SBS 6 ziet kijkcijfers DanceSing verder afglijden
De kijkcijfers van donderdag 24 januari 2019 (SKO)
De kijkcijfers van de SBS 6-show DanceSing zakken nóg verder weg. De procentuele afname van het kijkersaantal is zelfs hoger dan vorige week. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. DanceSing trapte twee weken geleden af met 714.000 kijkers, maar 18 procent van de kijkers haakten af: de tweede aflevering trok slechts 583.000 kijkers. Nu is nóg eens 23 procent van de kijkers afgehaakt ten opzichte van vorige week: de derde show trok donderdag 446.000 kijkers (8 procent).
Het zal een forse tegenvaller zijn voor John de Mol, die dit programma wereldwijd hoopte uit te rollen met spectaculaire kijkcijfers van het Nederlandse origineel. Het enige spectaculaire aan de kijkcijfers is echter de forse daling van het kijkersaantal.
De show wordt gepresenteerd door Johnny de Mol en Romy Monteiro, maar het zijn vooral Gordon en Trijntje Oosterhuis die het programma hebben gepromoot in de media. Er werd zó veel bombarie gemaakt over DanceSing – het zou het succes van Big Brother en The Voice doen verbleken – dat de betrouwbaarheid van SBS 6 een flinke deuk heeft opgelopen.
Voor Gordon was DanceSing zijn debuut bij SBS 6. Na de eerste aflevering gaf hij aan ‘niet superblij’ te zijn met de kijkcijfers, maar ook sprak hij de verwachting uit dat de kijkcijfers zouden gaan stijgen. Dat is niet gelukt.
Al met al trekt DanceSing niet genoeg kijkers voor een plek in de kijkcijfer top 25. SBS 6 was de nummer zes op prime time, na RTL 4, NPO 1, NPO 2, NPO 3 en FOX (in die volgorde).
Prime time
RTL 4 pakte goud op prime time met Groeten uit 19xx, goed voor 835.000 kijkers (15 procent). Aansluitend trok Is Er Een Dokter In De Zaal 803.000 kijkers (16 procent).
NPO 1 volgt op de voet met Oogappels (827.000 kijkers, 25 procent), al valt de score om half tien ronduit tegen: Jouw Stad Ons Dorp kwam niet verder dan 602.000 kijkers (11 procent).
Het brons is voor NPO 2, dat met Verborgen Verleden 674.000 kijkers (12 procent) neerzette. Zusterzender NPO 3 trok met Keuringsdienst van Waarde 659.000 kijkers (11 procent).
FOX, een niet-toptienzender, haalde op prime time de kijkcijfer top 25 met de wedstrijd Ajax – Heerenveen, goed voor 524.000 kijkers (10 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- SBS 6 scoorde met DanceSing: 446.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Magnum PI: 331.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Agatha Christies Poirot: 310.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Creed: 244.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Wedding Date: 201.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Naked Attraction: 168.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), DWDD (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Half acht nieuws (890.000), GTST (821.000), Editie NL (743.000), RTL Boulevard (670.000), Zes uur nieuws (548.000) en BinnensteBuiten (519.000) waren de vooravondtoppers. 6 Inside trok 158.000 kijkers.
Op de late avond waren Jinek (957.000), Hart van Nederland (714.000), Nieuwsuur (520.000), Shownieuws (517.000) en Mag Dat (506.000) het meest in trek. RTL Late Night met Twan Huys trok 263.000 kijkers.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en NPO 2 brons met 8 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.230.000 02. De wereld draait door (NPO1) 1.430.000 03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.427.000 04. EenVandaag (NPO1) 1.219.000 05. Jinek (NPO1) 957.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 23.8% 2. RTL4 / 14.1% 3. NPO2 / 8.1% 4. SBS6 / 7.9% 5. NPO3 / 5.2%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 37,1% 2. RTL Nederland 23,9% 3. Talpa TV 17,1% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: William Rutten, SBS