Paul de Leeuw krijgt kijkcijferduwtje van Adele: ‘Heerlijke televisie!’

De kijkcijfers van donderdag 25 november 2021 (SKO) – Paul de Leeuw knalt eindelijk door de miljoengrens heen met zijn nieuwe programma Busje Komt Zo. De reden? Het interview met Adele.

Adele en Paul de Leeuw © Raven B. Varona

Busje Komt Zo is het nieuwe bejubelde programma van Paul de Leeuw, maar was tot nu toe nog niet echt een groot kijkcijfersucces. De eerste drie afleveringen scoorden 677 duizend, 951 duizend en 834 duizend kijkers. Gisteren ging hij met Adele door de miljoengrens heen: er keken 1,1 miljoen mensen (20 procent marktaandeel) naar de show op NPO 1.

Positieve reacties

De reacties op het interview van Paul met Adele zijn positief. “Na Oprah Winfrey is het de beurt aan Paul de Leeuw om Adele te interviewen. Uiteraard totaal verschillend. Maar in twintig minuten tijd weet Paul er, ondanks zijn zenuwen, toch een personal touch aan te geven en soms door de professionaliteit van Adele heen te breken”, zegt Marcel.

En Daan: “Precies ja. Adele en Paul waren een stuk leuker dan al het Oprah-gefake. Ik begreep Paul opeens, het lukt niet als er zoveel druk op staat. Al dat gehype vanuit de industrie ook.”

Wegzappers

Paul kampt overigens nog wel met veel wegzappers, want Ik Vertrek was voorafgaand aan Busje Komt Zo goed voor 1,6 miljoen kijkers (27 procent). Daarmee was dat programma de winnaar op prime time. En ook de Ik Vertrek-concurrent Expeditie Robinson was met ruim 1,1 miljoen kijkers (19 procent) iets meer in trek.

Wél was Busje Komt Zo de winnaar om half tien. De meest bekeken alternatieven waren PSV – Sturm Graz met 815.000 kijkers (16 procent) op Veronica en Undercover in Nederland met 625.000 kijkers (12 procent) op SBS 6. RTL 4 trok met Eilandpraat slechts 579.000 kijkers (11 procent).

De vierde zender op prime time was NPO 3 met 633.000 kijkers (10 procent) voor KVW.

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • SBS 6 scoorde met Undercover in Nederland: 625.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Nieuwsuur: 610.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Silent Witness: 205.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met 112 Vandaag: 188.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met The Arrival: 183.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Wonder: 169.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Half acht nieuws (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), RTL Boulevard (987.000), Slavia Praha – Feyenoord (864.000), Editie NL (820.000), Tijd voor MAX (748.000) en GTST (747.000) scoorden het best in de vooravond. HLF8 trok 243.000 kijkers.

Op de late avond waren Op1 (813.000), Jinek (776.000), Hart van Nederland (654.000) en Shownieuws (522.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en Veronica brons met 14 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.860.00001. NPO1 / 21.8%
02. Ik Vertrek (NPO1) 1.612.00002. RTL4 / 18.0%
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.417.00003. Vero / 14.4%
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.278.00004. SBS6 / 9.3%
05. Expeditie Robinson (RTL4) 1.124.00005. NPO3 / 6.2%
06. Busje komt zo (NPO1) 1.073.00006. NPO2 / 6.0%
07. EenVandaag (NPO1) 1.009.00007. NET5 / 2.8%
08. RTL Boulevard (RTL4) 987.00008. RTL5 / 2.5%
09. Slavia Praha – Feyenoord (Vero) 864.00009. RTL7 / 2.5%
10. Editie NL (RTL4) 820.00010. RTL8 / 2.5%
11. PSV – Sturm Graz (Vero) 815.00011. ESPN2 / 1.4%
12. Op1 (NPO1) 813.00012. ESPN / 1.3%
13. Jinek (RTL4) 776.00013. TLC / 1.2%
14. Tijd voor MAX (NPO1) 748.00014. SBS9 / 0.9%
15. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 747.00015. BBC / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 34,0%
02. Talpa TV 27,4%
03. RTL Nederland 26,1%

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen