Is de hype voorbij? ‘Geen rijen meer bij kipzaak Jandino Asporaat’
Het lijkt erop dat de hype rond de kipzaak van Jandino Asporaat definitief voorbij is. Zowel het AD als X-influencer MiesBee stellen dat er geen rijen meer zijn. “De gekte is afgenomen.”
Jandino Asporaat financierde het allemaal met flink wat belastinggeld: de populaire rubriek FC Kip in zijn vroegere tv-shows voor de NPO. En dat heeft hij vorig jaar handig aangewend door in Rotterdam een horecazaak te openen met dezelfde naam. Het was een tijdje een flinke hype: er stonden ongelooflijk lange rijen van tieners die dit wel eens wilden zien.
Geen topkwaliteit
De omzet van FC Kip lijkt inmiddels behoorlijk gekelderd te zijn. Het AD schreef vorige maand al dat de gekte een beetje is gaan liggen. “Nu is de storm een beetje gaan liggen, want zo druk is het er (gelukkig) niet meer”, stelt snackexpert Eke Bosman. “Is dat een logisch gevolg, of een teken aan de wand?”
Dat laatste, denkt hij. “Eén ding viel mij wel gelijk op: zo goed is die kip eigenlijk niet. De kip is dan wel mals, maar je proeft aan de korst wel echt dat het niet van topkwaliteit is.”
Geen rijen meer
De bekende X-influencer MiesBee, wier kanaal door Fidan Ekiz ‘het leukste account op X’ is genoemd, komt regelmatig in het centrum van Rotterdam. Ze zag in november nog lange rijen bij FC Kip (‘als maatschappelijk verschijnsel is dit zorgelijker dan Wilders’), maar was er gisterenmiddag wederom en zag dat het héél stil was.
Er zijn geen mensen meer die wachten om naar binnen te kunnen bij de kiptent van Jandino, schrijft MiesBee. “Geen rijen meer voor FC Kip, maar kinderen en zwakbegaafden die selfies maken voor de ingang.”
Eén en al tok
De Rotterdamse Kitsune zegt daarop: “Ik kom niet in dat gebied. Één en al tok.”
Miesbee: “Het is meer dan erg. Vooral op zaterdag.”
Kitsune: “Inderdaad. Zaterdag is helemaal een hell hole van rokende trainingspakken en ander gespuis. Stadhuisplein, de Lijnbaan en Hoogstraat. Allemaal hopeloos verloren.”
TikTok-schaapjes
Ene Vincent denkt dat Jandino zich zorgen moet gaan maken. “Na de eerste keer te zijn genaaid met slecht eten en een selfie te hebben genomen is het nieuwtje er voor de meeste TikTok-schaapjes wel van af.”
Iemand anders zegt: “Prijs/kwaliteitverhouding ver ondermaats. Niet eens 1 ster waard.”
En Ovide tot slot: “BN’ers en horeca is sowieso gedoemd te mislukken.”
X
Het X-bericht van MiesBee: