GTST niet onmisbaar, vervanger trekt meer kijkers


De kijkcijfers van maandag 8 juli 2019 (SKO)

De nieuwe Ruben Nicolai-quiz Ik Weet Er Alles Van is maandagavond van start gegaan met 791.000 kijkers (16 procent) in het GTST-slot van RTL 4. Daarmee scoort het programma net iets beter dan de soapserie normaal gesproken doet. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De laatste keer dat GTST meer kijkers trok op maandagavond is een maand geleden. De afgelopen weken keken er om en nabij de 700.000 mensen naar de noodlijdende soapserie van RTL 4.

Al met al bewijst Nicolai dat Goede Tijden Slechte Tijden niet bepaald onmisbaar is. De zender weet met een quiz als Deal or no Deal ook wel 800.000 kijkers te trekken op dit tijdslot.

GTST keert eind augustus wel terug op RTL 4, ondanks de ingestorte kijkcijfers. De zender liet vorige week weten dat de soapserie op dit moment nog niet degradeert naar RTL 5 of Videoland.

Over naar prime time: NPO 1 was de grote winnaar met MAX Vakantieman (1,6 miljoen kijkers en 31 procent) en Studio France met de Oranjeleeuwinnen (1,6 miljoen kijkers en 33 procent).

SBS 6 pakt zilver dankzij Chateau Meiland, dat 878.000 kijkers (17 procent) scoorde. Direct erna begon het nieuw soort testbeeld van SBS 6 met 304.000 kijkers (6 procent).

Het brons is voor RTL 4 dankzij In De Voetsporen Van Dr. Pol (586.000 kijkers en 11 procent) en Het Spaanse Dorp Polopos (572.000 kijkers en 12 procent).

Verder keken de meeste mensen naar Dirty Dancing op Net5, goed voor 330.000 kijkers (7 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 3 scoorde met The Surprise: 279.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Tour du Jour: 217.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Whiplash: 199.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Ace Ventura Pet Detective: 188.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met America’s Next Top Model: 146.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met 2DOC: 88.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Half acht nieuws (1,1 miljoen), Sportjournaal (975.000), Erica op reis (899.000) en RTL Boulevard (721.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren De Avondetappe (1,2 miljoen), Jinek (1 miljoen), Hart van Nederland (727.000), Shownieuws (535.000), Journaal laat (467.000) en Nieuwsuur (436.000) het meest in trek. Zomer met Art trok 233.000 kijkers.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 31 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en SBS 6 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.924.000
02. MAX Vakantieman (NPO1) 1.636.000
03. Studio France (NPO1) 1.602.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.276.000
05. EenVandaag (NPO1) 1.225.000

06. De Avondetappe (NPO1) 1.154.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 1.066.000
08. Jinek (NPO1) 1.027.000
09. Sportjournaal (NPO1) 975.000
10. Erica op reis (NPO1) 899.000


11. Chateau Meiland (SBS6) 878.000
12. Ik weet er alles van (RTL4) 791.000
13. Tour de France (NPO1) 756.000
14. Hart van Nederland (SBS6) 727.000
15. RTL Boulevard (RTL4) 721.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 30.9%
2. RTL4 / 13.3%
3. SBS6 / 9.2%
4. NET5 / 5.8%
5. NPO3 / 4.6%

6. NPO2 / 3.8%
7. RTL8 / 3.4%
8. RTL5 / 3.2%
9. RTL7 / 2.7%
10. Vero / 2.6%


11. RTLZ / 1.6%
12. Discov / 1.4%
13. TLC / 1.4%
14. Comedy / 1.3%
15. N.geog / 1.3%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 39,3%
2. RTL Nederland 22,6%
3. Talpa TV 18,8%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen