AvroTros ziet Ik Vertrek-kopie SBS 6 als compliment

Geplaatst op wo 30 okt 2019 om 12:30

De AvroTros reageert gelaten op de nieuwe Ik Vertrek-kopie van SBS 6. De omroep ziet het nieuwe Wij Emigreren maar als een compliment. Dat laat een zegsvrouw van de omroep desgevraagd weten. SBS 6 geeft toe dat Wij Emigreren erg lijkt op Ik Vertrek, maar de leader en personages zijn volgens de zender wel anders. “Het format van Wij Emigreren lijkt inderdaad heel erg overeen te komen met ons programma Ik Vertrek“, aldus een persvoorlichtster van Ik Vertrek-omroep AvroTros.

De AvroTros is niet van plan om er een hele heisa van te maken. De omroep stapt niet naar de rechter. “We gaan geen verdere stappen ondernemen en zien het maar als een compliment dat ook zij dit een mooi en succesvol format vinden. We zijn in ieder geval blij dat ze andere kandidaten gebruiken.

Wij Emigreren begint aankomende zaterdag en haakt in op het enorme succes van de SBS 6-hit Chateau Meiland, over Martien Meiland en zijn familie. Zij zijn nota bene dankzij Ik Vertrek bekend geworden.

Met het recept van Chateau Meiland, gewone mensen met een ongewoon avontuur, hoopt SBS 6 nu ook op de zaterdagavond te scoren.

De première van Wij Emigreren is zaterdagavond om 21.30 uur, direct na Superkids, dat weer is overgenomen van RTL 4.

Lees ook: SBS 6 verdedigt Ik Vertrek-kopie Wij Emigreren (gisteren)

Foto: SBS








60 Reacties op “AvroTros ziet Ik Vertrek-kopie SBS 6 als compliment”


  1. Joop55

    Wellicht hadden ze beter met JdM in gesprek kunnen en Ik vertrek kunnen dumpen bij 6, past beter bij het niveau van diens doelgroep, nu zitten we weer met 2 van dit soort klote programma’s.

  2. Nachash

    Kijk eens aan dat zijn nou de échte Nederlandse collega’s van Talpa Network !..

  3. Daan

    Kees Driehuis overleden

  4. einde TV

    Maar wat je moet bedenken is dat er bij Talpa dus serieus mensen betaald worden om formats te maken en die komen dan tot dit soort uitingen. Het geeft zo de wanhoop binnen Talpa weer.

    Avro overigens heel sportief met haar reactie, al is dit wel puur vanuit arrogantie bedacht. Zij snappen ook dat dit op SBS weinig gaat betekenen en het zal hen niet verder schaden.
    .

  5. johan

    Avro/Tros kan nu gewoon stoppen met Ik Vertrek. SBS6 maakt dit zonder belastinggeld.

  6. Janus

    Ahh kees driehuis, stop de tijd…

  7. Local Hero

    Creatieve armoede. Alles overnemen of namaken.

  8. Graaf sloot

    @johan , ga fietsen jochie of terug naar je hok op zolder. Talpa begint zenuwachtig te worden zometeen valt er niets meer te jatten en iets nieuw s hebben ze niet.

  9. Nep Calve pindakaas

    RTL is er groot mee geworden

  10. Nachash

    13:09 NPO en Talpa Network zijn geen concurrenten van elkaar maar Nederlandse collega’s de één is Publiek en de andere is commercieel !..
    In tegendeel wanneer dit programma kijkers weg kan concurreren bij de zenders van RTL Bertelsmann dan is dit programma op 6 erg juist veel van betekenis en kan het de Luxemburgers enige financiële schade veroorzaken !..

  11. @Nachash

    Scheitoch uit met je Luxemburgse gedoe.
    RTL Nederland is gewoon Nederlands met Nederlandse medewerkers en aandeelhouders. De tijd van Luxemburg ligt al ver achter hen.

  12. Iefke

    Joop55 er zijn ook kijkers die dit programma wel waarderen en vinden dat dit bij NPO hoort. Ik zit er altijd met plezier naar te kijken en waardeer de meeste programma’s van NPO.

  13. Nachash

    14:51 De Duitser Bertelsmann is groot aandeelhouder van RTL Group !

    => Die RTL Group ist eines der führenden Unternehmen im Sender-, Inhalte- und Digitalgeschäft mit Beteiligungen an 60 Fernsehsendern, acht Video-on-Demand-Plattformen, 30 Radiostationen, weltweiten Produktionsgesellschaften sowie einem dynamisch wachsenden Digitalgeschäft. Zu den Fernsehgeschäften der RTL Group zählen RTL Television in Deutschland, M6 in Frankreich und die RTL-Sender in den Niederlanden, Belgien, Luxemburg, Kroatien und Ungarn sowie Antena 3 in Spanien. Das Flaggschiff der RTL Group !..

  14. Discuswerper

    En SBS was ooit van het eveneens Duitse ProSieben.Sat1. En uiteindelijk verkoopt John de toko ook weer aan een buitenlandse partij. LEKKER BELANGRIJK!

  15. Nachash

    19:29 Op dit moment geldt nog steeds het volgende:
    RTL4/5/7/8/Z Nederlandse zenders van de buitenlandse RTL Group ,
    SBS6/NET5./Veronica/SBS9 Nederlandse zenders van de Nederlandse Talpa Network !

    Wie er over twee of drie jaar eigenaar van de zenders van Talpa Network gaat worden is niet belangrijk !..

  16. Bart

    @14.51 Dat ie moet ophouden heb je gelijk in maar wat je verder zegt klopt niet. RTL is geen Nederlands bedrijf. Nooit geweest.

  17. Discuswerper

    Dat is wel belangrijk. Want zelfs als het volslagen onrealistische idee van samenwerking tussen NPO en een commerciele partij realiteit zou worden dan is dat een beslissing voor de lange termijn. En in jouw redenatie zou het vervolgens rampzalig zijn als sbs in buitenlandse handen zoy komen toch? En het is niet de vraag óf dat gebeurt, naar wanneer.

    Dus stop aub met die dagelijkse waanideeen hier te posten. Ze zijn volstrekt onzinnig.

  18. @Bart

    Zeker wel. Blijkbaar ben je net zo onwetend als die Lachgas. Was ook eigenlijk wel te verwachten.

  19. Nachash

    20:27 voor mij mag Talpa TV vanaf morgen al door John de Mol verkocht worden aan een buitenlands bedrijf, het maakt voor mij persoonlijk niets uit en het zou voor niemand dus ook niet voor mij een ramp wezen. Bovendien weet zowel u als ik niet wanneer John tot verkoop zal overgaan, over één, twee, vier of tien jaar ? …
    Zolang dat nog niet bekend is is het idee voor een mogelijke samenwerking geen waanidee,
    Bertelsmann kan ook nog todnadering zoeken naar de Mol om toch akkoord te gaan ?,.

  20. Discuswerper

    Kijk daar hebben we het. Het gaat gaat jou er niet om of een partij buitenlands is of niet, zoals je hier steeds doet voorkomen. Her is gewoon domme haat tegen RTL en verheerlijking van JdM.

    Het wordt steeds treuriger.

  21. Bart

    @20:18 Prima denk jij dat toch lekker. De zenders van RTL vallen onder Luxemburg en houden zich ook aan die Mediawet. Het enige wat ze daarvoor hoeven doen is 1x per dag een Luxemburgs programma uit te zenden. Dit doen zij sinds de start elke ochtend met het Luxemburgse nieuws.

  22. Nachash

    U kent mijn beweegredenen die heb ik u reeds eerder aangegeven dus u moet nu niet plotseling gaan doen alsof u iets nieuws hebt weten te ontdekken !
    Overigens zou ik u tevens zeer makkelijk van haat tegenover de familie de Mol kunnen betichten !

    Nogmaals zeg ik u dat dit te maken heeft met een zekere mate van loyaliteit met de persoonlijkheid van de Heer de Mol, zijn doorzettingsvermogen, durf om te dromen over doelen en die dan proberen waar te maken ondanks dat anderen er niet in geloven ! Hij legt de lat voor zichzelf hoog en gaat er vervolgens voor en durft concurrentie aan te gaan met grote buitenlandse bedrijven uit een grote mate van zelf vertrouwen, zo’n man kan alleen respect krijgen van degenen die zich daarin in kunnen leven of degenen die in het bedrijfsleven in grote of minder grote mate voor dezelfde of vergelijkbare doelen hebben gestreden !
    Bertelsmann zal 100% zeker dezelfde karakter eigenschappen als de Mol bezitten, echter is Bertelsmann een Duitser en de Mol een Nederlander !
    Joop van den Ende is ook zo’n man met identieke karakter eigenschappen !

    John en Joop hebben veel betekend voor Nederland op het gebied van de Media, beiden wilden ze heel graag hun eigen commerciële zenders bezitten om eigen programma’s te produceren en op hun eigen zenders succesvol te maken.
    Dat is John en Joop steeds onmogelijk gemaakt en het feit dat John het op zijn oude dag toch nog 1 keer probeert vind ik persoonlijk echt top diep respect !

  23. Einde tv

    NACHASH serieus, die bovenstaande reactie getuigt vooral van een roep om gisteren, maar staat zo ver af van de huidige tijd en realiteit. Oprecht heel triest.

    Idd de Mol heeft veel betekend. Nu niet meer.

  24. @Bart

    Ja, natuurlijk. BV’s zijn Luxemburgse bedrijfsvormen en het personeel van RTL Nederland is in Luxemburgse dienst.
    Welterusten.

  25. Nachash

    De Mol is nog steeds bezig iets uit het verleden te realiseren hoe gek het ook mag mag klinken, ik heb daar echt gewoon respect voor al zou hij morgen aankondigen dat hij de boel zou verkopen dan nog !..

  26. Discuswerper

    “John en Joop hebben veel betekend voor Nederland”

    Ze hebben vooral veel betekent voor hun eigen portemonnee. De verkoop van Endemol heeft miljarden opgeleverd waar ze samen een vliegtuig van hebben gekocht. Als ze werkelijk begaan waren met het Nederlandse media landschap hadden ze het bedrijf dat hun beider naam droeg niet verkwanseld aan het Spaanse Telefonica. Het gaat ze niet om de kijker, niet om het medialandschap of om Nederland. Het gaat om geld, macht, egoisme en narcismen. Woedt wakker…

  27. Discuswerper

    En dan zonder die kut spelfouten 😖

  28. Nachash

    21:21 Meer een roep om morgen waarin het fundament van gisteren een belangrijk onderdeel vormt !..

  29. Nachash

    Nee Bertelsmann heeft erg veel betekend voor Nederland en de rest van Europa en nee hij deed dit vooral niet voor zijn portemonnee !..
    Droom rustig verder …

  30. Discuswerper

    En je vergeet voor het gemak de rol van Lex Harding. Hij was de echte pionier die op eigen kracht probeerde een commerciele zender van de grind te krijgen met een team van Nederlandse investeerders. Dat Véronique een Luxemburgse uitzendlicentie moest gebruiken is de schuld van de Nederlandse regering. Joop van den Ende heeft in diverse interviews toegegeven dat hij de politieke situatie verkeerd heeft ingeschat en eigenlijk dezelfde constructie als Véronique had moeten gebruiken.

    De ENIGE manier waarop TV10 had KUNNEN slagen was met een buitenlandse uitzendlicentie dus wat heeft het voor zin te jammeren over hoe het met TV10 is gegaan. Als ze er nu nog waren geweest was het een zender in Italiaanse of Franse handen geweest. Een Nederlandse commerciele licentie was in 1989 politiek niet haalbaar.

    Dus zeik niet over Bertelsmann. De schuld ligt bij de politieke lafheid van Ruud Lubbers, en niet bij Bertelsmann.

    On a side note, wel eens iets bij bol.com besteld? Bol staat voor Bertelsmann OnLine. Zonder Bertelsmann was bol.com er ook niet geweest.

    Het is 2019. De wereld globaliseerd razendsnel. Wees blij dat het medialandschap (nog) niet gedomineerd wordt door de Chinezen. En geniet ervan, voor zolang het duurt.

  31. Discuswerper

    Joop probeerde met dezelfde arrogantie als John nu succesvol te worden door zijn formats weg te halen bij zijn klanten. Dat heeft bijna geleid tot het faillissement van Joop van den Ende producties. Zonder RTL was Joop van den Ende roemloos ten onder gegaan, was Endemol nooit gevormd en had John het geld niet gehad om SBS te kopen. Je kunt de situatie van vandaag niet loskoppelen van gebeurtenissen in het verleden.

    Afgezien daarvan heeft John duidelijk niets geleerd van het falen van Joop. Joop werd uitgekotst doir Hilversum, niemand wilde nog mrt hem in zee, behalve RTL. John probeert het nu met dezelfde tactiek. Niet erg slim.

  32. Nachash

    Het eerste gedeelte van uw betoog wat betreft Lex Harding en Ruud Hendriks heb ik wel eens gepost, u bent wat dat betreft uiterst selectief wat geheugen betreft !
    Ook dat de Nederlandse regering n 1989 achter de feiten aanliep is veelvuldig voorbij gekomen en ja ik weet waar de B van Bol.com voor staat, maar daarom hoef ik niet te kiezen voor Bertelsmann in de concurrentie strijd met de Mol!
    Wat de Chinezen betreft zij zouden zich in dat geval gewoon moeten houden aan Nederlandse en Europese wetgeving aangaande de media!

  33. Discuswerper

    Beste man denk je dat ik al jouw posts hier ga zitten lezen? Ik heb een baan en een leven. Dat kan niet van iedereen hier gezegd worden. En ik noem geen namen…

  34. Nachash

    22:01 U kunt het ook omdraaien zonder Joop en John had RTL bij lange na niet het succes geboekt van de afgelopen 30 jaar, alleen al daarom hadden ze daar bij Bertelsmann Group op coulantere wijze met de Mol kunnen onderhandelen over de formats van LINDA. !

  35. Nachash

    22:08 Iedereen heeft zijn aandeel in dit leven ….

  36. Discuswerper

    22:22 ook Bertelsmann

  37. Nachash

    Ook u en ik en John en Joop en ga zo maar door…

  38. Discuswerper

    Waarom moet Bertelsmann coulant omgaan met de formats van een De Mol?? De Mol deed dat immers ook niet met al de formats waar RTL jaren in heeft geinvesteerd.

  39. Nachash

    Bertelsmann en de Mol zijn qua karakter elkaars gelijke….
    net zoals u en ik ..zeg maar…
    Bertelsmann bezit al zenders in Europa waarom zou hij niet met de Mol willen samenwerken in Nederland ?…

  40. Discuswerper

    Feit is dat Talpa maar een zeer beperkt aantal succesvolle formats heeft ontwikkeld. In 2012 zag John SBS als zijn proeftuin voor het testen van nieuwe formats, zie College Tour. Het gevolg was een jarenlange reeks van de ene flop na de andere. Zijn enige succesvolle formats zaten bij RTL. Het daar weghalen van die formats was een zwaktebod, een wanhoopsdaad. Iets wat zijn imago schade heeft toegebracht.

    Ondernemers die op eigen kracht iets bereiken verdienen respect. JdM lukt dat echter niet, hij herft het geprobeerd en is nu overgegaan tot een schandalige poging om te proberen de concurrentie kapot te maken. Als jij daar respect voor hebt, dan is dat jouw keuze. Maar je vormt een minderheid, in ieder geval op deze site.

  41. Nachash

    Okee ik behoor tot de minderheid op deze site en u betoog snap ik,
    echter blijft de vraag: Bertelsmann bezit al zenders in Europa waarom zou hij niet met de Mol willen samenwerken in Nederland ?…

  42. Discuswerper

    De samenwerking die John voorstond bestond eruit dat RTL formats moest inleveren, en tegelijk een concurrent in het zadel zou helpen. En als RTL daar niet mee akkoord wilde gaan dan zou er een harde cincurrentiestrijd volgen. Geen enkele ondernemer met een stel hersenen zou daarop in zijn gegaan. Ik heb meer respect voor de keuze van RTL dan voor de werkwijze van JdM. RTL is niet gebogen voor de verkapte chantagepoging. Dat was niet de makkelijkste route, maar wel de enige juiste.

  43. Nachash

    Nee, de samenwerking bestond uit het verdelen van presentatoren en programma’s over de beide zender groepen !

  44. Discuswerper

    Waarom zou dat voordelig zijn geweesr voor RTL? Per saldo was SBS daar beter van geworden en RTL slechter.

  45. Nachash

    John de Mol is 100% eigenaar geworden van SBS dan mag kun je toch als RTL wel begrijpen dat je niet meer met een producent maar met een zender eigenaar te maken gaat krijgen, de verhoudingen veranderen toch dan of niet ?..

  46. Discuswerper

    Klopt. Als je een winkel hebt en een van je leveranciers gaat ineens zelf winkels openen naast de jouwe en zijn producten daar zelf verkopen dan veranderen de verhoudingen en schop je die leverancier eruit. Zo’n beetje wat RTL heeft gedaan.

  47. Nachash

    Dan zou ik als familielid kiezen voor mijn broer zoals LINDA uiteindelijk toch terecht heeft heeft gedaan !..

  48. Discuswerper

    Alsof Samsung naast alle MediaMarkt vestigingen een eigen winkel gaat openen, en dan tegen de MediaMarkt zegt: vanaf nu mogen jullie alleen nog alle tv’s groter dan 50″ verkopen en de kleinere modellen mogen alleen nog in onze eigen winkel verkocht worden. En als je dat niet wil krijg je helemaal geen Samsung tv’s meer.

    En dan worden er en passant in de Samsung winkel ook nog tv’s verkocht onder de namen Filips, Fony en eLGee die wel heel erg doen denken aan andere tv’s die de MediaMarkt ook verkoopt.

    Wat denk je dat de MediaMarkt gaat doen? Denk je dat die gaan zeggen “oh wat geweldig meneer Samsung dat u zo ruimhartig met ons omgaat en dat wij met u mogen samenwerken”?

  49. Discuswerper

    Gaat deze hele discussie nu ineens alleen nog maar om Linda?

  50. Nachash

    Nee, de samenwerking betrof een verdeling op een zoveel als mogelijk eerlijke verdeling van programma’s en presentatoren onderling!

  51. Discuswerper

    Je wil het niet snappen he?

    Ik ga slapen. Suc6 verder.

  52. Nachash

    U ook niet !

  53. Nachash

    23:08 LINDA is degene die de Fake Nederlandse RTL Bertelsmann zender groep een verdiende Mokerslag toediende, spoedig zullen er meerdere onverwachte Mokerslagen volgen vanuit onverwachte hoek !

  54. Bart

    @21:26 Nee die mensen zijn allemaal in dienst bij RTL Nederland maar dat valt wel onder een buitenlands bedrijf. Daar heeft Nachash gewoon gelijk in. Talpa is wel volledig Nederlands. Maakt voor mij allemaal verder niks uit hoor. Dat gezeur en gedram van Nachash heeft ook helemaal geen nut. Hij bereikt er niets mee en heeft er zelf ook niets aan want hij werkt niet eens bij Talpa of de NPO. Voor jou ook welterusten!

  55. Discuswerper

    @23:24 zozo. In je glazen bol gekeken?

  56. Nachash

    0:13 Voor mij wel hoor waarom ook niet vooral nu de Mol met zijn volledig Nederlandse Mediabedrijf Talpa Network de concurrentiestrijd is aangegaan met de Duitse grootaandeelhouder Bertelsmann van RTL Nederland !..
    Al zou het verder voor niemand op deze site of voor de lezers of zelfs voor mijzelf iets uitmaken, dan nog zie ik geen enkele reden waarom ik mijn loyaliteit met Talpa Network onder stoelen of banken moet gaan schuiven. Ik zou mij eerder schamen als ik in dit geval partij zou gaan kiezen voor een buitenlandse media ondernemer die 30 jaar geleden de kans in de handen geschoven werd door de Nederlandse regering van toen om al die jaren de Nederlandse commerciële tv markt volledig in handen te hebben !..Nu John de Mol de tweede buitenlandse media onderneming SBS-Broadcasting die ook in Nederland opereerde en ook in handen was van een Duitse onderneming glansrijk en keihard heeft gevloerd is de Final Battle ingezet RTL Group versus Talpa Network !..

  57. Discuswerper

    Ik durf er een wedje op af te sluiten dat dat niet het scenario is waarmee deze strijd uiteindelijk beslecht wordt.

  58. Nachash

    Met een strategisch plan zou het nu nog goed mogelijk kunnen. ..

  59. Bart

    @Nachash Zou leuk zijn maar ik zie het niet snel gebeuren. Daarvoor worden er te veel fouten gemaakt qua programmering, programma’s, presentatoren, zender opbouwen en profielen, de namen van de zenders en de eenheid naar buiten, programma’s welke in productie worden genomen, het KIJK platvorm en alle andere online diensten zijn flut en zo kan ik nog wel even doorgaan.

  60. Sandra

    Wij zijn ook geëmigreerd, en zitten al weken te wachten om eens wat leuks te zien, hier in Frankrijk wordt je bijna op alles geblokt. De kinderen keken echt graag ned 3. Het was voor ons ook heel belangrijk1, 2 en 3, leerzaam ook, bv proefkeuken, peuter programma’s etc. Ik vertrek is al tijd niet op de buis, en alle herhaling kennen wij al. Hoop dat wij sbs6 wel mogen zien via onze schotel.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.