AD heeft groot commercieel belang bij Angela in Jinek

Het AD heeft een groot commercieel belang bij de veelvuldige optredens van Angela de Jong in talkshows zoals die van Eva Jinek. Ze zorgt met haar tv-verschijningen voor veel nieuwe abonnees. Dat zegt hoofdredacteur Hans Nijenhuis in de podcast Hoofdzaken. De Jong ligt al een tijdje onder vuur vanwege haar dubbele put: zij en haar krant profiteren enorm van haar optredens in talkshows, terwijl ze die onafhankelijk zou moeten recenseren. Volgens critici gaat dat niet samen.

Als je je plekje in het talkshowlandschap veilig wil stellen, dan kun je moeilijk tegen die talkshows aan gaan schoppen, zeggen zij. Het is volgens hen niet geheel toevallig dat De Jong elke mogelijkheid aangrijpt om haar tv-vriendin Jinek de hemel in te prijzen.

Het AD vindt de tv-optredens van De Jong commercieel gezien zó belangrijk, dat het zelfs in haar taakomschrijving staat. “Haar werkzaamheden bestaan uit twee taken: vijf keer per week over televisie schrijven en de andere is namens ons op televisie of radio verschijnen“, zegt Nijenhuis.

Hoe is dat gekomen? “Een paar jaar geleden was er nooit eens iemand van het AD op televisie, behalve onze sportjournalisten. Dat vind ik jammer, want daar zitten dan andere mensen.”

Waarde

Voor de geldstromen van het AD is het beter als er iemand van de krant in die programma’s zit. “Het is best fijn als er ook eens iemand van het AD zit, want als je abonnee bent van het AD dan herken je dat en denk je: die is van ons, dat is leuk. En als je niet abonnee bent, dan zie je iemand zitten en dan denk je: waar is die van? O, het AD! Dan ga ik toch eens het AD bekijken. Op die manier heeft het ook een soort waarde.”

En al die media-exposure van De Jong bezorgt het AD een goudmijn. “In die week dat Angela zo onder vuur lag op social kwamen de cijfers binnen, zoals we die elke week krijgen. Een van de lijsten die we hebben is: de tien premium-stukken die het het beste hadden gedaan en voor de meeste abonnees hadden gezegd. En vijf van Angela haar columns stonden in de top tien. Dat is nog nooit gebeurd.”

‘Angela is als The Beatles’

De Jong is gewoon een megaster, wil Nijenhuis zeggen. “Ze staat meestal wel in de top tien met één column over een bepaald onderwerp, nu stonden er vijf in. Het was alsof je een Top 2000 zag met vijf nummers van de Beatles in de Top 10.”

Dankzij al dat succes vindt Nijenhuis de tv-optredens van De Jong zelfs belangrijker dan haar column. Toen ze haar gewraakte optreden had in de eerste RTL-Jinek, skipte ze haar column. “Ze zei nog: ‘Ik kan voor de volgende dag geen column schrijven, want de krant is dan al naar de drukker.’”

Angela-moeheid

De hoofdredacteur wil niets weten van Angela-moeheid. “Zij is bij ons publiek heel populair, omdat wat zij vindt overeen blijkt te komen met wat veel van onze lezers vinden. Dat zien we bij ingezonden brieven waarin zij op handen wordt gedragen. Zij is een van onze populairste columnisten.”

Hij herkent zich niet in de kritiek op De Jong. “Ik heb tientallen brieven gekregen van onze eigen abonnees, die zeggen: ‘Angela is geweldig en heel goed dat jullie haar in bescherming nemen.’ Zo lang dat zo is, maak ik me geen enkele zorgen.”

Lees ook:
‘Angela de Jong laat zich paaien door Eva Jinek’ (4 januari)
Angela de Jong witheet: ‘Ik krijg 0 euro van Jinek!’ (9 januari)
AD trekt rookgordijn op rond Angela de Jong (9 januari)
Gijs Groenteman: ‘Angela-ballon nét te ver opgeblazen’ (9 januari)
Volkskrant vindt Angela alwéér mediaflop van de week (10 januari)
Angela de Jong: ‘Volkskrant heel erg jaloers op mij’ (10 januari)
Humberto Tan vindt Angela de Jong racistisch (11 januari)
Angela de Jong wil naar Op1, wordt afgezegd (11 januari)
‘Angela de Jong is AD’s nieuwe oliebollencatastrofe’ (12 januari)
Winston Gerschtanowitz: ‘Invloed Angela overschat’ (12 januari)
Youp wordt gek van ‘nationale testbeeld’ Angela de Jong (13 januari)
Vervelend: mediastorm overviel Angela in zware week (14 januari)
Marcel van Roosmalen: ‘Angela geil van kijkcijfers’ (16 januari)
Angela de Jong: ‘Marcel kwam bij me slijmen na DWDD’ (16 januari)
Angela de Jong voelt zich soms net als Kuthoer (17 januari)
Zelfs AD-collega Gudo vindt Angela te vaak op tv (21 januari)
Doet Angela de Jong stapje terug na felle kritiek? (27 januari)
Carlo Boszhard in bres voor geplaagde Angela de Jong (28 januari)
Hans Nijenhuis boos over ‘hetze’ tegen Angela de Jong (2 februari)

Foto: RTL

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen