Jonge kijkers rennen weg bij ‘saaie’ Hélène Hendriks: ‘Héél oud!’

Oeps: het gaat niet echt lekker met de ‘saaie’ talkshow van Hélène Hendriks. Nou ja, er kijken wel veel mensen, maar die zijn volgens Tina Nijkamp allemaal stokoud. “Opvallend.”

Hélène Hendriks © SBS

Hélène Hendriks stelt de mensen momenteel toch een beetje teleur met haar talkshow De Oranjezondag. Er zit weinig verrassing in het programma: wéér Rutger Castricum, wéér Noa Vahle, wéér Alexander Pechtold. Er mag wel iets meer sjeu in, en belangrijker nog: een beetje ophef. Een beetje controverse. Waar Wilfred Genee zo goed in is, zeg maar.

Saai uurtje

Na de relatief saaie eerste aflevering, had Hélène afgelopen zondag alwéér zo’n saai uurtje. Het ging echt ellenlang over een of ander goed doel. Allemaal hartstikke nobel, maar dat is toch iets meer Op1 dan voor het VI-publiek. Die willen drie keer per uitzending een zwarte man met een enorme slang uit de zee zien lopen.

Wat zegt Tina Nijkamp ervan? Hoeveel mensen keken er afgelopen zondag naar aflevering twee? “Er keken 1,2 miljoen mensen naar Miljoenenjacht, dus het is hartstikke populair. En daarna had De Oranjezomer natuurlijk een goede instroom. Die scoorde stabiel: vorige week 981 duizend, nu 928 duizend”, zegt ze in Tina’s TV Update.

‘Heel oud’

Eén probleem: die 900 duizend kijkers van Hélène zijn allemaal halve bejaarden, de rest is wat spannends gaan kijken. “Ja. Wat wel opvallend is, is dat het best wel oud scoort. Het scoorde 13 procent in de jongere doelgroep 25 tot 54 jaar en verliest daar dus van Renze.”

Huh? Naar Renze Klamer kijken toch niet zoveel mensen? “Nou, in de totalen heeft hij wel veel minder kijkers – 566 duizend – maar in de 25 tot 54 jaar-doelgroep, waar dus alle commerciële zenders hun geld mee verdienen, scoort het veel beter: 19 procent. Renze, ja, die is best wel goed bezig op het moment, want 19 procent is niet gek.”

Chantal verslaat Linda

Hoe zit dat eigenlijk met Linda en haar Miljoenenjacht? Nou, zij verliest in de commerciële doelgroep dus óók van de concurrentie, want Chantal Janzen scoorde gelijktijdig beter in de doelgroep.

“Ja, Beat the Champions had in die jongere doelgroep ook meer marktaandeel dan Miljoenenjacht. Daar heeft het ook wel iets mee te maken [dat Hélène daarin minder scoort].”

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Was elke week Rutger Castricum als sidekick wel een goed idee?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen