Humberto Tan zit Op1 op de hielen: wie wint de strijd?

De kijkcijfers van dinsdag 8 juni 2021 (SKO) – Humberto Tan werd drie jaar geleden van de buis gehaald vanwege lage kijkcijfers, maar met zijn rentree als dagelijkse talkshowhost stelt hij niet teleur.

Humberto Tan © RTL

Voor de tweede avond op rij zit Humberto Tan zijn concurrent Op1 op de hielen. Waar Humberto gisteren 751.000 kijkers (21 procent marktaandeel) wist te vermaken, kwam Op1 uit op 802.000 kijkers (25 procent). De talkshows staan vlak na elkaar in de kijkcijfer top tien, namelijk op plek vijf en plek zeven.

Op1 profiteert van lead-in

Op1 heeft zijn voorsprong te danken aan de veel betere lead-in. Het programma ervoor, Opgelicht, was de winnaar op prime time met 830.000 kijkers (21 procent). De programma’s daarvoor, Doe Alsof Je Thuis Bent en Opsporing Verzocht, scoorden 761.000 (19 procent) en 730.000 kijkers (18 procent).

RTL 4 wist voorafgaand aan Humberto 638.000 kijkers (16 procent) te boeien met de finale van Snackmasters en 581.000 kijkers (14 procent) met die van De Druiventros: D’r op of d’r onder.

De andere meest bekeken uitzendingen op prime time waren Nieuwsuur met 525.000 kijkers (13 procent) op NPO 2, College Tour met 426.000 kijkers (11 procent) op NPO 2, BN’ers in het Ziekenhuis met 394.000 kijkers (10 procent) op SBS 6 en Gestalkt met 358.000 kijkers (9 procent) op SBS 6.

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 3 scoorde met Hockey EK NLD WAL Heren: 345.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Kees van der Spek: 241.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met The Transporter: 228.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Man in the Iron Maak: 193.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Grey’s Anatomy: 174.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Perfect Wedding Match: 84.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,5 miljoen), Half acht nieuws (951.000), Zesuurjournaal (872.000), EenVandaag (709.000), GTST (678.000), RTL Boulevard (577.000), Editie NL (462.000), Welkom in Hotel The Savoy (381.000) en Tijd voor MAX (378.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (802.000), Humberto (751.000), Journaal laat (620.000), Hart van Nederland (589.000) en Shownieuws (384.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.502.00001. NPO1 / 22.8%
02. Half acht nieuws (RTL4) 951.00002. RTL4 / 18.2%
03. Journaal 18:00 (NPO1) 872.00003. SBS6 / 10.4%
04. Opgelicht (NPO1) 830.00004. NPO2 / 6.8%
05. Op1 (NPO1) 802.00005. Vero / 5.1%
06. Doe alsof je thuis bent (NPO1) 761.00006. NPO3 / 5.0%
07. Humberto (RTL4) 751.00007. RTL7 / 4.0%
08. Opsporing Verzocht (NPO1) 730.00008. RTL5 / 3.6%
09. EenVandaag (NPO1) 709.00009. NET5 / 2.7%
10. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 678.00010. Eurosp / 2.6%
11. Snackmasters (RTL4) 638.00011. RTL8 / 2.4%
12. Journaal laat (NPO1) 620.00012. Discov / 1.4%
13. Hart van Nederland (SBS6) 589.00013. SBS9 / 1.3%
14. De Druiventros: d’r op of d’r onder (RTL4) 581.00014. Comedy / 1.1%
15. RTL Boulevard (RTL4) 577.00015. RTLZ / 1.1%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 34,6%
02. RTL Nederland 29,5%
03. Talpa TV 19,5%

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Wie gaat uiteindelijk de kijkcijferstrijd winnen?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Martien Meiland klaagt voortdurend over de fans die hem miljonair hebben gemaakt. Wat vindt u daarvan?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen