Talpa ziet niets in ‘power breaks’ van SBS

[img=282,190 left]http://www.rtl.nl/_internal/cimg!0/2h0nazmfq2lwk.jpeg[/img]Het traditionele reclameblok lijkt op zijn retour. Adverteerders zijn steeds minder bereid het volle pond te betalen en experimenteren steeds vaker met andere marketing-mogelijkheden. RTL 4 en RTL 5 proberen alsnog de aandacht van de kijker te trekken met het belspel Reclame Raden.

Vlak voor het reclameblok begint, moet worden gebeld naar een 0900-nummer (10 eurocent per minuut) en dan kan men de merken raden die bij de spotjes horen. Iedereen die meedoet maakt kans op diverse prijzen.

Tot nu toe doen dagelijks gemiddeld vijfhonderd kijkers mee, meldt de Volkskrant. Michel van der Voort is directeur bij IP, het verkoopbedrijf van RTL Nederland. Hij vertelt in de Volkskrant: “Dit spel is niet bedoeld om geld mee te verdienen. We weten dat veel mensen thuis spontaan reclames raden en we willen dat stimuleren.” RTL biedt sinds kort ook diverse vormen van zogenoemde ?split screen advertising?. Zo vliegt er middenin Idols soms opeens een flesje deodorant van Rexona door het beeld en worden filmkijkers al tijdens de aftiteling verrast met een reclamespotje.

Talpa probeert kijkers te boeien met het Geheugenspel per sms (1,90 euro per deelnemer). Na twee keer werd dit spel echter al gestaakt; volgens een woordvoerder is Talpa druk bezig ?de opzet van het spel te optimaliseren?. Het is de bedoeling dat het sms-spel later dit jaar terugkeert. Om ?de attentie- waarde en de effectiviteit? van reclame te vergroten, investeert Talpa in maatwerk voor adverteerders.

SBS brengt sinds kort ‘power breaks’; reclameblokken van twee in plaats van de gebruikelijke vier of zes minuten. In die twee minuten passen maximaal vier spotjes, maar een adverteerder kan ook de hele power break opkopen. Een woordvoerder van concurrent Talpa betwijfelt of het werkt: “Als je tevoren aangeeft hoe lang de onderbreking duurt, kan de kijker dat aangrijpen om iets anders te doen. Twee minuten is lang genoeg voor een plaspauze.” [u]Volkskrant[/u]

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen