Tv-kijker verkiest Gerard Cox boven Jezus
De kijkcijfers van dinsdag 9 juni 2020 (SKO)
De bejaarde mannen uit de RTL 4-hit Beter Laat Dan Nooit hebben de tweede reeks van het programma met prima kijkcijfers afgesloten. Er keken 820.000 mensen (17 procent) naar de uitzending in het halfnegen-slot. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Gerard Cox en zijn vrienden werden verslagen door de zwarte-balkjesparade van Opsporing Verzocht, maar trokken wel meer bekijks dan de nummer drie op hetzelfde tijdstip: Jezus van Nazareth verovert de wereld op NPO 2.
Waar Opsporing Verzocht werd getrakteerd op 1,1 miljoen kijkers (23 procent), kon het Jezus-programma van Kefah Allush rekenen op 474.000 kijkers (10 procent).
NPO 1 was ook om half tien de grote winnaar: Misdaadcollege zette 875.000 kijkers (19 procent) neer. De meest bekeken alternatieven waren Beau met 807.000 kijkers (19 procent) op RTL 4 en Nieuwsuur met 597.000 kijkers (13 procent) op NPO 2.
De vierde zender op prime time was SBS 6: de herhaling van Down Met Johnny scoorde 371.000 kijkers (8 procent), waarna Niets Liever Dan Een Kind bleef hangen op 246.000 kijkers (5 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- Net5 scoorde met Station 19: 303.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Red Heat: 280.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Dertigers: 263.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Leon: 225.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Team Parate Eenheid: 168.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Gooische Vrouwen: 133.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), Half acht nieuws (1,1 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), M (842.000), Ik weet er alles van (826.000), RTL Boulevard (713.000), Editie NL (669.000), Tijd voor MAX (582.000) en Zes uur nieuws (551.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Op1 (1,1 miljoen), Journaal laat (729.000), Hart van Nederland (508.000) en Shownieuws (342.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 7 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.093.000 02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.286.000 03. Opsporing Verzocht (NPO1) 1.127.000 04. Op1 (NPO1) 1.120.000 05. Half acht nieuws (RTL4) 1.110.000 06. EenVandaag (NPO1) 1.074.000 07. Misdaadcollege (NPO1) 875.000 08. M (NPO1) 842.000 09. Ik weet er alles van (RTL4) 826.000 10. Beter laat dan nooit (RTL4) 820.000 11. Beau (RTL4) 807.000 12. Journaal laat (NPO1) 729.000 13. RTL Boulevard (RTL4) 713.000 14. Editie NL (RTL4) 669.000 15. Nieuwsuur (NPO2) 597.000 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 27.4% 2. RTL4 / 17.7% 3. SBS6 / 7.2% 4. NPO2 / 6.0% 5. RTL7 / 4.6% 6. NPO3 / 4.4% 7. Vero / 4.3% 8. NET5 / 3.7% 9. RTL5 / 3.6% 10. RTL8 / 2.5% 11. SBS9 / 1.9% 12. BBCfirst / 1.5% 13. FOX / 1.3% 14. TLC / 1.1% 15. RTLZ / 1.1% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 37,8% 2. RTL Nederland 28,4% 3. Talpa TV 17,1% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL