalig en hij was wederom totaal niet grappig. Er kwam nog een humoristische rap van Remko Vrijdag als Rutte tussendoor. Je zou denken dat de man geleerd heeft van het Televizier gala maar helaas. Het was echt tenenkrommend slecht.

Gast
Wolf
maart 11, 2017 10:24

@ Ron , 10.08 uur. De hele staats omroep is dom66 of erger ,net als die NEP rechtertjes.

Gast
Ron
maart 11, 2017 10:22

@A.Zijn: dat dacht ik eerst ook, totdat ze, ik dacht ergens vorig jaar zoiets liet doorschemeren dat ze een beetje ‘in het midden zit’, dat zou dan D66 moeten zijn, maar goed dat is echt geen middenpartij meer maar behoorlijk rechts van het midden.

Gast
Johan
maart 11, 2017 10:15

Npo: nooit genoeg

Gast
A.Zijn
maart 11, 2017 10:13

@Ron Jinek is volgens mij een stuk rechtser en zie ik eerder op de VVD stemmen.

Gast
Ron
maart 11, 2017 10:08

Heel veel NPO’ers stemmen D66 (Jinek o.a. vermoed ik, maar zeker Pauw), maar halen de VVD vaak rechts in! Het is al lang niet meer die middenpartij als jaren geleden.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen