Ster wil NPO-plannen Arie Slob nóg verder vermorzelen

Geplaatst op do 09 jul 2020 om 16:50

Er blijft bar weinig over van de ambitieuze plannen die mediaminister Arie Slob had met de NPO. Na overleg met Hilversum is gisteren een streep gezet door het plan om de NPO reclamevrij te maken tot 20.00 uur, om fors te bezuinigen op de publieke omroep én om NPO 3 om te dopen tot NPO Regio. Shula Rijxman heeft het voor elkaar gekregen dat al die plannen niet doorgaan: de reclame blijft voorlopig, de financiering blijft op niveau en NPO 3 blijft in tact. De Ster wil nog een stap verder.

De Ster is over het algemeen best optimistisch over het buigen van Arie Slob. Shula heeft afgesproken dat de reclame gewoon blijft, maar vanaf 2022 in vijf jaar tijd wordt gehalveerd. Het zou echter zomaar kunnen dat dat niet gebeurt, zo laat de Ster optimistisch weten.

De jaarlijkse stappen worden namelijk steeds gewogen. Bij de weging zal ook rekening worden gehouden met hoeveel Den Haag moet bijlappen en een volgend kabinet heeft daar misschien helemaal geen zin in. “Dat geeft Ster voldoende vertrouwen dat zij ook de komende jaren een belangrijke rol kan blijven spelen in de financiering van de publieke omroep“, aldus de Ster.

Het plan dat NPO 3 straks NPO Regio wordt ligt ook al in de prullenbak. Wel gaat NPO 2 wat regiodingetjes doen: vanaf begin volgend jaar staat de zender elke werkdag na het Zesuurjournaal bijna twee uur in het teken van de regio.

Online reclamevrij

De Ster is echter níet blij met het besluit om al vanaf 1 januari 2021 te stoppen met reclame op de online aanbodkanalen van de NPO. “Ster heeft de minister en de NPO afgelopen maanden voorgesteld de online reclame niet volledig af te schaffen, maar de ingreep te beperken tot het afschaffen van banners en reclame rondom online fragmenten.”

Gelet op de digitalisering van de reclamemarkt is het essentieel dat Ster reclame rondom online NPO-content kan blijven plaatsen. Hiermee kan een mogelijk toekomstige daling van lineaire tv- en radio-omzet – als gevolg van deze digitalisering – worden gecompenseerd.

Ster betreurt dat de minister en de NPO hier tot op heden nog niet van zijn overtuigd, maar ziet nog steeds mogelijkheden om de argumenten hiervoor de komende maanden in Den Haag en Hilversum beter over het voetlicht te brengen.”

Tijd voor wat extra gelobby dus en voor je het weet liggen de omroepplannen van Arie Slob vollédig in de prullenbak.

Lees ook:
NPO wil reclamevrij en af van dure ledencampagnes (18 januari 2019)
Adverteerders willen geen reclamevrije publieke omroep (20 januari 2019)
Telegraaf op voorpagina: ‘Coalitie wil reclamevrije NPO’ (16 februari 2019)
STER fel tegen afschaffen reclame: ‘Ondoordacht’ (20 februari 2019)
Shula Rijxman trekt verzoek voor reclamevrije NPO in (17 maart 2019)
‘Coalitie wil NPO reclamevrij tot acht uur ‘s avonds’ (21 mei 2019)
NPO 1, 2 en 3 worden reclamevrij tot 20.00 uur (5 juni 2019)
NPO vindt plan voor reclamevrij tot 20.00 uur onzalig (5 juni 2019)
‘Radiozenders NPO worden níet reclamevrij’ (6 juni 2019)
‘NPO 3 gaat verder onder nieuwe naam Regio 3’ (6 juni 2019)
PowNed gaat voor 700.000 euro leden werven (6 juni 2019)
‘Tv-abonnementen duurder door reclamevrije NPO’ (6 juni 2019)
RTL Nederland blij met fikse beperking reclame bij NPO (6 juni 2019)
Regionale omroepen blij met kielhalen NPO 3 (6 juni 2019)
Arjen Lubach verwacht te verhuizen naar NPO 1 (7 juni 2019)
Shula Rijxman: ‘Mág de politiek NPO 3 wel opheffen?!’ (7 juni 2019)
Angela de Jong: ‘Naar Regio 3 gaat geen hond kijken’ (7 juni 2019)
Ster slaat alarm: ‘Reclamevrij kost niet 60, maar 90 mln’ (14 juni 2019)
Arie Slob overwoog vier scenario’s reclamevrije NPO (15 juni 2019

Foto: NOS








31 Reacties op “Ster wil NPO-plannen Arie Slob nóg verder vermorzelen”


  1. Joost

    Heel goed.
    Go, Arie, go, Arie. Go, go, go.
    Aanpakken die ultralinkse semi-commerciële hap!

  2. Johan

    Het is ook een onzalig plan. De overheid heeft dit jaar al een tekort van 90 miljard, wat de komende jaren mogelijk nog verder gaat oplopen. Het weggooien van die reclame inkomsten is zonde van het geld. Uiteindelijk zullen de misgelopen inkomen via de belastingen weer gefinancierd moeten worden. Alsof de belastingen al niet hoog genoeg zijn. Gewoon laten zoals het nu is. Het hele idee van het afschaffen van de reclame is een oplossing voor een probleem dat niet bestaat.

  3. Anymous I

    @Joost, zou het artikel nog maar eens goed lezen.
    Want veel blijft niet over van de eerdere voornemens van de heer Slob. 😁

  4. Derhal Flynn

    Slob had het vanaf het begin al fout.
    Goed dat het niet doorgaat.
    Beetje tegen de stroom in roeien doet hij maar met zijn politieke partij. Voor wat de reclame en de Ster betreft usan wel weer een beetje realiteitszin nodig.
    Waarvan akte.

  5. Vic

    Goed nieuws! Het plan was namelijk een bij elkaar geraapt zooitje en had dus geen visie. Arie zit zijn tijd als minister echt uit. Geen grove fouten maar ook geen successen.

  6. Wessel

    Ooit zal ook de politiek tot de conclusie moeten komen dat de overheid niets te zoeken heeft bij amusementsuitingen en televisie. Zeker niet als men ziet wat voor beperkt kijkerspubliek getrokken wordt: bejaarden en linkse vrouwen, terwijl iedereen betalen moet.

    Dat is gewoonweg niet houdbaar op termijn.

  7. Stefie

    Opzouten die Slob met z’n gereformeerde kop. Ga gvd werken. Iets nuttigs doen

  8. Piet

    Hij is van CU net als die Schouten
    Zo goed zijn ze niet, ze zijn al blij dat ze in de regering zitten
    Ze spreken nooit Rutte en VVD tegen

  9. Geox

    @Wessel

    De NPO is een uitstekend propaganda-instrument van en voor de overheid.
    De politiek zal gek zijn om dat af te schaffen.

  10. Ad

    Het komt er dus op neer dat we alleen nog maar commerciële omroepen hebben, waarvan één die overheidsgeld krijgt.

  11. Casper

    CU heeft verloren.

  12. echtwaar

    Super!! Weg met die stupide plannen van Slob. Geef NPO de ruimte. Weg met die herhaal trollen RTL en Talpa !!!

  13. Het unieke zangtalent Boris

    @ Wessel
    Helemaal mee eens. Nu de autochtone kijker ook nog eens wordt weggejaagd gaan we richting een beschamend laag aantal kijkers. Onhoudbaar.

  14. Youp

    Het is nog nooit een politicus gelukt om dit geldslurpende linkse zooitje tot de orde te roepen. Extreem linkse propaganda en indoctrinatie waarbij Noord Korea zijn vingers af zou likken zijn aan de orde van de dag.
    Tijd om die hele liegende en bedriegende volksverlakkerij op te doeken.
    Op een gemiddelde dag kijkt 5% van de NL bevolking naar deze voorgekookte spreekbuizen. Dan is het al jaren niet meer te verdedigen dat je daar een heel volk voor laat betalen!!

  15. Zomaar

    Maak de zondag (weer) reclame vrij, CU ook gelukkig.

  16. JAN

    @ WESSEL Er staat nergens dat de politieke partijen zich inhoudelijk bemoeien met amusement . De politiek stelt regels op waar iedere zender in Nederland aan moet houden , en het com v d media controleert, maar bemoeien zich ook niet inhoudelijk met programma`s in welke vorm dan ook ! Alleen kan men ingrijpen als er programma`s inhoudelijk niet aan de wet voldoet ! bijvoorbeed op het ethische vlak, of sluikreclame !
    En voor sommige hierboven zou het goed zijn om te weten hoe de NPO echt functioneert , en dat de NPO zeker geen commerciele tv mag bedrijven!
    Alle lokale, regionale , en landelijke omroepen die onder de publieke omroep vallen zijn zeker geen com. omroepen!
    Sommige weten het verschil niet een!!! Men heeft de AVRO klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt

  17. robb

    Waarom moet er regio op npo 2 elke prov heeft toch regio tv.

  18. Matthijs Zelf.

    Mensen vergeet niet de NPO is een Rijkszender de regering gebruikt de zender in geval van nood.

  19. Captain Caveman

    Staats heeft de NPO nodig om die mooie beloftes te laten voorliegen door de verschillende partijen die kind aan huis zijn. Helaas heeft dit waarschijnlijk een averechts effect. Wat we s’avonds beloofd zien krijgen, wordt de dag erop alweer verbroken en vervangen door nog mooiere beloftes!

  20. Mike

    NPO is pure staatstelevisie. Voor al de partijkartel propaganda. Zo doorzichtig.

    De bezem er door heen.

  21. Captain Caveman

    De lijsttrekkers komen dan weer in hun zondagse pak prachtige vergezichten schetsen over de hemel op aarde! Vooral de linkse partijen hebben hier een handje van. En traditioneel wordt natuurlijk de FVD en PVV vervloekt en beschuldigd van de meest wrede misdaden die elders en in het verleden vooral door linkse regimes werd gebezigd. Of als afwisseling een geld zeur actie voor een of ander apenland!

  22. Rik

    Nou het is gewoon saneren… gezond maken van de zieke NPO, het ultra linkse bolwerk. 2 netten is genoeg. BBC model is de enige vorm waarin de onzin nog kan worden uitgekaamd.

  23. Rik

    Arie de snelwegkanarie gaat buigen voor de ultra linkse NPO. Op de knieeen Arie buigkanarie.

  24. anoniem

    Er is behalve het journaal eigenlijk geen programma waar ik graag naar kijk..

  25. aammehoela

    Op zich een goed besluit. Blijkbaar zien ze ook in dat in deze tijden de NPO onmisbaar bleek te zijn, althans in veel gevallen. Het programma M is veel kijkers kwijtgeraakt vanwege het totaal niet objectieve geluid. Benieuwd naar haar kijkcijfers als ze in de late herfst terugkeert. Ik zal heel weinig kijken, hooguit als het over Trump gaat. Dus M is zo’n beetje het enige voorbeeld van een mislukt NPO-idee.
    En uiteraard gisteravond. Maar dan is er gelukkig nog de radio.

  26. Kuis

    Reclame?

    Ohja, dat zijn die 5 minuten stilte steeds, omdat dan het geluid uit staat.

  27. Dj

    Gewoon meer geld steken goeie serie en show op publiek omroep, minder schaatsen plus minder analisten bij studiosport met geld kunje ook mooi jeugd serie last maken

  28. Emile Edwards

    Gemiste kans Arie..! Had nou toch es je rug recht gehouden en doorgepakt. Snijden in de NPO, volledig reclamevrij, maatschappelijk relevante programmering en weg met kijkcijferdoelstellingen.

  29. Winterklaar

    Onnozele hals. Je haalt toch niet doelbewust een streep door de voornaamste inkomstenbron. Domkop, ga bidden ofzo.

  30. Pegode

    Liever reclamevrij na 20:00 uur!
    Tot s’morgens 7:00 uur.

  31. WEST*

    @ Emile Edwards , Domme redenering als de STER minder inkomsten krijgt treft dat ook de gedrukte pers !

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.