AD trekt rookgordijn op rond Angela de Jong

Het AD is vanochtend met een groot mediaoffensief gekomen om het imago van Angela de Jong te beschermen. Zelf stond de opiniediva witheet in de ochtendshow van de krant om met klem te ontkennen dat ze betaald krijgt voor haar talkshowoptredens, terwijl haar hoofdredacteur Hans Nijenhuis dat verhaal ondersteunde in een lang hoofdredactioneel commentaar. Maar de discussie is toch helemaal niet of Angela de Jong wel of niet betaald krijgt voor haar optredens?

De discussie is dat Angela de Jong hysterisch naar haar autosleutels begint te zoeken als ze weer een uitnodiging uit Hilversum krijgt en dat de lezer niet meer weet of haar stukjes beïnvloed worden door belangenverstrengeling.

Niet alleen bouwt ze persoonlijke banden op in de tv-wereld, maar ook is het voor haar AD van groot belang dat ze zichtbaar blijft op televisie, bijvoorbeeld in talkshows als die van Jinek. Als ze die tv-exposure wil behouden, dan zal ze daar rekening mee moeten houden tijdens het schrijven van haar columns.

Talpa-bobo Paul Römer legt uit. “Zij is gewoon een businessmodel. We hebben haar in het begin van haar carrière vaak horen zeggen dat zij door het AD is vrijgemaakt om tv-optredens te kunnen doen. Zij is gewoon de vertegenwoordiger van het AD. Het feit dat we nu ook weer over haar en haar krant spreken: het is gewoon een businessmodelletje.”

Met dit mediaoffensief trekt het AD een rookgordijn op, vinden critici. “Waarom zeg je niks over het punt waar het werkelijk om gaat: namelijk dat zij zelf onderdeel is geworden van hetgeen ze objectief en met gepaste afstand zou moeten recenseren in jullie krant?“, vraagt EenVandaag-journalist Lammert de Bruin aan Nijenhuis.

Columnist Jan Dijkgraaf vindt het rookgordijn van Nijenhuis erg slim. “Het is gewoon goed dat Hans Nijenhuis het voor Angela de Jong opneemt en de echte kritiek handig onbenoemd laat.

Nieuwsuur-ster Jan Eikelboom: “De kritiek was niet zozeer dat Angela de Jong betaald krijgt maar dat zij haar eigen optredens recenseert.

Volkskrant-correspondent Mac van Dinther: “Het is een klassieke truc: iets weerleggen wat helemaal niet wordt beweerd. En wat wel wordt beweerd onweersproken laten. Die is dat Angela de Jong geen recensent meer is, maar zich ontpopt tot mannetjes(vrouwtjes)maker, scheidsrechter en jurylid inéén. En zichzelf recenseert.

Gijs Groenteman begrijpt het hoofdredactioneel commentaar van Nijenhuis over de talkshowvergoeding van De Jong ook niet. “Ik geloof dat dat eigenlijk niet eens de grote kritiek is.

NPO Radio 1-presentatrice Ghislaine Plag is het daarmee eens: “Ik heb daar inderdaad niet zo veel discussie over gehoord.

Lees ook: Angela de Jong witheet: ‘Ik krijg 0 euro van Jinek!’ (vandaag)

Foto: KRO-NCRV

34 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
J. Bloemheuvel
januari 11, 2020 12:53

Waarom al die aandacht voor een medewerkster van
een onbenullig stadskrantje?
Ik vind het AD een onbenullig stadskrantje met,
naar mijn mening, extreem linkse trekjes.

Gast
anoniemmm
januari 10, 2020 12:41

Hans neijenhuis, nep olie bol koning nieuws

wat heb je goed te maken met Angela de Jong……

schaamt Angela de Jong zich nog steeds voor de baas H.N.

nu zie je hans wat voor opoe rat jullie in dienst hebben

ik dacht is vaak haar antwoord en voorspelling

eva jinek was de vrouw voor de songfestival dacht ze

Angela de Jong is behinderd

altijd een raar mens

angela is niet tevreden over haar zelf…………..

een kees hondje, laat niet los, ze moet altijd winnen.

voorbeeld in huis pas gebeurd……….bij ad

Gast
sukkel
januari 10, 2020 12:28

Jammer voor Angela de Jong…….

Gast
Toby
januari 10, 2020 10:18

Toch jammer van Angela.
Ik dacht serieus dat het AD veranderd was sinds de malversaties bij de oliebollentest en bij de haringtest en de frietjestest.
Maar Angela doet hetzelfde!
Valt niet een klein beetje op, en zo interessant is RTL Eva natuurlijk ook weer niet.
Enfin.. het was leuk zolang het duurde.

Gast
MolTalk
januari 10, 2020 09:16

MC heeft volledig gelijk met dit stukje.

Gast
ℙluk van de ℙetteflet Ⓟ
januari 10, 2020 00:28

Ach joh, vriendinnetjes helpen elkaar toch wel vaker? Wat is daar nu nieuw aan, het gebeurt overal. Maar ja, het lag er nu natuurlijk wel een beetje dik bovenop.
Angela aan tafel, NPO kreeg een sneer, Eva boven het miljoen..
sindsdien gaat het ogenschijnlijk bergafwaarts en ze sleurt Angela mee in haar val.

Kan gebeuren he, onafhankelijkheid is tóch een groter goed dan de tijdelijke geneugten van commercieel gaan.
Gegokt en verloren, hele carrière naar de kleauten. Doeidoei.

Gast
John
januari 9, 2020 18:19

Dit is de ondergang van die dikke hoer.

Gast
Peter Wingender
januari 9, 2020 17:57

Begrijpt die hoofdredacteur Nijenhuis eigenlijk iets van journalistieke principes? Zeg dan gewoon dat die Angela een marketing tool is ipv een tv recensent. Dan ben je een vent. Slappe hap.

Gast
Suzy Wang
januari 9, 2020 17:12

Het zal mijn haar , vette reet, roesten. Ik heb mijn eigen mening en heb daar geen diepvrieskast voor nodig.

Gast
Leo knots
januari 9, 2020 16:10

Angela de Jong…. Zelfs deze reactie is teveel eer

Gast
Dry January
januari 9, 2020 16:07

Ik moet zeggen, ik lees al een aantal keer met veel plezier de columns van Frank Heinen. Lekker kritisch en goed onderbouwd. Heb hem ook nog niet bij een talkshow gesignaleerd.

Gast
Trumpo
januari 9, 2020 15:56

Ze werkt voor Hans Nijenhuis hoofdredacteur AD.

Gast
Robbie
januari 9, 2020 15:40

Kwestie van karma.
Als je zelf iedereen af loopt te slachten dan komt het fileermes ook een keer voor jou.
Wie zaait zal oogsten……

Gast
Kickbokser
januari 9, 2020 15:34

RaymondVL en Dries Roel Vink

zijn jullie goed verzekerd?

Ik heb zojuist een hacker gesproken en die gaat jullie IP-adres achterhalen, zodat ik weet waar jullie wonen en dan stuur ik Rico en Badr op jullie af met de opdracht om jullie tot moes te slaan.

Gast
RaymondVL
januari 9, 2020 15:26

Hans Nijenhuis heeft het voor elkaar gekregen dat het lezen van wc papier nog meer waarheden bevat dan die pulpkrant AD.

Gast
Dries Roel Vink
januari 9, 2020 15:26

Wie of wat kan het boeien wat de mening van die dikke, opgeblazen hamster is? Kan me niet voorstellen dat iemand haar ook maar een beetje serieus neemt, op het AD na …

Gast
Tante Duiven Tilly
januari 9, 2020 15:25

Olie dom & bol

Gast
Kees
januari 9, 2020 15:16

@Viola, domme troela. Een objectieve column bestaat niet. Die is per definitie subjectief.

Gast
Bertus
januari 9, 2020 15:14

Bij radioprogramma s wil ze n taxi en vergoeding heb ik wel eens ergens vernomen….

Gast
gerdien
januari 9, 2020 15:12

“mannetjes(vrouwtjes)maker, scheidsrechter en jurylid in één”: dat dus. En dan ook nog uithangbord van het AD, BN’er en zelfbenoemd programmadirecteur van alle zenders en omroepen samen. Want toen ze verklaarde dat ze macht wilde en het de ultieme erkenning vond als programma’s dank zij haar ‘een zetje kregen’ was het mij duidelijk dat mevrouw De Jong gevaarlijk ver van haar oorspronkelijke functie als gemiddelde tv-kijkster was afgedwaald.
Wat Op1 betreft krabbelt ze nu al een beetje terug, door Carrie ter Napel er uit te lichten waarbij het haar blijkbaar was ontgaan dat die ook al bijna 20 jaar ervaring heeft als journalist/presentator, de laatste jaren bij MAX, daarvoor bij de regionale omroep.

Gast
robb
januari 9, 2020 15:10

ze voelen nu zelf aan dat ze verkeerd bezig waren ,voorlopig geen Angela meer op tv denk ik.

Gast
Kickbokser
januari 9, 2020 15:05

Wie aan Angela komt, komt aan mij!

Dus degene die graag een ziekenhuis van binnen willen zien; vooral zo doorgaan; dan stuur ik mijn matties Rico en Badr op jullie af

Jullie zijn gewaarschuwd!

Gast
Jay
januari 9, 2020 15:01

Ze heeft zelf verteld dat ze door Boulevard betaald is en ze voor andere talkshows een taxi eiste.

Gast
Ard
januari 9, 2020 14:47

Onzin, er is constant geframed dat Angela een ‘riante vergoeding’ voor haar ‘schnabbels’ kreeg. Ze weerlegd dit gewoon. #teamangela

Gast
Joram
januari 9, 2020 14:45

Wat een mislukt rookgordijn zeg. Hans Nijenhuis denkt de kritiek te kunnen pareren door te beginnen over haar honorarium. Alsof dat iemand iets kan schelen. Weer een flinke inschattingsfout van iemand die boven de mensen denkt te staan. Op deze manier wrijf is het wrijven in een vlek.

Gast
Xylon
januari 9, 2020 14:39

Gelooft u dat nou zelf werkelijk ook nog Mevrouw de Jong ?!.. ha ha ha ha, U bent erg komisch aan het worden nu !.. Uw geloofwaardigheid bent u nu in elk geval gewoon kwijt en dat zal nooit meer goed gaan komen !.. U kunt maar beter gewoon lekker gauw in dienst gaan treden bij uw favoriete zendergroep radio télevision Luxembourg van uw broodheer Bertelsmann !..

Gast
Curryworst
januari 9, 2020 14:35

@Een gegeven paard kan ook uit zijn bek stinken
Thu 09 Jan 2020 om 14:19
Ja, dat is hij. Van de oliebollen”test” en haring”test”.
En van de week kreeg Hans Nijenhuis ook al de volle laag. Hij presteerde het om in een artikel te beweren dat mediatr0llen schadelijker zijn voor de journalistiek dan de aanslag op Charlie Hebdo.
Artikel van hem was na alle kritiek snel daarna verschwunden van de AD-site.

Gast
Curryworst
januari 9, 2020 14:32

2020: het jaar dat Angela de Jong in de hoek zit waar de klappen vallen.

Gast
xandertje
januari 9, 2020 14:30

*** OPROEP AAN ANGELA
Nachtdieren… Op dit moment het mooiste tv programma van Nederland. Waarom hoor je NIEMAND over Nachtdieren? Nachtdieren is zo mooi gemaakt (vormgeving, muziek, presenatriLHBTQ-er, camerawerk, editing). Ik zou het toch een Nipkowschijf of Televizier ring (nominatie) gunnen.

Angela, schrijf daar eens over!

Gast
Ron
januari 9, 2020 14:28

De grote ontmaskering is begonnen…

Gast
Remi
januari 9, 2020 14:27

Angela is onze enige echte tv-Godin.

Laat je niet gek maken, Angela !

Hans Nijenhuis is een ábsolute griezel.
Een ieder die ‘m een beetje volgt, op Twitter, weet dat.

Gast
Viola
januari 9, 2020 14:25

Angela op tv werkt niet meneer Nijenhuis. Haar columns “waren” beter.

Ik hoop dat Angela teruggaat naar waar ze ooit goed in was.Objectieve columns schrijven.

Gast
Een gegeven paard kan ook uit zijn bek stinken
januari 9, 2020 14:19

Dat is toch die leugenaar die hoog en laag de oliebol en haringtest aan het verdedigen was.

Hypocriet

Gast
NPOMAN
januari 9, 2020 14:18

Dus als ik ’t goed begrijp zien we Angela voorlopig niet meer bij Jinek?

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen