Samantha Steenwijk en Danny de Munk trekken SBS 6 flink omlaag

SBS 6 blijft teleurstellen met De Hollandse Nieuwe, de tv-show met de impopulaire BN’ers Danny de Munk, Samantha Steenwijk en Jeroen van der Boom. Ze weten de kijker niet te bekoren.

De Hollandse Nieuwe © William Rutten

Eén ding is zeker: ze weten bij SBS 6 totaal niet welke televisiesterren goed liggen bij tv-kijkend Nederland en welke men echt niet te pruimen vindt. Het resultaat is wegzappende kijkers. Ook de talentenjacht De Hollandse Nieuwe, met Samantha Steenwijk en de in opspraak geraakte Danny de Munk, is al weken een kijkcijferflop.

Danny en Samantha

Na Het Jachtseizoen (474 duizend kijkers en 13 procent marktaandeel), hield De Hollandse Nieuwe gisteren slechts 387 duizend kijkers (10 procent) over. Daarmee wist de talentenjacht geen plek te behalen in de dagelijkse kijkcijfer top 15 en dat is behoorlijk teleurstellend voor zo’n groots opgezet programma vol met ‘sterren’.

Kijkcijferprofessor Tina Nijkamp wijst ook op de scores in de commerciële doelgroep (20 tot 54 jaar). Waar Het Jachtseizoen bijna de 22 procent aantikt, moet De Hollandse Nieuwe genoegen nemen met 9 procent. “En dat terwijl het voor een groot deel op (…) het ‘makkelijkste tijdslot van de week’ staat: zaterdagavond 21.30 tot 22.30 uur.”

SBS 6 moet nog even door de zure appel heen bijten, want er staan nog twee afleveringen van De Hollandse Nieuwe op het menu.

Matthijs op één

Matthijs van Nieuwkerk scoorde gisteren 1,1 miljoen kijkers (28 procent) met The Connection, waarmee hij goed was voor goud op prime time. Aansluitend deed ook De Avondetappe het uitstekend met 975 duizend kijkers (26%). Een mooie avond dus voor NPO 1.

RTL 4 wist met de finale van Domino Challenge slechts 503 duizend kijkers (14%) te boeien, waarna De 1 Procent Quiz uitkwam op 559 duizend kijkers (16%).

‘Beter in de winter?’

Tina denkt dat een speelgoedshow als Domino Challenge niet echt goed in de zomer past. Het commerciële marktaandeel van de finale komt uit op 20 procent. “Op zich prima marktaandeel, maar wel minste marktaandeel van de hele RTL 4-avond.”

Ze vervolgt: “Vooral beginafleveringen scoorden wel goed. Wellicht beter om in tweede seizoen de wedstrijdopbouw iets anders te doen en/of iets minder afleveringen. En past dit type programma toch ook niet beter in de winter?”

Kijkcijfers

Andere programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Nieuwsuur (393 duizend), EenVandaag (314 duizend) en Lachen Om Home Video’s (249 duizend).

De kijkcijfers van zaterdag 2 juli 2022 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.533.00001. NPO1 / 29.2%
02. The Connection (NPO1) 1.064.00002. RTL4 / 13.3%
03. De Avondetappe (NPO1) 975.00003. SBS6 / 11.5%
04. Ik Vertrek Even Weg (NPO1) 871.00004. NPO2 / 8.7%
05. Nederland – Finland (NPO1) 694.00005. NPO3 / 4.8%
06. Half acht nieuws (RTL4) 645.00006. RTL7 / 3.5%
07. Studio Sport (NPO1) 639.00007. Vero / 3.0%
08. Hart van Nederland (SBS6) 591.00008. NET5 / 2.5%
09. De 1 Procent Quiz (RTL4) 559.00009. RTL5 / 2.2%
10. Shownieuws (SBS6) 511.00010. Eurosp / 1.9%
11. Tour de France (NPO1) 509.00011. RTL8 / 1.6%
12. Domino Challenge (RTL4) 503.00012. TLC / 1.1%
13. Het Jachtseizoen (SBS6) 474.00013. Comedy / 1.1%
14. RTL Boulevard (RTL4) 474.00014. Ziggo / 0.9%
15. Journaal 18:00 (NPO2) 434.00015. BBC / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 42,7%
02. RTL Nederland 21,7%
03. Talpa TV 17,8%

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen