Tv-god Matthijs van Nieuwkerk is 60 jaar geworden

Het is vandaag precies 60 jaar geleden dat tv-legende Matthijs van Nieuwkerk werd geboren boven de slagerij van zijn grootvader in de Lange Niezel, midden in de rosse buurt van Amsterdam. Dat staat in de verjaardagskalender. Het is 8 september 1960 als de tv-god ter wereld komt. Zijn ouders wonen dan nog boven zijn grootouders. Later verhuist het gezinnetje naar Zuid en toen Matthijs zes was kwam hij terecht in mediastad Hilversum, waar hij tot zijn studententijd heeft gewoond.

Dik een halve eeuw later woont Matthijs in het buitengebied van Almen, waar hij in alle rust kan leven, zonder de hele tijd aangeklampt te worden. Daar viert hij vandaag ook zijn zestigste verjaardag.

Hoe Matthijs deze heuglijke dag precies doorkomt is niet duidelijk, omdat de presentator geen sociale media zoals Instagram heeft. De meeste mensen vieren hun verjaardag met een familiefeestje en een gebakje.

Hoewel de VARA-ster de bejaarde leeftijd langzaam bereikt, is hij nog lang niet uitgewerkt. Momenteel werkt hij aan een nieuw format, dat op oudejaarsavond het levenslicht zou moeten zien. Veel is daar nog niet over bekend.

Andere bekende Nederlanders die vandaag jarig zijn, zijn Helga van Leur (50) en Corry Konings (69).

Foto: BNNVARA

39 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Jan Lol
september 9, 2020 12:58

60<? moet dat geen 80 zijn?

Gast
Ikke
september 9, 2020 11:35

Nou en????? Er zijn zoveel mensen die 60 zijn en ouder.

Gast
Tini Prikkeldraad-Kots ter Spin
september 9, 2020 08:26

Matthijs van Nieuwkerk wordt toch totaal overgewaardeerd? Kijk naar die vals verlopen kop en die nep-grijns. Die vrek zit nu zijn centjes te tellen, met de flessen wijn binnen handbereik. Fijne dag allemaal.

Gast
toxilogic
september 8, 2020 21:19

Dus krijgen we morgen te zien dat er meer dan 6 mensen waren op Matthijs 60 e verjaardag, ik ga er vanuit dat de persmuskieten op de loer liggen om hem op een overtreding te kunnen betrappen. Echter Matthijs is een echte bangerik die gaat zich geen extra risico op de hals halen, niettemin wens ik hem nog vele angstige jaren toe, en dan…the end.

Gast
Bart
september 8, 2020 19:25

@sjaak echt Moet je niet hier zeuren maar lekker een demonstratie organiseren op het Malieveld in Den Haag. Wat mij betreft gaat er nog veel meer geld naar de NPO (en mag van mij ook naar RTL en Talpa gaan) i.p.v. dat er geld naar andere dingen gaat in ons land.

Gast
Herman
september 8, 2020 19:17

Zestig jaar en laat nog altijd rotjes afknallen in zijn haar.

Gast
Sjaak echt
september 8, 2020 18:57

@Tim di 08 sep 2020 om 12:37
Ik zie niet in waarom ik belasting moet betalen voor jouw televisieprogramma’s.

Gast
Pullekie
september 8, 2020 18:46

Naast DWDD zijn alle programma’s van Matthijs v Nieuwkerk geflopt of matig bekeken, dus zo’n tv grootheid is het niet !!!

Gast
Broodje Vleermuis
september 8, 2020 16:48

De tv-legende? Hoezo legende.

Is ie al 60 jaar dood dan?

Gast
tim
september 8, 2020 16:46

tv god??????????????????????????

Gast
Fikkie
september 8, 2020 15:52

60? Hij ziet er uit als 75.

Gast
Bob Oeverloos
september 8, 2020 15:21

Hij lijkt een beetje sneu. Sneu als de eeuwige groen links student die doodverloren bij de bushalte zit te wachten in de regen en kou. En jij raced er voorbij in je warme auto made in germany!

Gast
De Zwarte Knecht
september 8, 2020 14:35

@ Rianne
di 08 sep 2020 om 14:30

Het fragment in kwestie werd geproduceerd in het jaar 1905.

Gast
De God der Wappies
september 8, 2020 14:35

In Almen kan men luidkeels staan galmen, want daar bovenop een denkbeeldige Olympus staat een corona proof ontworpen Grapperhaus, dat wordt bewoond door de TV-God Himzelve.
Wie zo’n Grapperhaus bewoont, kan met een gerust gemoed gedurende het ganse jaar verjaarsdagsliederen galmen, zonder dat het ene fucking corona uitmaakt.
Godheden en Grapperhausen weten namelijk dat corona een project is, dat al jaren geleden is gestart.
Er is op het internet al dan niet opzettelijk, genoeg over dat project uitgelekt door de ontwikkelaars zelf, maar tsja, wie liever niet zoekt, vindt ook niets en hem rest niet anders dan in grote angst of afgunst de zoekers uit te schelden voor wappies.
Speciaal voor de niet-zoeker/niet vinder is er het NOS-Journaal, waar men het van zich afwapperen van wappies tot kunst heeft verheven.

Gast
Rianne
september 8, 2020 14:30

@ De Zwarte Knecht: uit welk jaar komt dat Franse fragment?

Gast
Lange Erudiete Griezel
september 8, 2020 13:57

Interessant te vernemen dat hij in de Lange Niezel is geboren, boven zijn grootvader.
Dat is nog net niet bij Onze Liever Heer op Solder.

Gast
Teuntje
september 8, 2020 13:57

Blij dat die zakkenvuller en narcist opgerot is…

Gast
De Zwarte Knecht
september 8, 2020 13:51

@ Melanie
di 08 sep 2020 om 13:44

Klopt inderdaad, ergens in die richting. Ik geloof dat het programma in 1922 begonnen is in de bioscoop.

Ik geloof dat het oudst bewaarde videofragment (geen intocht) een fragment is uit Frankrijk, een stille film waarin Sint Nicolaas een dood kind opnieuw tot leven wekt om hem vervolgens aan te stellen als de eerste Zwarte Piet.

Gast
Arie
september 8, 2020 13:51

Een mooi stukje proza over de geboorte van een halfgod, daar kunnen de Noord-Koreaanse autoriteiten nog een puntje aan zuigen.

Gast
Melanie
september 8, 2020 13:44

Tip aan MC:

“TV-god Zwarte Piet en zijn werkgever Sint Nicolaas vieren in 2021 hun 100ste op video vastgelegde intocht van Sint Nicolaas. Het programma begon eerst in de bioscoop waarna het in 1952 vertakte naar televisie.”

Gast
Jantje met de pet
september 8, 2020 13:24

Het hele partijkartel en Geenstijl dikke Jensen de site en partij van de Herenliefde niet mijn type.

Gast
Garry glamour
september 8, 2020 13:19

Leuk dat Mathijs jarig is , verstand komt met de jaren
, dus ik hoop dat ie met pensioen gaat zodat we verschoond blijven van deze zelfingenome kwezel . Meest overschatte autocue lezer ooit .

Gast
Ron
september 8, 2020 12:49

Van harte Matthijs! Je wordt node gemist in de vooravond.

Gast
Tim
september 8, 2020 12:37

Grodom, misschien even hulp zoeken? Alles en iedereen is “ons” maar aan het tegenwerken he? De NPO moet dood he? Niet goed voor je hart, geloven in al die onzin Facebook complottheorieën. En dan ook nog mensen hier oproepen om te gaan kijken naar Jensen, mijn God, ik schijt nog liever in me bek. Wat zit jij zielig kwaad achter je computertje, domrechtse malloot. Ga eens van het leven genieten. Ga werken.

Gast
Tycho Graagnat
september 8, 2020 12:33

Matthijs, gefeliciteerd en tot snel mag ik hopen als ben ik tevreden met de oplossing en het programma ‘ De Vooravond’. Maar minder blij met M die ons weer snel te wachten staat.

Gast
Fan
september 8, 2020 12:15

Gefeliciteerd beste Matthijs, vele jaren in goede gezondheid🎂🎉👌

Gast
Beppie Rotjeknor
september 8, 2020 11:55

Toch niet eerlijk dat oud-schoondochter Carice werd verbannen en dat film ineens nooit meer besproken werd in zijn vaste kliek programma.

Gast
Kwebbeldick
september 8, 2020 11:53

Van Nieuwkerk. Een grotere proleet moet nog geboren worden.

Gast
M.
september 8, 2020 11:48

Grodom
di 08 sep 2020 om 11:35

Ik hoop dat zo spoedig mogelijk bij geestelijke gezondheid centrum aan de beurt komt. Wanneer Jensen uw informatief bron is, ben jij als mens volledig gefaald en tegelijk een gevaar bent voor de maatschappij #deplorables #betreurenswaardig #domrechts

Gast
LLRV
september 8, 2020 11:46

Klein gezelschap, 6 personen mogen komen. Of zijn de regels voor BN’ers verandert? 1,5m afstand en strenge hygiënemaatregelen. Handen stuk wassen en triage gesprek bij binnenkomst door mevr. van Nieuwkerk. Koortsthermometer nog even op het voorhoofd en de kadotjes ontsmetten. Zingen mag natuurlijk ook niet, niks hippe de piep en al helemaal geen hurrah. Hurrah fluisteren mag wel. En dan mag van die 6 personen niemand uit een code oranje gebied komen. Stel je voor zijn broer zat gisteren op een klein Grieks eiland of in Antwerpen. Pats, boem quarantaine! Code oranje is bijna nergens. We mochten immers weer reizen en die belachelijke grenssluitingen inclusief betonblokken waar geen virus overheen kan zijn verleden tijd. Kafkaëske tijden!

Gast
iemand
september 8, 2020 11:43

Grodom je vergeet ook Halsema. Ankie Knol zit toch in de leeftijdsgroep die extra uit moet kijken dat vonden ze dus ook niet belangrijk. Lees net dat Nederland Griekenland op code oranje zet. Terwijl de omringende landen sommige eilanden op oranje zet. Klopt allemaal geen zak meer van. Maar Matthijs gefeliciteerd.

Gast
Grodom
september 8, 2020 11:35

Leve de vrijheid van meningsuiting:

W A A R O M N O G S T E E D S G E E N E E R L IJ K E E N O P E N
D I S C U S S I E O V E R C O R O N A ?????

De leugens van het mediakartel over als staatspropaganda over ons uitgestort. Het lijkt hier wel Wit-Rusland/Noord-Korea/DDR.

Kijk vanavond naar Jensen (Youtube) over onthullend nieuws over hoe de NPO te werk gaat. We worden bang gehouden. Terwijl Maxima, Willem-Alexander, Ferd G, Rutte en Gekke Ankie Knol al lieten zien totaal niet in dit sprookje te geloven. Zij durven zonder moeite “hun leven op het spel te zetten”.

Gast
Ad
september 8, 2020 11:34

De enige reden om naar hem terug te verlangen is dat in oktober een zekere M tussen zeven en acht weer terugkeert met de grote polarisatie show.

Gast
Gerard
september 8, 2020 11:29

Sookie als het echt een trucje was had hij het geen 15 jaar volgehouden met dagelijks 1,5 miljoen kijkers.

Gast
Moet je morgen werken? Nee, ik ga naar de Vakantieman
september 8, 2020 11:20

Gefeliciteerd en ik gun je nog heel veel jaren.

Gast
Sookie Stackhouse
september 8, 2020 11:18

Laat Matnijs vooral wegblijven. Kent maar een trucje dat al jaren sleets is en z’n kop ook trouwens.
Arrogante bal die ten onrechte de hemel in geprezen wordt.

Gast
M.
september 8, 2020 11:12

Van harte gefeliciteerd Matthijs, u wordt gemist op TV… Enorme inspirerend man, ik heb zoveel van u geleerd. Kom snel terug!!! Kees van Nieuwerkerk is zijn zoon, volg hem op instagram, werkelijk het lekkerste hapje van Nederland.

Gast
Norvo
september 8, 2020 11:11

Corry Konings 69… #hoerenneukennooitmeerwerken

Gast
Roy Donderz
september 8, 2020 11:07

Om welke reden ging Matthijs op zesjarige leeftijd naar Hilversum?

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen