Sywert van Lienden woest op NRC Handelsblad

Geplaatst op vr 22 jul 2016 om 13:52

Foto: Elvin BoerSywert van Lienden schrok zich echt de blubber toen hij donderdagavond het NRC Handelsblad doornam. Hij vindt dat de krant behoorlijk buiten zijn boekje is gegaan. Dat geeft hij aan op Twitter. Tv-recensent Wilfred Takken uit in een column felle kritiek op talkshows. Die zouden allemaal sensatiezuchtig zijn. “Abou Jahjah mag bij Pauw het plaatsen van antisemitische cartoons verdedigen, en Sywert van Lienden stelt in DWDD dat veel buitenlanders verkrachters zijn“, schrijft hij.

Van die vergelijking is Van Lienden helemaal niet gediend. “Op één hoop gegooid worden met Abou Jahjah. Wat een krant. Wat een *****streek.

Van Lienden beweerde in DWDD wel dat veel asielzoekers mogelijke verkrachters zijn, maar corrigeerde zijn bewering al snel. “En om dat er niet bij te zetten vooral.”

Het NRC is op deze manier zélf sensatiezuchtig bezig, vindt Van Lienden, die in verwachting is van een kindje. “Ben ook (nog) geabonneerd. Maar dit verwachtte ik niet van degelijke kwaliteitskrant.

De column van Takken is vandaag ook afgedrukt in nrc.next, maar dan zonder de zin over Van Lienden. “Netjes rechtgezet“, reageert hij.








9 Reacties op “Sywert van Lienden woest op NRC Handelsblad”


  1. Kees de Chinees

    Is ook een beetje een klotestreek van Takken, ook wel een Takkenstreek genoemd.

  2. Kaaskijker

    Tjee, het is een column he. Erger je meer aan wat al die opiniemakers allemaal schrijven en roepen. Inhoudelijk ben ik het met deze NRC-columnist eens. Feiten zijn saai (geworden). Duiding of nog beter; het debat sturen, is heden ten dage het summum. De politieke stroming op amateurbasis aan willen sturen. Macht! Geen overzicht van alle dieper gaande implicaties. Geen verantwoordelijkheid.

    Columnisten en allerhande opiniemakers als Thierry Baudet zijn de politici 2.0 geworden. Wel surfen op de golven van het sentiment, niet de verantwoordelijkheid over de maatschappelijke gevolgen ervan. Zo kan je heerlijk joyeus debiteren over Grexit, Brexit, Nexit of Oekraïne-referendum zonder verantwoording. En de media smullen er van. Ze zijn de mediapartner geworden voor iedere rare kwast. Verslaafd aan populisme. Verslaafd aan iedere spraakmakende quote.

    Die Griekse Varoufakis had nooit zover gekomen met het vernielen van zijn land als media niet zodanig aan zijn lippen hingen. En Dijsselbloem was de man die gehaat diende te worden. Ik hoor die Martin Visser nog roepen dat een korte harde Grexit goed is voor Griekenland. Dat is pas casino-politiek. All In gaan en hopen dat het goed afloopt.

    Populisme is voor 50% op initiatief van media. De Britten hadden nooit voor een Brexit gestemd zonder zoveel misinformatie van Murdoch’s Daily Mail, Daily Express, Telegraph en The Sun. Er moeten economie redacteuren geweten hebben wat Brexit inhield. Die zijn niet tegen de lijn van hun hoofdredacteuren in gegaan.
    Nederland had nooit voor een Oekraïne-referendum gekozen zonder zoveel doelbewuste misinformatie vanuit Burgercomité en compagnon Geenstijl. Achteraf hadden een aantal spijt toen ze gewonnen hadden.
    TMG en News Corp maken meer kapot in de samenleving dan wij denken.

    Maar ook in de “nette” media heb je de Bas Heijne’s en Kees Boonmannen. Alleen maar makkelijk zeiken dat in de politiek alles kut gaat. Ze keuren het populisme af én de reguliere politiek. Daarmee zwengelen ze het populisme alleen maar meer aan. En wie oplet ziet dat ze achter de schermen flux omlopen: dan weer vanaf links en dan weer vanaf rechts tegen de politiek trappen. Elite die zelf vinden dat ze tussen de burgers staan.

    De Media zijn zelf de aanstichters van veel maatschappelijke onrust. Met dalende oplages, krimpende kijkcijfers en door AdBlockers dalende inkomsten is hun drang dichter op de emoties te zitten groter geworden. Méér hunkering naar clicks van lezers ter compensatie. We leven in een nieuwe tijd van clickbait-journalistiek: het moet impact hebben. Ontzetting! Voorbeeld: The Post Online. Wat een crappy shit is dat. Maar het wordt wel gedeeld op social media. Hullie hebben het gedaan! Er moet altijd een duidelijk vijandsbeeld in zitten. Lekker overzichtelijk.

    Voor journalisten het lezen waard:
    http://foreignpolicy.com/2016/07/08/the-tragic-downfall-of-british-media-tabloids-brexit/

  3. Kaaskijker

    Zoek ook even op hoeveel journalisten vinden/vonden dat de PvdA een draai diende te maken inzake bombarderen in Syrië, niet alleen in Irak. Hoeveel zelfinzicht lezen we daarop terug nu blijkt dat onze F-16’s daar niet op toegerust zijn? Dominique van der Heyde was in de media de grote instigator naar deze politieke Artikel 100 – beslissing. Ze was al maanden voor de beslissing al bezig draagvlak te creëren. Het moest vroeg of laat gebeuren. De media voert de oorlog graag mee. Stoer meemarcheren. Gebrek aan kennis over oorlogsvoering (mission creep e.d.). Cynisch maar waar!

    Dit was voordat openbaar werd dat onze F-16’s niet toegerust waren:
    http://www.mediacourant.nl/2015/06/tv-programmas-behandelen-mark-rutte-oneerbiedig/

  4. Kirth Gersen

    Ach, de NRC, verworden tot wegkijkend links flutkrantje.

  5. Opaultje

    NRC, ons allochtonenlikkertje sinds die laffe, slappe belg er de scepter zwaait…..lees deze wk in Elsevier n prima column(!!) van G vd List over dat vre-se-lij-ke blaadje

  6. Anoniem

    Moet Sywert ook niet steeds in talkshows opduiken. Het gros van de kijker wil niet politiek worden bijgepraat door zo’n ventje. Kom over een jaar of 30 maar eens terug.

  7. witgoedreparatie

    Sywert van Lienden schrok zich echt de blubber toen hij donderdagavond het NRC Handelsblad doornam. Hij vindt dat de krant behoorlijk ………..

  8. Eppo

    Sywert van Lienden moet niet zo zeuren…

  9. Halbe

    De NRC lees je alleen in de 19de eeuw.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.