Ster wil NPO-plannen Arie Slob nóg verder vermorzelen

Er blijft bar weinig over van de ambitieuze plannen die mediaminister Arie Slob had met de NPO. Na overleg met Hilversum is gisteren een streep gezet door het plan om de NPO reclamevrij te maken tot 20.00 uur, om fors te bezuinigen op de publieke omroep én om NPO 3 om te dopen tot NPO Regio. Shula Rijxman heeft het voor elkaar gekregen dat al die plannen niet doorgaan: de reclame blijft voorlopig, de financiering blijft op niveau en NPO 3 blijft in tact. De Ster wil nog een stap verder.

De Ster is over het algemeen best optimistisch over het buigen van Arie Slob. Shula heeft afgesproken dat de reclame gewoon blijft, maar vanaf 2022 in vijf jaar tijd wordt gehalveerd. Het zou echter zomaar kunnen dat dat niet gebeurt, zo laat de Ster optimistisch weten.

De jaarlijkse stappen worden namelijk steeds gewogen. Bij de weging zal ook rekening worden gehouden met hoeveel Den Haag moet bijlappen en een volgend kabinet heeft daar misschien helemaal geen zin in. “Dat geeft Ster voldoende vertrouwen dat zij ook de komende jaren een belangrijke rol kan blijven spelen in de financiering van de publieke omroep“, aldus de Ster.

Het plan dat NPO 3 straks NPO Regio wordt ligt ook al in de prullenbak. Wel gaat NPO 2 wat regiodingetjes doen: vanaf begin volgend jaar staat de zender elke werkdag na het Zesuurjournaal bijna twee uur in het teken van de regio.

Online reclamevrij

De Ster is echter níet blij met het besluit om al vanaf 1 januari 2021 te stoppen met reclame op de online aanbodkanalen van de NPO. “Ster heeft de minister en de NPO afgelopen maanden voorgesteld de online reclame niet volledig af te schaffen, maar de ingreep te beperken tot het afschaffen van banners en reclame rondom online fragmenten.”

Gelet op de digitalisering van de reclamemarkt is het essentieel dat Ster reclame rondom online NPO-content kan blijven plaatsen. Hiermee kan een mogelijk toekomstige daling van lineaire tv- en radio-omzet – als gevolg van deze digitalisering – worden gecompenseerd.

Ster betreurt dat de minister en de NPO hier tot op heden nog niet van zijn overtuigd, maar ziet nog steeds mogelijkheden om de argumenten hiervoor de komende maanden in Den Haag en Hilversum beter over het voetlicht te brengen.”

Tijd voor wat extra gelobby dus en voor je het weet liggen de omroepplannen van Arie Slob vollédig in de prullenbak.

Lees ook:
NPO wil reclamevrij en af van dure ledencampagnes (18 januari 2019)
Adverteerders willen geen reclamevrije publieke omroep (20 januari 2019)
Telegraaf op voorpagina: ‘Coalitie wil reclamevrije NPO’ (16 februari 2019)
STER fel tegen afschaffen reclame: ‘Ondoordacht’ (20 februari 2019)
Shula Rijxman trekt verzoek voor reclamevrije NPO in (17 maart 2019)
‘Coalitie wil NPO reclamevrij tot acht uur ‘s avonds’ (21 mei 2019)
NPO 1, 2 en 3 worden reclamevrij tot 20.00 uur (5 juni 2019)
NPO vindt plan voor reclamevrij tot 20.00 uur onzalig (5 juni 2019)
‘Radiozenders NPO worden níet reclamevrij’ (6 juni 2019)
‘NPO 3 gaat verder onder nieuwe naam Regio 3’ (6 juni 2019)
PowNed gaat voor 700.000 euro leden werven (6 juni 2019)
‘Tv-abonnementen duurder door reclamevrije NPO’ (6 juni 2019)
RTL Nederland blij met fikse beperking reclame bij NPO (6 juni 2019)
Regionale omroepen blij met kielhalen NPO 3 (6 juni 2019)
Arjen Lubach verwacht te verhuizen naar NPO 1 (7 juni 2019)
Shula Rijxman: ‘Mág de politiek NPO 3 wel opheffen?!’ (7 juni 2019)
Angela de Jong: ‘Naar Regio 3 gaat geen hond kijken’ (7 juni 2019)
Ster slaat alarm: ‘Reclamevrij kost niet 60, maar 90 mln’ (14 juni 2019)
Arie Slob overwoog vier scenario’s reclamevrije NPO (15 juni 2019

Foto: NOS

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen