Op1 bevestigt Maurice de Hond te hebben geboycot

De komst van Maurice de Hond naar Op1 is inderdaad enige tijd tegenhouden. Hij werd niet deskundig genoeg geacht. Dat zegt presentator Tijs van den Brink in EO Visie. De Hond luidde begin april de noodklok over de effectiviteit van de zeer desastreuze coronamaatregelen, maar werd weggehoond. Inmiddels zijn er twee kampen: die van De Hond en die van het RIVM, merkt ook Tijs. “De strijd tussen De Hond en het RIVM is verreweg de spannendste wedstrijd op dit moment“, zegt hij.

Op1 heeft de komst van De Hond twee weken lang tegenhouden, zo heeft hij zelf onthuld. Van den Brink bevestigt dat nu: “Maurice de Hond heeft zich weliswaar vanaf het begin van de coronacrisis ingevreten in allerlei onderzoeken over de verspreiding van het virus, maar is sociaal geograaf en geen viroloog. Aanvankelijk zagen we bij het tv-programma Op1 dan ook weinig aanleiding hem uit te nodigen.”

Uiteindelijk ging Op1 alsnog overstag. “Toen we dat op zeker moment (18 april) toch deden – omdat sommige elementen in De Honds verhaal ons steeds aannemelijker voorkwamen – was hoon ons deel. Hoe we het in ons hoofd haalden hem uit te nodigen, schreef zowel het AD als de Volkskrant.”

Inmiddels zijn we anderhalve maand verder. “Vorige week zei de Duitse viroloog Christiaan Drosten (adviseur van Angela Merkel) dat het goed ventileren van ruimtes (opvatting De Hond) belangrijker is dan handen wassen (opvatting RIVM). En onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam stelden eveneens dat goede ventilatie cruciaal is voor coronabestrijding.

Op dit punt weet ook Tijs niet meer wie er nou gelijk heeft: Maurice de Hond of het RIVM. “Als het niet zo serieus was, zou je het een leuke, spannende, vermakelijke wedstrijd kunnen noemen: die tussen Maurice de Hond en het RIVM over de vraag hoe het coronavirus wordt overgedragen.

De Hond reageert als volgt op de column van Tijs: “Jammer alleen dat ⁦⁦Op1⁩ bij hun uitnodigingsbeleid en verslaggeving zo eenzijdig is. Zoals je Ajax- en Feyenoord tv hebt zijn zij RIVM-tv.

De column van Tijs van den Brink kunt u hier lezen.

Foto: NPO

99 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Dirk
juni 4, 2020 17:11

@ moderators

Kan mijn post doorgang krijgen, we zijn al ruim een uur verder.

Alvast bedankt!

Gast
mama nouskouri
juni 4, 2020 17:04

Daar is er weer 1 :-)

Welk nieuws: Eerste gevallen al in januari? Is dit nieuws voor je?
Welk nieuws: Maar 1750 mensen die je kunnen besmetten: 0,00972% van heel Nederland, maakt 1 op de 10288 is actief ziek.

En Maurice? Lees ff terug.

Gast
Dirk
juni 4, 2020 16:09

@OssyBear

Ok, als je het artikel gelezen had welke Tijs van den Brink op zijn blog heeft, dan worden de woorden, “min of meer” gebruikt… “het RIVM en De Hond elkaars opvatting min of meer afwijzen.”

Hiermee ontkracht Tijs van den Brink zijn stelling dat ze dat bij elkaar doen, want het is niet zo en dat kan ook niet anders, want het RIVM heeft helemaal niets met MdH te maken!

Maar zo komen wel de praatjes in de wereld.

Gast
OssyBear
juni 4, 2020 15:48

De Hond heeft gelijk we worden door het RIVM in de maling genomen.
Even alle papieren boven water graag RIVM na nieuws vandaag weer.

Gast
Dirk
juni 4, 2020 13:58

@Nana Mouskouri

Dat is het em, iedereen heeft zijn eigen agenda, waarbij ik het RIVM heel wat meer vertrouw als het om onze gezondheid gaat, er wordt namelijk nogal wat toezicht gehouden op dit soort organisaties en dan kan bijvoorbeeld een RIVM niet met zomaar iets naar buiten komen.

Gast
Nana Mouskouri
juni 4, 2020 13:49

Laatste aanvulling: is deze mdh-hetze tegen RIVM allemaal waard? Of zit er toch meer achter bij dhr de hond. In mijn opinie: Maurice heeft andere belangen.

Gast
Nana Mouskouri
juni 4, 2020 13:46

Aanvullend: de mening van RIVM en Maurice zijn gelijk.

Verschil is echter, ja aerosolen bestaan en zweven in de lucht (natuurkunde) en de vraag is of deze aerosolen levend virus kan bevatten en hoe sterk de concentratie is mocht het antwoord hierop ja zijn.

RIVM geeft aan: dit lijkt geen rol te spelen, Maurice geeft aan: aerosolen zijn gevaarlijk.

Dit onderzoek loopt momenteel.

Gast
Nana Mouskouri
juni 4, 2020 13:41

@tweet omdat RIVM helemaal nergens op terugkomt en deze zaken al voor MDh heeft gecommuniceerd.

Er heerst een mdh-bubble die gewoonweg niet klopt.

Elke referentie aan de bronvisie van Maurice (die dus niet bestaat) is dus een visie die door de lezer is overgenomen. Vandaar mijn conclusie.

Gast
Tweet
juni 4, 2020 13:00

Mijn bericht wordt gemodereerd…heb geen enkel slecht woord gebruikt terwijl hier wel aan de lopende band kwetsende tekst zomaar worden geplaatst. Maar ja ik leverde kritiek op REDACTIE MC en daar word ik kennelijk voor gestraft….
Triest

Gast
Tweet
juni 4, 2020 12:56

@nana: ik heb me goed ingelezen en volg dit al maanden.rivm heeft al die tijd diverse analyses van mdH genegeerd of ontkend. Komt er nu eindelijk voetje voor voetje op terug (ventilatie, superspread). Snap niet hoe jij tot mijn veroordeling komt…

Gast
Katrien
juni 4, 2020 12:04

Ze moesten Ab osterhaus boycotte .die meerlap

Gast
Dirk
juni 4, 2020 10:34

@Geertje

Ik hoop echt dat er niemand tussen heeft gestaan op de Dam die besmet was, maar overal demonstraties gaan houden en de regels aan de laars lappen, kun je niet meer gaan verwachten dat we geluk blijven houden.

Gast
Geertje
juni 4, 2020 09:45

Kijken wie over 2 weken gelijk heeft want er hebben toch 5000 mensen bij elkaar gestaan en die zijn waarschijnlijk NIET In quarantaine zijn gegaan ( zelf de burgemeester niet liep rond zonder mondkapje)

Gast
Dirk
juni 4, 2020 09:34

Zweden is een ander verhaal, deze neemt verdachtmakingen ook mee in de cijfers als zijnde “besmet”, dit geeft een vertekent beeld t.o.v. Nederland welke dit niet doet.

Gast
Dirk
juni 4, 2020 09:32

@Boerenverstand

Ik ben geen voorstander van oversterfte nu al te berekenen, zoals je al gezegd hebt die alleen maar schattingen voorlopig kunnen zijn, oversterfte kan pas op het eind van het jaar berekend worden, seizoenen lopen zelden synchroon.

Gast
Dirk
juni 4, 2020 09:25

@Boerenverstand

Ja, uiteindelijk beslist het kabinet met mitsen en maren omdat de situatie in elk land net iets anders in elkaar zit, zoals ik al zei er adviserende rollen zijn waar een samengesteld pakket uit voortkomt, er moet ook nog iets zijn als een Centraal Infectiepreventie/bestrijding, deze heeft o.a. ook de taak om het politiek aan te kunnen laten sluiten… complex dus allemaal.

Gast
Dirk
juni 4, 2020 09:21

@Boerenverstand

Bedankt voor je link, ik had deze interessante link ook al een keer gelezen, zeer beknopt diverse zaken over een complex onderwerp geweldig uiteengezet en ook nog eens duidelijk… complotgekkies zouden dit zeker is moeten lezen btw 👍

Gast
Hatsevlats
juni 4, 2020 09:19

Ik volg deze leugenachtige door de staat gefinancierde televisie niet die alleen maar op uit is de bevolking bang te maken en leugens van de lieg fabriek die zich regering noemt rond te liegen Mensen wordt wakker

Gast
Brave new World !
juni 4, 2020 07:58

De tijd is gekomen. The Brave New World van Aldous Huxley: De tijd van de kritiekloze, veelal hersenloze, meute met hun spreekbuis de NPO en andere meelopers. Een NPO medewerker, journalist lijkt rechtsreeks door de minister te zijn aangesteld met de belofte dat je alleen mag verkondigen wat deze je voorschrijft.
Leve de vrije pers !

Gast
Boerenverstand
juni 4, 2020 00:12

@Richard 18:42 : ik heb nog even het artikel erbij gezocht over wat er in Zweden misgegaan is. Weliswaar al twee weken oud, maar nog wel treffend. Bijna de helft van de doden viel daar in de verzorgings- en verpleeghuizen. Die doden zijn onderdeel van de cijfers die Zweden aan de WHO en John Hopkins universiteit doorgeeft.
https://www.bbc.com/news/world-europe-52704836

In Nederland worden de cijfers in verpleeg- en verzorgingshuizen niet geregistreerd door het RIVM, en dus ook niet internationaal doorgegeven. Op basis van de cijfers van het CBS over oversterfte kunnen we wel een schatting maken. En dan gaat het om minimaal 3000 coronadoden die ontbreken in de RIVM-cijfers.
Onderstaand artikel lijkt sprekend op dat over Zweden.
https://www.parool.nl/nederland/de-nederlandse-oversterfte-is-ongekend-gevolg-van-beleid~b2e8f7df/
Met minimaal 9000 coronadoden (de oversterfte tot op heden) incl. de verzorgings- en verpleeghuizen, heeft Nederland het toch echt slechter gedaan dan Zweden. Zelfs als je alleen naar de slachtoffers kijkt, en niet naar de economie en sociale problemen

Gast
Dirk
juni 3, 2020 23:59

@Nana Mouskouri

Je bent wel wat aangegaan met zoiets oneindig ;)

Mooi vak.

Gast
Nana Mouskouri
juni 3, 2020 23:33

@dirk wederom duidelijk. Fijn om eens de visie vanaf de werkvloer te zien. Ikzelf zit meer in de biochemische hoek.

Gast
Dirk
juni 3, 2020 23:27

@Boerenverstand

Mee eens, het is schijnveiligheid, hoewel het juiste type chirurgisch mondkapje toch iets van zo’n 10% winst kan geven, maar als mensen er niet goed mee omgaan, kun je het beter laten, het is namelijk nogal een behoorlijk proces als je het echt goed wilt doen… handen wassen, dan pas mondkapje opdoen… niet meer aanraken daarna.
Ik zou me zo voor kunnen stellen dat dat niet te doen is als je onderweg gaat ergens naartoe, in de operatiekamer lukt dat wel en is er altijd iemand aanwezig met steriele handen om het mondkapje even iets te corrigeren.

Gast
Boerenverstand
juni 3, 2020 23:17

@Dirk: juist, dat staat ook in een link naar de RIVM-website die nog door de moderatie tegengehouden wordt.
Maar alle adviezen ten spijt: uiteindelijk beslist het kabinet, of eigenlijk zelfs het corona-kernteam van het kabinet. Dus Rutte, Bruins (later De Jonge) en Grapperhaus.

Gast
Dirk
juni 3, 2020 23:16

@Tempelman

Op een afdeling waar een virus heerst, hebben mensen een kap op met zeg maar een kunststof plexiglasplaatje die voor de ogen, neus en mond zit, dat mensen een mondkapje toch willen heeft soms meer te maken met het wasemen tegen het plexiglas van het ademen.
Je hebt hele simpele en helemaal die gesloten zijn.

Voor mensen op straat of OV volstaat natuurlijk een mondkapje die bescherming geeft naar anderen toe.
Maar toen was men bang dat mensen het niet op de juiste manier zouden gaan gebruiken en het tot een ernstige inslag op gezondheid kon gaan betekenen.

Gast
Dirk
juni 3, 2020 23:03

@Boerenverstand

Om er dan nog een schepje bovenop te doen, het OMT adviseert het BAO, welke dan weer VWS adviseert.

LCI doet de verslaglegging van het OMT welke vervolgens het schriftelijke advies aan de BAO levert, hierin staan dan de adviezen van de deskundigen, welke dan pas in handen komen bij het Ministerie VWS, zoönosen er ook nog bij, maar dat is een detail.

Gast
Boerenverstand
juni 3, 2020 22:58

@A. Tempelman: dat is dus die schijnveiligheid waar het RIVM steeds voor waarschuwt. Die zakdoek is te grof geweven (en die sjaal of sok ook), en houdt dus geen virussen tegen.

Gast
Boerenverstand
juni 3, 2020 22:55

Zie voor de samenstelling van het OMT onderstaande link. De adviezen van het OMT staan er ook weergegeven. Let er vooral op dat tussen het eerste OMT eind januari en het tweede eind februari een maand verstreken is waarin er geen bijeenkomsten waren. Ondertussen was in Oostenrijk en Noord-Italië de ellende al compleet losgebarsten, maar in Nederland gebeurde niets. Let ook op het advies van eind februari, waarin geadviseerd wordt het gebruik van mondkapjes terug te dringen.
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/omt

Gast
A. Tempelman
juni 3, 2020 22:45

Mondkapjes maken een verschil.

Goede mondkapjes met een deskundige hehandeling (logisch als je met besmette patienten werkt) beschermen beter dan een zakdoek voor je mond, maar zelfds die zakdoek reduceert het risico.

Gast
Nana Mouskouri
juni 3, 2020 22:39

@dirk: Idem, bedankt voor je fijne reactie. Ik merk bij jou ook zeker een visie op basis van reeel terugkijken op de start van deze crisis.

Gast
Boerenverstand
juni 3, 2020 22:32

@Dirk: niet het RIVM adviseert de regering, maar het OMT. In het OMT hebben de ziekenhuizen een veel te zware stem, en de verpleeghuizen helemaal niet.

Gast
Dirk
juni 3, 2020 22:11

@Nana Mouskouri

Mondkapjes in OV weet ik niet vanaf het begin meer, maar de omstandigheden zoals ik het me nog kan herinneren, waren dat mensen nog niet goed konden weten hoe je met mondkapjes om moet gaan, er heel veeltype mondkapjes zijn, maar eigenlijk alleen een aantal chirurgische geschikt zijn.
Het kon daardoor toch slechter aflopen, nu wennen en proeven mensen het een beetje en kan er wel op overgegaan worden.

In de Zorg weten we dat het niet helpt, maar als mensen zich er goed bij voelen het wel te willen, dan krijgen ze de juiste mondkapjes en deze mensen weten ook hoe ze een mondkapje moeten gebruiken.

Scholen sluiten is denk ik wel een goed besluit geweest, het ging toch heftig tekeer in Brabant, dat heeft veel mensen die het gezien hebben en verslag hierover gedaan hebben tot schokkend is ervaren.

Maar ik begrijp je laatste zin, het RIVM hiervoor veroordelen is een beetje krom, ze moeten toch gezamenlijk tot een keuze pakket gekomen zijn.

Dank voor je opsomming van het verhaal, ik val ook zomaar in.

Gast
Dirk
juni 3, 2020 21:57

Herstel:

“Dacht je nu werkelijk toen ze iemand gingen testen in Brabant nadat artsen iets aan het ontdekken waren en het lab niet ingeschakeld werd?”

Gast
Dirk
juni 3, 2020 21:55

@Tweet

Ik denk niet dat je helemaal begrijpt hoe het gaat in een verpleeghuis.

Dacht je nu werkelijk toen ze iemand gingen testen in Brabant nadat artsen iets aan het ontdekken waren en het lab ingeschakeld werd?!

Daar waar het uitbrak, heeft het bestuur na spoedoverleg met artsen e.d., de deuren zelf al gesloten, daar is geen Overheid bij aan te pas gekomen.

Dat noemen ze protocollen.

Gast
Nana Mouskouri
juni 3, 2020 21:47

@Dirk:
RIVM ziet geen meerwaarde mondkapjes in ov. Wie stelt het wel in?

Juist: Kabinet Rutte

Waarom? U vraagt (bevolking) wij geven

RIVM wilde scholen niet sluiten. Wie stelt het wel in?

Juist: Kabinet Rutte

Waarom? U vraagt (bevolking) wij geven.

En dan het RIVM hierop veroordelen.

Ziet nu niemand deze gang van zaken?

Gast
Nana Mouskouri
juni 3, 2020 21:42

Goedzo tweet. Ga lekker door.

Enig idee hoe jij er begin maart bij zat? Stuurde jij toen filmpjes uit Italië rond?
Heb je überhaupt alles gevolgd? Of klets je zo maar iedereen na.
Ik gok dat je je niet hebt verdiept en dat je iedereen nakletst.

Lees je in en dan kom je tot de conclusie dat RIVM niets anders zegt dan Maurice de Hond.

Gast
Dirk
juni 3, 2020 21:39

@Boerenverstand

Het RIVM heeft volgens mij een sterk beïnvloedende rol als het gaat om adviseren, een regering neemt deze adviezen doorgaans over met wat mitsen en maren naar de omstandigheden van een land.

Gast
Tweet
juni 3, 2020 21:36

Enerzijds netjes dat Thijs dit toegeeft,anderzijds:wat een blamage voor Op1!! En daar zou de deskundige heer Pauw in REDACTIE zitten? Valt me vies tegen van hem, deze kortzichtigheid. Maurice stelt al MAANDEN zaken die nu steeds meer door virologen worden gesteld (maar ze noemen niet zijn naam als eerbetoon!) Denk aan ‘aerosolen, niet zingen en schreeuwen belang van ventilatie en hoge luchtvochtigheid en natuurlijk het punt vd superspreads’… als men tijdig naar hem had geluisterd had men in verpleeghuizen maatregelen kunnen treffen die vele doden hadden voorkomen…het is werkelijk ten hemel schreiend wat er (niet) is gebeurd.

Gast
Nana Mouskouri
juni 3, 2020 21:30

Voor wie het interessant vindt: Vanavond weer AB1

Gast
Nana Mouskouri
juni 3, 2020 21:14

@Boerenverstand: Ik kan het niet beter beschrijven.

Gast
Boerenverstand
juni 3, 2020 21:10

@Nana: dat ben ik met je eens. Het RIVM publiceert ook netjes heel veel publicaties. Het RIVM geeft aan dat er geen bewijs is voor aerogene verspreiding van SARS-CoV-2. Het RIVM heeft ook aan dat de 1,5m gebaseerd is op een beleidsaanname van de regering. Het RIVM is ook niet bang voor grotere mensenmassa’s in een winkelstraat of op een strand. Het RIVM was niet voor sluiting van de scholen, en heeft steeds aangegeven dat kinderen geen verspreiders zijn. Het gaat niet om Maurice versus RIVM, maar om Maurice versus Rutte.

Gast
Boerenverstand
juni 3, 2020 21:05

@Ron: die 1,5m is iets te veel (maar te veel kan geen kwaad natuurlijk). De WHO adviseert op basis van heel veel onderzoek naar SARS 1,0m. Het virus nu is SARS-CoV-2. Verder ben ik het met je eens: binnen zowel afstand houden als goed ventileren, en liever niet met te veel mensen binnen.

Gast
Nana Mouskouri
juni 3, 2020 21:03

@boerenverstand

Nee heb ik niet ingevuld. Ik ben van mening dat RIVM en Maurice eenzelfde boodschap verkondigen

Gast
Nana Mouskouri
juni 3, 2020 20:59

@a. Tempelman Ik begrijp heel goed wat je bedoelt, en ik snap ook dat het ook voor een deel statistiek betreft.

De boodschap is dat RIVM en Maurice elkaar niet tegenspreken. Waar die fakebubble vandaan komt weet ik niet.

Verschil is dat Maurice geen verantwoordelijkheid hoeft af te leggen en het RIVM wel.

Gast
Ad nagtegasl
juni 3, 2020 20:51

Ik zal blij zijn als bij op1 echte journaliste zitten die mensen geen woorden i nu mond leggen die positief zijn die luisteren dat zou een zegen zijn die hun voorkeuren thuislaten en die een kwalitatief goed programma neer zetten op de spreekbuis te zijn van de overheid het is maar ider

Gast
Ron
juni 3, 2020 20:48

Maurice heeft op zich degelijk onderzoek gedaan maar wel vanuit een overtuiging. Daardoor zie ik graag ook bevestigen vanuit andere bronnen. Niet alles lijkt 100% te kloppen maar zijn stukken over de superspreading en het belang van goede ventilatie is nu ook door de mainstream media overgenomen. Hij is dan wel een drammer maar ik heb veel gehad aan wat hij gedeeld heeft en gebruik dat ook om anderen te adviseren. Maar ik adviseer voor binnen voorlopig 1.5 meter én ventilatie ipv óf.

Gast
A. Tempelman
juni 3, 2020 20:43

RIVM baseert zich op wetenschap, De Hond zet statistiek in. Grappige observatie.

De RIVM maakt modellen gebaseerd op statistiek, voor zover ze data hebben. Dus ze doen hetzelfde als De Hond. RIVM gebruikt echter data (ervaringscijfers) van andere ziekten. Daar komt ook die 1,5 meter vandaan. Waarschijnlijkheid.

Maurice kijkt veel nauwkeuriger naar events in de geschiedenis van Corona en waarschuwde dus maanden geleden al voor superspread events. Geen grote demonstraties in de buitenlucht; wel spreekkoren en kerkdiensten binnen.

Straks weten we dat de helft van alle RIVM-conclusies voorbarig waren.

Gast
Boerenverstand
juni 3, 2020 19:39

@Nana: heb je gereageerd op:
https://smartexit.nu

Gast
Boerenverstand
juni 3, 2020 19:31

@Nana: Maurice de Hond doet dat niet alleen, maar heeft steun van andere onderzoekers. Dat hij niet reageert is slecht.

Gast
Boerenverstand
juni 3, 2020 19:30

@Richard: dat artikel van de Zweedse radio is uit april. Dat de cijfers een paar dagen later verwerkt worden, is ook in Nederland zo. De cijfers die het RIVM omvatten alleen de mensen die in een ziekenhuis overleden zijn, en die positief getest zijn. Dus geen ‘verdachte gevallen’, en geen mensen die op een andere locatie dan een ziekenhuis overleden zijn. Daarmee zijn de totalen in Nederland lager. In veel andere landen tellen deze cijfers wel mee. Als ik een vergelijking maak, heb ik het over het totale aantal coronadoden per miljoen inwoners. Daar scoort Nederland gewoon slecht, zeker als je nog corrigeert voor onze (jonge) bevolkingsopbouw. Zweden doet het ook niet goed. De laatste weken zelfs veel slechter dan Nederland als het gaat om het aantal nieuwe doden. Maar in de totalen tot op heden scoort Nederland toch nog slechter.
De toename aan ziektegevallen zegt veel minder, omdat Nederland een extreem sober testbeleid gevoerd heeft. Daar is internationaal ook nogal wat kritiek op (en in de Tweede Kamer ook), want het wijkt af van de WHO-richtlijn.
Qua economie doet Zweden het veel beter. Dat is ook duidelijk. Ook flippen er in Nederland de laatste tijd veel meer mensen: steeds meer agressie. In het totaalpakket doet Zweden het dus beter.
Maar beide landen hadden het nog veel verstandiger kunnen doen, waarbij in Nederland het tekort aan beschermingsmateriaal voor de zorg en het tekort aan testmateriaal beschamend is. En verder had de regering veel meer naar het RIVM moeten luisteren, en de scholen niet moeten sluiten.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen