John de Mol sleept Facebook voor de rechter

John de Mol sleept Facebook voor de rechter. Hij eist op 5 juni in een kort geding bij de rechtbank in Amsterdam dat het sociale medium direct maatregelen neemt om de nep-bitcoinadvertenties met zijn naam en beeltenis tegen te houden. Dat heeft Talpa Network laten weten. De Mol, die ook wil dat Facebook de afzender van de advertenties onthult, kiest voor de gang naar de rechter ‘omdat Facebook de verlangde maatregelen ondanks herhaalde verzoeken niet vrijwillig neemt’.

John de Mol ziet het kort geding als de enige uitweg. “Het stuit me tegen de borst dat mensen hun zuurverdiende geld kwijtraken aan deze oplichterij. Mijn naam en beeltenis, en die van andere bekende Nederlanders, worden misbruikt voor het om de tuin leiden van onwetende consumenten. Iedereen begrijpt dat wij dat verschrikkelijk vinden.”

Facebook weigert maatregelen te nemen om dit te voorkomen, aldus De Mol. “Ik heb het bedrijf de kans gegeven het gesprek aan te gaan en maatregelen te nemen, maar ik liep tegen een muur van onwelwillendheid aan. Facebook moet eindelijk stoppen met deze nep advertenties in het belang van al diegenen die steeds opnieuw worden bedrogen. Daarom kom ik in actie via dit kort geding.”

De maatregelen waar ik om vraag houden niet meer en niet minder in dan dat Facebook zich ogenblikkelijk houdt aan zijn eigen advertentiebeleid en niet in strijd handelt met de Nederlandse en Europese regelgeving.

Advertentiebeleid

Facebook vermeldt in zijn advertentiebeleid dat advertenties op zijn platformen geen valse, misleidende, frauduleuze of misleidende content mogen bevatten en geen inbreuk mogen maken op rechten van derden.

Het bedrijf vermeldt daarbij dat het de aangeboden advertenties scant en van zijn platformen weert wanneer ze niet voldoen aan deze regels. John de Mol eist dat Facebook zich houdt aan zijn eigen beleid. “Facebook heeft hiertoe de technische mogelijkheden.”

In strijd met het recht

Naar Nederlands recht dienen bedrijven maatregelen te nemen om te voorkomen dat consumenten slachtoffer worden van misleidende en onrechtmatige advertenties. Facebook dient zich daar aan te houden, aldus Talpa.

Onder Nederlands recht zijn fora als Facebook verplicht om informatie over de identiteit van de afzender van de advertentie te verstrekken aan partijen die kunnen aantonen dat door die advertentie onrechtmatig jegens hen wordt gehandeld. John de Mol wil ook die gegevens, zodat hij de afzender ook kan aanpakken.

Lees ook: John de Mol is het goed zat, sommeert Facebook (11 april)

Foto: Talpa

Meer in Talpa

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Denkt u dat de carrière van Thijs Römer voorbij is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen