AD heeft groot commercieel belang bij Angela in Jinek

Geplaatst op ma 03 feb 2020 om 11:00

Het AD heeft een groot commercieel belang bij de veelvuldige optredens van Angela de Jong in talkshows zoals die van Eva Jinek. Ze zorgt met haar tv-verschijningen voor veel nieuwe abonnees. Dat zegt hoofdredacteur Hans Nijenhuis in de podcast Hoofdzaken. De Jong ligt al een tijdje onder vuur vanwege haar dubbele put: zij en haar krant profiteren enorm van haar optredens in talkshows, terwijl ze die onafhankelijk zou moeten recenseren. Volgens critici gaat dat niet samen.

Als je je plekje in het talkshowlandschap veilig wil stellen, dan kun je moeilijk tegen die talkshows aan gaan schoppen, zeggen zij. Het is volgens hen niet geheel toevallig dat De Jong elke mogelijkheid aangrijpt om haar tv-vriendin Jinek de hemel in te prijzen.

Het AD vindt de tv-optredens van De Jong commercieel gezien zó belangrijk, dat het zelfs in haar taakomschrijving staat. “Haar werkzaamheden bestaan uit twee taken: vijf keer per week over televisie schrijven en de andere is namens ons op televisie of radio verschijnen“, zegt Nijenhuis.

Hoe is dat gekomen? “Een paar jaar geleden was er nooit eens iemand van het AD op televisie, behalve onze sportjournalisten. Dat vind ik jammer, want daar zitten dan andere mensen.”

Waarde

Voor de geldstromen van het AD is het beter als er iemand van de krant in die programma’s zit. “Het is best fijn als er ook eens iemand van het AD zit, want als je abonnee bent van het AD dan herken je dat en denk je: die is van ons, dat is leuk. En als je niet abonnee bent, dan zie je iemand zitten en dan denk je: waar is die van? O, het AD! Dan ga ik toch eens het AD bekijken. Op die manier heeft het ook een soort waarde.”

En al die media-exposure van De Jong bezorgt het AD een goudmijn. “In die week dat Angela zo onder vuur lag op social kwamen de cijfers binnen, zoals we die elke week krijgen. Een van de lijsten die we hebben is: de tien premium-stukken die het het beste hadden gedaan en voor de meeste abonnees hadden gezegd. En vijf van Angela haar columns stonden in de top tien. Dat is nog nooit gebeurd.”

‘Angela is als The Beatles’

De Jong is gewoon een megaster, wil Nijenhuis zeggen. “Ze staat meestal wel in de top tien met één column over een bepaald onderwerp, nu stonden er vijf in. Het was alsof je een Top 2000 zag met vijf nummers van de Beatles in de Top 10.”

Dankzij al dat succes vindt Nijenhuis de tv-optredens van De Jong zelfs belangrijker dan haar column. Toen ze haar gewraakte optreden had in de eerste RTL-Jinek, skipte ze haar column. “Ze zei nog: ‘Ik kan voor de volgende dag geen column schrijven, want de krant is dan al naar de drukker.’”

Angela-moeheid

De hoofdredacteur wil niets weten van Angela-moeheid. “Zij is bij ons publiek heel populair, omdat wat zij vindt overeen blijkt te komen met wat veel van onze lezers vinden. Dat zien we bij ingezonden brieven waarin zij op handen wordt gedragen. Zij is een van onze populairste columnisten.”

Hij herkent zich niet in de kritiek op De Jong. “Ik heb tientallen brieven gekregen van onze eigen abonnees, die zeggen: ‘Angela is geweldig en heel goed dat jullie haar in bescherming nemen.’ Zo lang dat zo is, maak ik me geen enkele zorgen.”

Lees ook:
‘Angela de Jong laat zich paaien door Eva Jinek’ (4 januari)
Angela de Jong witheet: ‘Ik krijg 0 euro van Jinek!’ (9 januari)
AD trekt rookgordijn op rond Angela de Jong (9 januari)
Gijs Groenteman: ‘Angela-ballon nét te ver opgeblazen’ (9 januari)
Volkskrant vindt Angela alwéér mediaflop van de week (10 januari)
Angela de Jong: ‘Volkskrant heel erg jaloers op mij’ (10 januari)
Humberto Tan vindt Angela de Jong racistisch (11 januari)
Angela de Jong wil naar Op1, wordt afgezegd (11 januari)
‘Angela de Jong is AD’s nieuwe oliebollencatastrofe’ (12 januari)
Winston Gerschtanowitz: ‘Invloed Angela overschat’ (12 januari)
Youp wordt gek van ‘nationale testbeeld’ Angela de Jong (13 januari)
Vervelend: mediastorm overviel Angela in zware week (14 januari)
Marcel van Roosmalen: ‘Angela geil van kijkcijfers’ (16 januari)
Angela de Jong: ‘Marcel kwam bij me slijmen na DWDD’ (16 januari)
Angela de Jong voelt zich soms net als Kuthoer (17 januari)
Zelfs AD-collega Gudo vindt Angela te vaak op tv (21 januari)
Doet Angela de Jong stapje terug na felle kritiek? (27 januari)
Carlo Boszhard in bres voor geplaagde Angela de Jong (28 januari)
Hans Nijenhuis boos over ‘hetze’ tegen Angela de Jong (2 februari)

Foto: RTL








29 Reacties op “AD heeft groot commercieel belang bij Angela in Jinek”


  1. m

    ik geloof dat er ruim 10% minder abonnees zijn. Hoe meet hij het dan? Aan het aantal nieuwe, gratis proefabonnementen na een uitzending.

  2. Warmoes

    Die Hans Nijenhuis schiet zich opnieuw weer enorm in zijn eigen voet met al z’n amateuristisch doorzichtige en opportunistische constructies.

  3. Jan

    Abonnees door angela?!?! Daar geloof ik toch echt geen reet van

  4. Henry

    Ik geloof er helemaal niets van.
    AdJ heeft gewoon een dubbele pet op. Ze solliciteert naar een baan bij RTL.

  5. StefanV

    Natuurlijk heeft het AD belang bij exposure van journalisten/columisten in tv-programma’s. Ik zie ook regelmatig journalisten van De Telegraaf aan de talkshowtafel zitten en soms ook iemand van de Volkskrant. Die spreken dan over hun vakgebied, bijvoorbeeld rechtbankverslaggeving.

    Het enige afwijkende aan Angela de Jong is dat haar vakgebied het schrijven van tv-recensies is. En dat collega’s die minder aandacht krijgen stikjaloers zijn op haar.

  6. Peter Selie

    Oliebol wat zit je toch allemaal rare verhalen de ether in te slingeren. Natuurlijk is de hoofdreden commercie maar daarmee doorkruis je de objectiviteit van de verslaggeving lees column over tv van Angela. Ze schrijft prima met scherpe pen maar op tv is ze verbaal niet echt sterk dus ik denk dat het inmiddels tegen de krant aan het werken is.

  7. LLRV

    … zit ze nu ook nog in de (dubbele) put …

  8. robb

    Een ding lijkt me duidelijk als je elke dag je mening geeft over tv moet je er zelf niet gaan zitten ,het word al snel ouwe jongens krentebrood .

  9. david

    Deze Nijenhuis is stiekem best wel een drol. Hij praat poep in alles wat hij zegt. Geen wonder dat hij zelf nooit in talkshows verschijnt. Ik herinner me nog zijn dramatische tv-optreden tijdens de rel rond de oliebollentest.

    Feit blijft dat De Jong haar onpartijdigheid verliest door gelijktijdig bij Jinek aan te schuiven EN een tv-recensie / column aan haar te wijden. Ze roept daarmee de SCHIJN van partijdigheidigheid over zich af. Of ze nou ervoor betaald wordt of niet.

    En prima dat Nijenhuis die afbrokkelende geloofwaardigheid op de koop toeneemt omdat er ook commerciele belangen spelen maar zeur dan niet. En zit er dan niet zo dom omheen te lullen.

  10. Flauwe Kul

    Angela de Jong heeft een dubbele put?!
    Klopt, een gierput!!

  11. pieter

    @Jan , idd, het lijkt mij niet dat je de keuze voor een krant laat afhangen van een columnist….

  12. sukkel

    Wat kan die Hans liegen he….

  13. Caramba

    Ik snap best dat ’t AD een uithangbord wil, maar om dan uitgerekend een tv-recensent naar mediaprogramma’s te sturen is uiterst ongelukkig, om niet te zeggen gewoon mismanagement.
    Het is net als in de politiek: zelfs de schijn van partijdigheid moet je niet willen. Waarom zou je als journalist – die de politiek de maat neemt – voor je zelf andere normen aan de dag leggen?
    Ja mevrouwtje Angela (met wier stukjes ik het inhoudelijk best vaak eens ben), reageert u hier maar eens op.

  14. Denk-na

    Angela-moeheid speelt zich alleen af bij de MC redactie. De waarderingen van haar optredens en mening bevestigen haar waarde voor de medialandschap.

  15. Sender

    Hoogst merkwaardig voor een klein Rotterdams krantje met Oliebollen ranking.
    Als ik die krant dan al lees, kies ik toch voor Eus.

  16. Roos

    Een dubbele pet.

  17. Lachgas

    Waar blijft reactie Angela op het vervolg van Hendrik Groen.
    Kwart voor 6 VPRO. UITGEWOOND (vpro.nl/uitgewoond).
    Hendrik Groen maar dan in het echt.
    Politiek zwijgt ook in alle talen.

  18. Tweedehans

    Maar nog belangrijker. Hoeveel opzeggingen zijn er eigenlijk door het toedoen van mejuffrouw De Jong? Ik ken er al twee in mijn directe omgeving.

  19. oh oh oh

    De mediamarkt had een actie met AD, waarbij je gratis een tijdelijk digitaa; abonnement kon afsluiten! Of is die slimme dit alweer vergeten. Kijk volgende maand nog eens naar de cijfers, dan ben je die allemaal weer kwijt…

  20. Berend

    Hans, neem eens afstand. Je ziet niet meer wat er gebeurt.

  21. Wil van Bil

    Zowel die Angela als die Eva kunnen me gestolen worden, weg met die koppen, ga achter de kassa bij AH!

  22. J. Bloemheuvel

    Ik vraag mij af of H. Nijenhuis en A. de
    Jong misschien geen familie van elkaar
    zijn.
    Zij komen op mij over als zielepieten die
    zelfs blij zijn voor voor een blaadje te
    schrijven waarmee ik alleen de hondenpoep
    onder mijn schoenen mee wegveeg.

  23. Erik van der Veen

    Ik bied me hierbij aan als onafhankelijk recensent van recensenten.

  24. Albert

    Ik zou deze krant al niet meer willen er staan alleen maar leugens in er is dus geen oprechte journalistiek dat bewijst zich nu wel

  25. Apfelflapf

    Iedereen die bij sexpoes Eva aanschuift spoort wat mij betreft niet .

  26. Paul

    Sorry Angela ik vind je sinds Jinek bij RTL presenteert niet meer zo objectief in je collum.

  27. Gerda

    Je kunt haar toch niet meer serieus en onafhankelijk nemen.

  28. Xylon

    Uiteindelijk geeft de Heer Nijenhuis van het AD na vele kritiek op de aanwezigheid van Angela de Jong in de allereerste rtL-Jinek uitzending dus toch toe dat de tv recensente van zijn krant onmogelijk onafhankelijk kan zijn in het recenseren van tv programma’s !.. Dit is slechts een bevestiging van het vermoeden dat reeds bestond gezien de verhouding tussen de objectiviteit van haar geschreven stukjes ten opzichte van de strategische samenwerking tussen dpg en rtL-Nederland !.. Mosterd na de maaltijd dus Meneer Nijenhuis !.. Vanaf nu kunnen haar partijdige stukjes voortaan dus gewoon net zo goed als inpakpapier voor rotte vis dienen !..

  29. anoniemm

    hoeveel geld

    krijgt rtl van AD.

    Hans wat is de betaalde oplage van AD vandaag

    Hans wat was de betaalde oplage van AD toen je in dienst kwam

    Hans hard werkende olie bol verkopers

    heb je met je NEP nieuws leugen nieuws

    op oud jaars dag kapot ge maakt

    er vloeide tranen op de tv

    waarom denk je dat Angela vet hap zich schaamt voor jouw op de redactie

    hans hoe kun je een gezonde krant maken

    terwijl jullie elkaars bloed kunnen op drinken

    eigenaar belgie gooi ze allemaal eruit…………….

    het zijn ratten!!!!!!!!

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.